Pierwszy krok nie musi być trudny

Pierwszy krok nie musi być trudny

Czerwiec 2019


Młodzi, utalentowani ludzie to klucz do sukcesu każdej firmy, bo wnoszą kreatywne rozwiązania, świeżą perspektywę, a przy okazji sami zdobywają pierwsze doświadczenia na rynku pracy. To dlatego w Tesco wprowadzamy programy rozwojowe, które mają za zadanie pomóc młodemu pokoleniu w nabywaniu zawodowej praktyki. Jednym z takich programów jest Ekstraklasa. Dołączył do niego także Miłosz Konczewski, który odbywa szkolenie na Kierownika Sklepu w SM Toruń Chrobrego.


Skąd pomysł, żeby dołączyć do programu Ekstraklasa?
Podczas studiów, działałem aktywnie w stowarzyszeniach studenckich dzięki czemu miałem możliwość koordynować wiele projektów. Pracowałem również jako kierownik kawiarni, więc pomyślałem, że to będzie możliwość rozwoju. Chciałem się sprawdzić w zarządzaniu zespołem oraz pracy w korporacji i zobaczyć, jak wygląda faktyczne zarządzanie złożonymi strukturami.


Jesteśmy już za półmetkiem programu. Jakie są Twoje dotychczasowe wrażenia?
Przez pierwsze pół roku poznawałem handel od podszewki i takie było założenie. Dobra znajomość podstawowych czynności i procedur sprawia, że teraz jestem w stanie zweryfikować poprawność wszystkich procesów na sklepie. Program jest dobrze zaplanowany, mam ustalony plan działań, który jest elastyczny, a postępy weryfikowane na bieżąco. W połowie programu mieliśmy walidację, podczas której Menadżer Regionu weryfikował nasze dotychczasowe postępy i na podstawie tego ustalał z nami dalszą ścieżkę rozwoju. W moim przypadku – Kierownika Sklepu. Teraz, zgodnie z ustalonym wcześniej planem, przez kolejne pół roku wdrażam się w nową rolę. Zarządzanie zespołem jest dużym wyzwaniem, czego doświadczam codziennie. Największą korzyścią programu jest to, że uczę się bardzo wielu umiejętności miękkich, z których braku nie zdawałem sobie sprawy, a są bardzo istotne w pracy Kierownika.


Jak wygląda Twój typowy dzień w pracy?
Pracę zaczynam już przed otwarciem sklepu. Najpierw rozmawiam z zespołem i ustalam priorytety na dany dzień. Dokonuję podziału pracy, tak by wszystkie procesy działały sprawnie, a część z nich wykonuję samodzielnie. Tak naprawdę Kierownik odpowiada za realizację wszystkich procesów, wiele z nich nie jest widocznych dla klienta, a są kluczowe dla sprawnego funkcjonowania sklepu i równie absorbujące.


Co było dla Ciebie największym wyzwaniem w programie?
Z pewnością samodzielne prowadzenie zmian podczas nieobecności Kierownika. Muszę wykorzystać wiedzę w praktyce, znać odpowiedzi na wszystkie pytania lub wiedzieć gdzie ich sprawnie szukać i być przy tym pewnym siebie, co uważam za jedną z trudniejszych rzeczy. Mimo, że atmosfera panująca na hali sprzedaży może wydawać się bardzo powtarzalna, każdy dzień wygląda inaczej. Bardzo trudno było się przełamać i zacząć zarządzać zespołem ludzi, którzy uczyli mnie wszystkiego od początku – taka nagła zmiana ról.


Z czego jesteś najbardziej dumny?
Z każdego dnia, kiedy prowadzę samodzielnie zmianę. Gdy pracownicy realizują zlecone przeze mnie zadania i wspólnie pracujemy jako jeden zespół – jest to bardzo budujące.


Za co jeszcze, poza rozwojem kompetencji miękkich, cenisz pracę w Tesco?
Przede wszystkim za ludzi których miałem okazję spotkać, od doradców klienta poprzez Menadżerów Regionu po Dyrektora zarządzającego Tesco Polska. Wszystkie te osoby mają bardzo duże doświadczenie, którym chętnie się dzielą. Poza tym jako uczestnicy programu spotykamy się podczas szkoleń na tzw. Akademiach w Polsce oraz na spotkaniach CE. Podczas szkoleń z trenerami – uczyliśmy się umiejętności miękkich czy radzenia sobie z problemami co przygotowuje nas do pracy na co dzień. Cenię sobie w Tesco atmosferę i kulturę pracy. Jest to miejsce gdzie ludzie mają do siebie duży szacunek zarówno w Biurze Głównym jak i na hali sprzedaży. Praca tutaj bardzo mnie rozwinęła, czuję się bardziej świadomym człowiekiem.


Jakie masz plany na przyszłość?
Wielokrotnie słyszałem, że w Tesco można robić wszystko, trzeba tylko chcieć. Wraz z postępem programu praca w operacjach i jej złożoność podobają mi się coraz bardziej. Mam coraz więcej satysfakcji z wykonywanych obowiązków. Mam zarówno szansę pracować wytyczoną ścieżką rozwoju, jak i rozpocząć pracę w Biurze Głównym. Program ma szerokie perspektywy, a rozmowa podczas walidacji pełni również rolę mentoringu, dzięki czemu bardziej świadomie podejmuję swoją decyzję. Tak naprawdę bycie uczestnikiem programu to dopiero początek i szansa na rozwój, bardzo chciałbym dalej rozwijać się w Tesco.