Dziecko Ciąża Wolny czas na słońcu - jak chronić się w czasie ciąży?

Spędzanie wolnego czasu na słońcu w cieplejsze dni może wpłynąć bardzo pozytywnie na samopoczucie i zdrowie. Promienie ultrafioletowe pobudzają wytwarzanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia. Pod ich wpływem organizm produkuje również witaminę D, co wspomaga zdrowie kości i naszą odporność. Jednak trzeba być także świadomym negatywnych skutków ekspozycji na słońce, których jest zdecydowanie więcej aniżeli korzyści i są one niezwykle groźne dla zdrowia. Szczególnie w czasie, gdy kobieta jest w ciąży. Ale nie musisz hibernować się w domu przez cały jej okres. Śmiało ciesz się wolnym powietrzem, jednocześnie przestrzegając kilku środków ostrożności.

Bezpieczne opalanie się podczas ciąży

Jak tylko nadejdzie lato, szorty, sukienki i bluzki bez rękawów wchodzą do garderoby, ale by wyglądać w nich dobrze, potrzebujemy odrobiny słońca!  Jak więc możesz w czasie ciąży zyskać karnację choćby w odcieniu delikatnego cappuccino? Czy jest to w ogóle możliwe?

Ogólnie nie zaleca się opalania w ciąży przez cały okres jej trwania, gdyż wskutek tego na skórze mogą powstać rozmaite uszkodzenia, a organizm może się odwodnić. Oczywiście bardzo ważne jest,  byś w tym czasie spacerowała i często przebywała na świeżym powietrzu. Jednak pamiętaj, aby unikać godzin, w których nasłonecznienie jest bardzo silne. Staraj się wtedy przebywać w cieniu.

Bez względu na to, czy jesteś w ciąży, czy nie, ekspozycja na słońce naraża Cię na ryzyko przedwczesnego starzenia się skóry i czerniaka złośliwego (rak skóry). Zwiększa się również aktywność wpływu promieniowania na istniejące już przebarwienia, które mogą się pogłębić oraz na znamiona, które mogą się uzłośliwić.
Niektóre badania łączą też promieniowanie UV z niedoborem kwasu foliowego. Jest on szczególnie ważny w pierwszym trymestrze, zapobiega nieprawidłowemu rozwojowi rdzenia kręgowego i mózgu dziecka we wczesnych miesiącach ciąży. Dlatego lepiej unikaj wychodzenia w trakcie silnego nasłonecznienia, a ponadto dodatkowo stosuj kwas foliowy w formie suplementu diety. Pamiętaj, że podczas ciąży Twoja skóra jest bardziej podatna na oparzenia i przebarwienia, zwłaszcza pojawiające się na twarzy.

Na plaży

Ciąża sprawia, że ​​Twoja skóra jest bardziej wrażliwa, więc słońce może powodować pokrzywkę, potówki lub przebarwienia. Pozostawanie w cieniu na ogół zapobiega pokrzywce lub wysypkom. Takie same środki bezpieczeństwa powinny być stosowane na słońcu niezależnie od tego, czy jesteś w ciąży, czy nie: pij dużo wody, stosuj krem ​​do opalania z filtrem i zakładaj czapkę.

Jeśli odczuwasz zawroty głowy, mdłości lub zmęczenie, poszukaj dla siebie klimatyzowanej przestrzeni. Należy unikać długich godzin na słońcu.

Odzież i ochrona

Ochronę przeciwsłoneczną, czyli kremy z odpowiednim filtrem, uzupełnij stosownym okryciem. Przewiewna odzież i kapelusz z szerokim rondem oraz okulary również chronią i są niezbędne.

Zdecydowanie unikaj spędzania czasu na słońcu w godzinach od 11 do 16. Jest to okres najsilniejszego nasłonecznienia i wtedy promieniowanie może Ci wyrządzić najwięcej szkód, m.in.przegrzanie organizmu, co jest bardzo niebezpieczne dla kobiety w ciąży. W tym stanie temperatura Twojego ciała i tak jest podwyższona. Jeżeli jeszcze się podniesie, może to stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dziecka, a w najgorszym przypadku poronienie.

Zdrowie dziecka

Podczas opalania wzrasta temperatura ciała, ciśnienie lekko się podwyższa, a organizm traci wodę w wyniku intensywnego pocenia. Nawet zdrowe, silne osoby po kilkugodzinnej sesji na plaży mogą czuć się zmęczone i osłabione. Promieniowanie wprawdzie nie przenika przez skórę mamy, worek owodniowy i płyny się w nim znajdujące, ale wystawianie się na działanie promieni słonecznych ma pośredni wpływ na dziecko. Obciążony organizm kobiety reaguje gwałtowniej, a każda taka zmiana ma wpływ na malucha.

Niezależnie od tego, czy opalasz się, leżąc na słońcu, czy ćwiczysz na świeżym powietrzu, ważne jest, by uniknąć przegrzania i odwodnienia. Unikaj zatem przebywania w upale przez dłuższy czas, zwłaszcza w najgorętszej porze dnia. Spróbuj cieszyć się aktywnością na świeżym powietrzu i ćwicz tak rano, jak i wieczorem. Kiedy pozostajesz w upale, słońcu lub w cieniu, pamiętaj, by pić dużo wody i nie dopuszczaj do odwodnienia. Osłaniaj głowę kapeluszem i używaj co kilka godzin kremów przeciwsłonecznych. Co jeszcze ochroni Ciebie i Twoje maleństwo? Oczywiście rozsądek. Będziesz go   potrzebować jeszcze więcej, aby być najlepszą z mam. Zacznij od teraz!

Źródła:

americanpregnancy.org/pregnancy-health/tanning-during-pregnancy/

thebump.com/a/sun-and-heat-exposure-while-pregnant
parenting.pl/opalanie-w-ciazy
poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/przebieg-ciazy/na-plazy-w-ciazy-zasady-bezpiecznego-plazowania-bez-opalania-w-ciazy_36049.html
rodzice.pl/czy-w-ciazy-mozna-sie-opalac/


Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.