Wskazówki i porady Zielone czy białe szparagi? Spróbuj obu!

Historia szparagów

Szparagi należą do rodziny Asparagaceae, czyli szparagowatych. Na całym świecie istnieje ponad 300 gatunków. W przeszłości, wraz z cebulą, porem, czosnkiem i szczypiorkiem należały do rodziny roślin Liliaceae (liliowatych), ale z czasem ich kategoria się zmieniła.

Większość szparagów pochodzi z Europy, a zaczęli je uprawiać Grecy około 2,5 tysiąca lat temu.

Rodzaje szparagów

Istnieją trzy główne rodzaje szparagów, a pierwsze dwa są bardzo popularne w naszym kraju.

  1. Amerykańsko-brytyjskie zielone szparagi
  2. Hiszpańsko-holenderskie białe szparagi
  3. Francuskie / fioletowe szparagi

Najpopularniejsze sposoby na wykorzystanie szparagów

Najpopularniejsze w Polsce są zielone szparagi. Białe szparagi są wrażliwe na sposób przechowywania, a fioletowe są mniej wyraźne w smaku i mają bardziej owocowy posmak. Istnieje wiele przepisów na szparagi, musisz tylko wybrać rodzaj, który ci odpowiada.

Białe szparagi uprawia się bez dostępu do światła słonecznego, aby zapobiec rozwojowi chlorofilu, który odpowiada za zieloną barwę. Nadają się do zup, ale także do słonych ciast.

Zielone szparagi są doskonałe w połączeniu z makaronem, ale także jako niestandardowy przysmak do chrupania. Najpopularniejsza metoda przyrządzania zielonych szparagów to obtoczenie ich w bułce tartej i parmezanie i pieczenie na złocisty kolor.

Zielone czy białe szparagi? Spróbuj obu!

Korzyści zdrowotne szparagów

Szparagi są pełne przeciwutleniaczy i mają właściwości przeciwzapalne. Są stosowane jako lekarstwo już od 2500 lat. Oprócz kwasu foliowego są ważnym źródłem potasu, błonnika, witaminy B6, witaminy A i C oraz tiaminy. Pomagają chronić serce, wspomagają trawienie i zmniejszają ryzyko raka.

1 szklanka szparagów zawiera 27 kalorii, 3 gramy błonnika i 70% zalecanego dziennego spożycia witaminy K. Ze względu na niską zawartość kalorii oraz bogate zasoby witamin i minerałów nadają się do wdrożenia do diety odchudzającej. Ale to nie wszystko...

1. Ważne źródło witaminy K

Witamina K jest podstawową substancją wpływającą na poprawną krzepliwość krwi. We współpracy z witaminą D pomaga w prawidłowym rozwoju kości, wzroście komórek i odnowie tkanek. Pozytywnie wpływa na organizm w przypadku osteoporozy – zmniejsza częstotliwość złamań – a także zapobiega zwężaniu tętnic.

2. Działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające

Łagodzą przebieg typowych przewlekłych problemów zdrowotnych, w tym cukrzycy typu 2, stabilizują funkcjonowanie nerek, spowalniają proces starzenia i rozkładają wolne rodniki.

3. Naturalny środek moczopędny

Szparagi sprzyjają produkcji moczu i zapobiegają wzdęciom. Zwiększają wydalanie wody z organizmu, a w szczególności oczyszczają organizm z nadmiaru soli i płynów. Szparagi są bogate w aminokwas o nazwie asparagina i są stosowane jako „terapia irygacyjna” w celu zwiększenia produkcji moczu. Pomagają również zapobiegać tworzeniu się kamieni nerkowych.

4. Odżywienie układu pokarmowego

Zawierają związki probiotyczne i dawkę odżywczej inuliny, która nie rozkłada się w przewodzie pokarmowym, ale przechodzi od razu do okrężnicy, gdzie staje się źródłem pożywienia dla tak zwanych „dobrych” bakterii.

5. Pomoc w zajściu w ciążę

W szparagach znajduje się znaczna ilość kwasu foliowego, co jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Jego wysoka zawartość zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej u nienarodzonych dzieci. Jeśli planujesz zajść w ciążę, zdecydowanie powinnaś włączyć szparagi do swojego menu.

Jak kupować, gotować i przechowywać szparagi?

Kupując szparagi, zawsze szukaj najzdrowiej wyglądających łodyg. Możesz przetestować ich świeżość poprzez zgięcie – jeśli są świeże, będą elastyczne, a po wypuszczeniu „odskoczą” i się wyprostują – nie pozostaną wygięte ani zwiędłe. Przed rozpoczęciem gotowania dokładnie opłucz łodygi i odetnij końcówki z dołu. Szparagi przechowuj dokładnie jak bukiet kwiatów – w pozycji pionowej, w szklance wody.

Sok ze szparagów

Zastanawiasz się, czy można pić sok ze szparagów? Oczywiście! Niemniej warto pamiętać, że zawiera naprawdę wiele składników odżywczych. Picie soku ze szparagów zmniejsza wzdęcia i działa moczopędnie. Możesz spróbować pić go na słodko, mieszając z sokiem jabłkowym lub marchwiowym. Sprawdzi się też w wytrawnej formie – z pomidorami, kolendrą i czosnkiem.




Źródła: livestrong.com,draxe.com

Opublikowano: 3 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3