Dziecko Ciąża Wskazówki, jak wyspać się w czasie ciąży

Pozycje w czasie snu podczas ciąży

Prawdopodobnie największym wyzwaniem – jeżeli chodzi o sen – jest znalezienie odpowiedniej pozycji w łóżku. Zwłaszcza kiedy twoje dziecko staje się większe. Wraz z rozwojem ciąży spanie na brzuchu staje się trudniejsze. Leżenie na plecach może spowodować ucisk na żyłę główną, która transportuje krew z dolnych partii ciała do serca. Może to powodować zawroty głowy, kiedy leżysz lub gdy próbujesz wstać. Wielu lekarzy zaleca leżenie na lewym boku z lekko zgiętymi kolanami. Jest to pozycja komfortowa, która sprawia że dziecko nie będzie uciskać na twoje organy wewnętrzne.

Porady związane ze snem:

  • Kup poduszkę dla ciężarnych, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o tobie. Ewentualnie podłóż zwykłą poduszkę pod brzuch i między kolana. 
  • Kładź się codziennie o tej samej porze. Dzięki temu twoje ciało będzie „spodziewać się” snu. 
  • W trzecim trymestrze staraj się nosić stanik nocny oraz pas macierzyński w celu uzyskania dodatkowej podpory. 
  • Rozluźnij się za pomocą ciepłego, mlecznego napoju lub weź długą, relaksująca kąpiel przed snem. 
  • Oczyść swój umysł z jakichkolwiek drobnostek. Jeżeli nie możesz spać, nie patrz na zegarek – poczytaj książkę lub czasopismo, aż poczujesz się senna. 

Skurcze i bóle

Skurcze nóg i rąk są normalne w późniejszym okresie ciąży i mogą zaatakować, kiedy śpisz. Skurcze mogą oznaczać, że jesteś odwodniona, więc pij dużo wody w ciągu dnia. Proste ćwiczenia mogą pomóc przy pozostałych rodzajach bólu. Postaraj się delikatnie rozciągnąć przed snem.

Porady związane ze snem:

  • Staraj się jak najwięcej poruszać w czasie dnia, aby rozciągnąć nogi i wprawić krew w ruch.
  • Poproś partnera o uśmierzenie bólu poprzez masaż.
  • Mleko i woda sodowa są świetne na niestrawność. Zawsze miej szklankę przy łóżku. 
  • Staraj się unikać obfitych posiłków. Zamiast tego jedz stosunkowo często małe porcje. Staraj się także unikać jedzenia i picia w tym samym czasie.
  • Żuj gumę. Wytworzona w ten sposób ślina pozwoli zneutralizować kwas żołądkowy i powstrzyma zgagę.

Wycieczki do łazienki

W miarę jak twoje dziecko rośnie, zwiększa się także nacisk na pęcherz, przez co znacznie częściej możesz chcieć iść do łazienki, szczególnie w nocy.

Porady związane ze snem:

  • Unikaj jedzenia i napojów, które zawierają kofeinę. Zmniejsz także ilość napojów wypijanych przed snem. Staraj się jednak nadal pić w miarę dużo w ciągu dnia, aby uniknąć odwodnienia. 
  • Kiedy jesteś w toalecie, wychyl się jak najmocniej do przodu, dzięki czemu w pełni opróżnisz pęcherz.
  • Jeżeli zwykle śpisz po stronie łóżka, która jest bardziej oddalona od łazienki, zamień się ze swoim partnerem. Będzie ci wtedy łatwiej. 

Dziwne sny podczas ciąży

Wiele kobiet doświadcza dziwnych bądź sugestywnych snów w czasie ciąży. Może to być wywołane przez wiele czynników, takich jak np. fizyczne i emocjonalne zmiany, które pojawiają się podczas ciąży, lub zwiększona ilość estrogenu – który może powodować wystąpienie dłuższych snów.

Porady związane ze snem:

  • Jeżeli masz jakiś sen, który cię przeraża, to staraj się nie szukać w nim jakiegoś głębszego znaczenia. 
  • Opowiedz o tym swojemu partnerowi bądź przyjacielowi, żeby mogli cię wesprzeć.
  • Zapisz sobie ten sen, abyś mogła na niego spojrzeć z innej perspektywy.
  • Nie możesz znaleźć wygodnej pozycji podczas snu? Połóż się na lewym boku z podciągniętymi kolanami – dzięki temu dziecko nie będzie naciskać na twoje organy wewnętrzne. 
Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3