Wskazówki i porady Żegnaj, biały cukrze! 10 rad, jak słodzić zdrowiej

Cukier spożywany w niewielkich ilościach nie jest szkodliwy. Problemem jest dodawanie go do różnego rodzaju gotowych produktów, co jest jednym z największych zagrożeń współczesnej diety, ponieważ w ten sposób trudno powiedzieć, ile cukru dostarczyliśmy organizmowi w ciągu dnia. Dodatkowo: działa uzależniająco, a poza tym nie zawiera żadnych witamin, minerałów czy białek. Nadmierne spożycie może prowadzić do zaburzeń snu, nerwowości, hiperaktywności, próchnicy zębów i oczywiście otyłości. 

Jak zatem wybrać zdrowszą, ale równie słodką alternatywę? Wypróbuj inne naturalne produkty słodzące.

Większość cukru spożywanego na całym świecie trafia do napojów słodzonych.

Stewię można uprawiać w domu

Stewia zawiera minimum kalorii i jest dwieście razy słodsza niż identyczna ilość cukru. Reguluje ciśnienie, podnosi odporność organizmu, wspomaga walkę z próchnicą. Można ją uprawiać w domu, a jej liści używać do słodzenia.  (Proszę o dodanie linków do przepisów ze stewią, jeśli są dostępne oraz GHS)

Brązowy cukier i cukier trzcinowy to dwie różne rzeczy

Cukier trzcinowy i brązowy wyglądają podobnie, dlatego łatwo je pomylić.

Ten pierwszy ma charakterystyczny złocisty kolor, zawiera lekkostrawne cukry, magnez, wapń, żelazo i potas. Wiele osób wykorzystuje go w kuchni ze względu na unikalny delikatny smak.

Brązowy cukier jest otrzymywany z buraków cukrowych, trzcinowy zaś z trzciny cukrowej.

Brązowy cukier nie dorównuje pod względem swoich właściwości trzcinowemu. Naturalny brązowy cukier, podobnie jak biały, jest pozyskiwany z buraków cukrowych, ale w odróżnieniu od białego nie jest poddawany procesowi rafinacji, a zatem jest bardziej lekkostrawny niż biały. Sięgając po niego w sklepie, warto zwrócić uwagę, czy jest to naturalny brązowy cukier, czy zabarwiany. Dzięki dodatkowi melasy zawiera cynk, żelazo i magnez.

Dobroczynna melasa w roli głównej

Melasa to stuprocentowo naturalny produkt, który powstaje w procesie ekstrakcji trzciny cukrowej. Zawiera więcej wapnia niż mleka, co zapewnia zdrowe kości, zęby i włosy. Jest bogatym źródłem żelaza w postaci organicznej, które ma bardzo wysoką przyswajalność, dzięki czemu wspomaga procesy produkcji krwi, wzmacnia odporność i niweluje zmęczenie. Może być stosowana do ciast i deserów, ale sprawdza się także w fantastycznych marynatach do mięs i można nią słodzić kawę. Ma bardzo charakterystyczny smak, który nie każdemu odpowiada, zwłaszcza jeśli nie jest poddawana obróbce termicznej.

Syrop klonowy - obowiązkowy w kuchni

Do ciast, na racuchy i do słodzenia kawy. Syrop klonowy bardzo często jest stosowany jako alternatywa dla białego cukru, przede wszystkim ze względu na swoje wartości odżywcze. Choć ma więcej kalorii niż biały cukier, zawiera witaminy z grupy B, wapń, żelazo i śladowe ilości cynku oraz manganu, które zapewniają zdrowe kości, wspomagają produkcję białych krwinek i dodają energii. Jego wyrazisty orzechowo-miodowy smak wielu może przypaść do gustu, choć są i tacy, którym przeszkadza. Dlatego warto eksperymentować i dodawać syrop klonowy do różnych potraw.

Syrop kukurydziany dla łasuchów

Najważniejszą zaletą syropu kukurydzianego jest jego skład. Zamiast fruktozy zawiera cukry takie jak maltoza i glukoza, które są ważnymi źródłami energii dla mięśni i układu nerwowego, a do ich wchłaniania nie jest potrzebna insulina. W porównaniu ze zwykłym cukrem ma niższy indeks glikemiczny i doskonały smak. Syrop kukurydziany jest przyjacielem każdej gospodyni. Doskonale nadaje się do naleśników, słodzenia lemoniady, polewania ciast lub do produkcji domowych cukierków.

Przepis na domowe cukierki:

Wsyp szklankę cukru, wlej pół szklanki wody i ćwierć szklanki syropu kukurydzianego na patelnię teflonową z grubym dnem i podgrzewaj. Mieszaj, aż cukier się roztopi i gotuj około 10 minut w temperaturze 150°C. Następnie dodaj barwnik cukierniczy i dowolny aromat. Przelej masę do foremek na czekoladki lub posmarowaną olejem blachę do pieczenia i zostaw do wystygnięcia. Następnie wyjmij cukierki z foremek, a te z blachy pokrój lub połam na kawałki.

Syrop ryżowy z umiarem

Choć jest uważany za źródło witamin z grupy B, które odgrywają ważną rolę w procesach pamięciowych, eliminacji stresu czy depresji oraz aminokwasów egzogennych, nie należy z nim przesadzać. Idealnie nadaje się do wypieków.

Osoby z problemami zdrowotnymi powinny skonsultować stosowanie naturalnych środków słodzących z lekarzem.

Cukier brzozowy może wywoływać wzdęcia

Ksylitol, czyli cukier brzozowy, to mniej znana alternatywa dla tradycyjnego cukru. Organizm bardzo wolno go trawi, dlatego u osób z dolegliwościami trawiennymi może wywoływać wzdęcia i biegunki. Ksylitol jest składnikiem gum do żucia, produktów cukierniczych i napojów.

Cukier kokosowy to prawdziwy hit

Zaraz po oleju kokosowym prawdziwym hitem stał się cukier kokosowy. Jakżeby nie! Jego delikatny, niezbyt słodki smak można wykorzystać w potrawach na zimno i na gorąco. Warto dodać, że zawiera inulinę, która jest probiotykiem, a więc „pożywką” dla bakterii probiotycznych bytujących w jelitach, dzięki czemu przyczynia się do ich namnażania, poprawiając trawienie i wzmacniając odporność organizmu.

Zobacz jak wykorzystać kokos w kuchni.

Superprodukt? Naturalny miód!

Od tysiącleci miód jest uważany za źródło witamin, enzymów, przeciwutleniaczy i innych składników korzystnych dla zdrowia. Ten superprodukt działa rewitalizująco, wzmacnia odporność i ma wspaniały smak! Może być alternatywą dla białego cukru u osób, które nie mają na niego alergii.

Jak ma się słodzenie do cukrzycy?

Źródła: wikipedia, wikihow, slovenskypacient, health.harvard.edu, healthline.com, mayoclinic.org, livescience.com, vitalita.cz

Published: 3 tygodnie temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.