Wskazówki i porady Wołowina, wieprzowina, kurczak czy... łosoś? Co uwielbiają jeść Polacy?

Kolejnym ważnym czynnikiem jest to, w jaki sposób sami przygotowujemy dane mięso i jak je spożywamy. Piersi lub podudzia z kurczaka, wołowina czy łosoś — wszystko ma swoje wady i zalety. 

Ryby przeważnie mają mniej kalorii niż czerwone mięso. Z drugiej strony mogą zawierać więcej rtęci niż inne rodzaje mięsa. Mięczaki, takie jak kraby, homary czy krewetki, mają bardzo wysoką zawartość cholesterolu. Pamiętajcie również, że mięso ryb hodowlanych zawiera dziesięć razy więcej potencjalnie rakotwórczych substancji niż mięso ryb dzikich. 

Każde mięso jest bardzo dobrym źródłem białka, a owoce morze mają ponadto największy udział zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3 o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych.

Czerwone mięsojeść czy nie jeść? 

Jeśli cierpisz na anemię, czerwone mięso może zostać Twoim dobrym przyjacielem. Zawiera ono żelazo, które jest łatwiej dostępne i lepiej przyswajalne niż żelazo pochodzenia roślinnego, a najwyższą jego zawartością w jednej porcji cieszy się wołowina. 

Średnia porcja 150 g wołowiny jest w stanie pokryć 25% zalecanej dziennej dawki żelaza. Aby uzyskać optymalne wchłanianie, spożywaj mięso z surowymi warzywami, najlepiej bogatymi w witaminę C. Ponadto czerwone mięso zawiera cynk, selen oraz witaminy z grupy B. 

Zapewne pokochacie sałatkę ze stekiem i ziołowym chlebem. Zarówno wołowina, jak i jajka zawierają wysokiej jakości białka. To danie wzmacnia również krew dzięki witaminom z grupy B i solidnej dawce żelaza. Jak widać, wołowina ma wiele zalet zdrowotnych, ale z drugiej strony obciąża okrężnicę. 

Nasz ulubiony schab 

Nie ma rodziny, w której co najmniej jedna osoba nie jest wielkim fanem kotletów schabowych. Schab to bardzo dobra część tuszy świni. Najczęściej podawany jest właśnie w formie kotletów lub pieczeni. Wieprzowina jest bardzo bogata w białko, potas i sód. Jest popularna ze względu na doskonały smak, ale nie jest to mięso chude, dlatego zaleca się nie spożywać go zbyt często. 

Dlaczego drób, ryby i rośliny strączkowe są lepsze od czerwonego mięsa? 

Czerwone mięso - wołowina, wieprzowina i jagnięcina, ma więcej tłuszczów nasyconych, które podnoszą poziom cholesterolu we krwi i mogą być przyczyną chorób układu krążenia, niż drób, ryby lub fasola.  

Z drugiej strony, kwasy tłuszczowe Omega 3, które znajdują się w rybach i niektórych białkach roślinnych, pomagają nam w walce z chorobami serca, a także zapobiegają udarom. 

Porady dla tychktórzy nie mogą żyć bez mięsa 

  • Nie rezygnuj z niego, ale postaraj się ograniczyć jego ilość w swojej diecie. Postaw również na łagodniejsze metody przygotowania (np. na parze). 
  • Wybieraj mięso o mniejszej zawartości tłuszczu np. pierś z kurczaka.
  • Wylej tłuszcz, który podgrzewasz podczas pieczenia i nie zalewaj nim ziemniaków lub przystawki. 
  • Zminimalizuj zużycie przetworzonego czerwonego mięsa, takiego jak bekon, szynka salami, kiełbasy i pasztety. 
  • Jeśli chcesz schudnąć lub cierpisz na chorobę serca, koniecznie zminimalizuj spożycie tłustego mięsa. 

Jak dodać więcej drobiu, ryb i białek roślinnych do codziennego menu? 

Śniadanie 

  • Jeżeli robisz na śniadanie kanapki, zastąp bekon i szynkę wieprzową wyrobami z kurczaka lub indyka. 
  • Zamiast kiełbasy, spróbuj dodać do jajecznicy groszek. 
  • Białe pieczywo zastąp chlebem pełnoziarnistym. Będzie doskonale smakował z pastą z dyni oraz soczewicy. 
  • Wypróbuj domowe wrapy ze szpinakiem i łososiem. 

Lunch 

  • Zupa z fasoli lub ciecierzycy dostarczy Ci niezbędnego białka roślinnego. 
  • Przygotuj kanapkę z tuńczykiem z pełnoziarnistego chleba. 
  • Sałatka jogurtowa z kurczakiem doskonale smakuje przygotowana dzień wcześniej. Należy jednak się powstrzymać z mieszaniem i zrobić to tuż przed podaniem. Po kilku godzinach owoce uwalniają sok, który opada na dno pojemnika wraz z jogurtem, lecz nie jest to wada sałatki. Wystarczy dokładnie wymieszać ją przed zjedzeniem. 
  • Dietetyczne, ale niezwykle smaczne są piersi z kurczaka nadziewane mozzarellą, bazylią i pomidorami. 

Obiad 

  • Grillowane piersi z indyka lub kurczaka z sałatką warzywną lub pstrąg z grilla... brzmi smacznie? 
  • Dodaj fasolę, soczewicę lub fasolę mung do swojej ulubionej sałaki. 
  • Łososia można podawać również z makaronem. 
  • A co z wegetariańskim burgerem? Burger z czarnej fasoli lub pieczonego buraka to prawdziwy przysmak. 

Porady dla kupujących mięso 

  • Kupuj codziennie świeże ryby, piersi z kurczaka i udka z kurczaka bez skóry. 
  • Do przyrządzania potraw używaj mieszanki przypraw i suszonych ziół, które nie zawierają soli oraz dodatkowych sztucznych aromatów. 
  • Spróbuj czasami zastąpić mięso fasolą, groszkiem, soczewicą lub tofu. Można je stosować w przystawkach, sałatkach i zupach. 
  • Kupuj ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega 3, takie jak makrela, pstrąg, śledź, sardynki, tuńczyk i łosoś. 
  • Wybieraj chudą lub bardzo chudą mieloną wołowinę, która nie zawiera więcej niż 15% tłuszczu. 
  • Poszukaj w swojej okolicy dostawców mięsa z ekologicznych farm. 

Porady dotyczące przygotowania mięsa 

  • Zamiast smażyć, postaw na pieczenie, grillowanie, duszenie lub gotowanie na parze. Pieczone udka z kurczaka z pomarańczową marchewką z pewnością podbiją Twoje serce. 
  • Przed obróbką termiczną usuń z mięsa skórkę. Wyjątkiem jest oczywiście kurczak pieczony w całości. Pierś z kurczaka lub udka, podane z chrupiącą skórką są doskonałe, ale jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie, lepiej z niej zrezygnować. 

Source: heart.org, bustle.com 

Opublikowano: 4 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Marchew (kg = 1.99)
Marchew
  199
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3