Zdrowy tryb zycia Relaks Zrelaksuj się w cieple: 11 zasad saunowania

Nie ma nic lepszego niż porządne rozgrzanie się i wypocenie w saunie. Pocąc się, pozbywamy się z organizmu szkodliwych substancji, relaksujemy ciało i umysł. Sauna ma niezwykle pozytywny wpływ na nasze zdrowie, ale wiąże się także z ryzykiem.

Co dzieje się ciałem w saunie?

Gdy wchodzimy do sauny, organizm zaczyna się rozgrzewać, temperatura skóry rośnie z 30 °C do 40 °C. Temperatura wewnętrzna dochodzi do ok. 38 °C. Serce zaczyna bić znacznie szybciej, a puls może wzrosnąć do 100 - 150 uderzeń na minutę. Sauna pobudza krążenie. Skóra jest dobrze ukrwiona, zaczerwieniona. Krew dociera też do układu oddechowego, wydzielina łatwiej się rozpuszcza, dlatego lepiej nam się oddycha.

Wizyta w saunie łagodzi bóle mięśni, poprawia ruchomość stawów i wzmacnia mięsień sercowy. Przyspiesza też gojenie ran i łagodzi dolegliwości u osób cierpiących na astmę. Regularne saunowanie wzmacnia układ odpornościowy. Podczas wizyty w saunie podnosi się poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia.

Zasady saunowania

  1. Do sauny nie należy wchodzić z pełnym żołądkiem ani z uczuciem głodu.
  2. Do sauny nie wchodzi się nago. Nie należy zakładać kostiumu kąpielowego z uwagi na ryzyko odparzeń. Wystarczy zawinąć się w białe prześcieradło. Nie wolno zapomnieć o zdjęciu biżuterii – oparzenia mogą powstać także od rozgrzanego metalu.
  3. Przed wejściem sauny należy wziąć prysznic i osuszyć ciało. Dzięki temu szybciej zaczniemy się pocić.
  4. Do sauny warto zabrać ręcznik, na którym można usiąść lub się położyć.
  5. Można wziąć też specjalną szczotkę do masażu. W ten sposób poprawimy ukrwienie skóry.
  6. Jedna sesja w saunie nie powinna trwać dłużej niż 15 minut.
  7. Po wyjściu z sauny należy wziąć zimny prysznic lub wejść do basenu chłodzącego.
  8. Cały proces saunowania i schładzania ciała powtarzamy najwyżej trzykrotnie. Dwa cykle działają orzeźwiająco i dodają energii. Trzy cykle mają działanie relaksujące. Więcej niż trzy cykle saunowania mogą wywołać znużenie i ociężałość.
  9. W przerwach między cyklami należy uzupełniać płyny. Najlepiej sprawdzi się czysta woda niegazowana.
  10. Po każdej wizycie w saunie powinniśmy zapewnić ciału odpoczynek, na przykład na pobliskim leżaku.
  11. Przed i po saunowaniu należy unikać alkoholu.

Sauny należy unikać w następujących przypadkach:

  • Jeśli jesteśmy przeziębieni lub mamy gorączkę.
  • Jeśli mamy zapalenie górnych dróg oddechowych.
  • W czasie ciąży i podczas menstruacji.
  • Jeśli cierpimy na schorzenia układu krążenia lub choroby serca.
  • Jeśli mamy chorą wątrobę lub nerki.
  • Jeśli chorujemy na cukrzycę.
  • Jeśli mamy padaczkę.
  • W przypadku chorób skóry.

Sauna jako salon piękności

Dodatkową zaletą saunowania jest jej dobroczynny wpływ na skórę i włosy. Para wodna oczyszcza zatkane pory, drobne zmarszczki ulegają spłyceniu, a procesy starzenia skóry się opóźniają. Jeśli mamy przetłuszczające się lub przesuszone włosy z łupieżem, sauna pomoże zredukować te objawy.
Jeśli prawidłowo oceniliśmy swoją kondycję, nie ma na co czekać: raz-dwa do sauny!

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3