Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Wielki post przed świętami wielkanocnymi - okazja do przejścia na zdrową dietę

40-dniowy post nie zaczyna się żadną stałą datą - zależy ona od tego, kiedy wypada Wielkanoc. Początkiem postu jest Środa Popielcowa (siedem tygodni przed Wielkanocą, zawsze pomiędzy 4 lutego a 10 marca), a końcem – Wielka Sobota.

Wielki Piątek zatem jest ostatnim dniem 40-dniowego okresu wyciszenia. To najważniejsze święto wielkanocne i wtedy też praktykuje się post ścisły. Niektórzy tego dnia jadają tylko suchy chleb, popijając wodą. Następnego dnia nadchodzi Wielka Sobota, kiedy świętuje się Zmartwychwstanie. Po 40 dniach postu w naszych koszykach lądują jajka, które symbolizują nowe życie i płodność.

Po mszy rezurekcyjnej możemy pozwolić sobie wreszcie na mięso, kiełbasę, słodycze i inne przekąski, które do tej pory były wyłączone z diety.

Wielkanocny post – co jeść, czego nie

Słowo „post” nie oznacza, że nie można w ogóle jeść albo trzeba poddawać się radykalnej, głodowej diecie. W tym okresie należy ograniczyć lub unikać żywności pochodzenia zwierzęcego - przede wszystkim mięsa.

Jest też radykalniejszy sposób poszczenia. Oprócz żywności pochodzenia zwierzęcego, odejmuje się z diety używki - jak kawa, papierosy, alkohol i słodycze. Ponadto, pierwszego dnia postu, w Środę Popielcową, pije się tylko czystą wodę i nie spożywa żadnych posiłków.


Post - może być zdrowy i smaczny

Zwyczajny post nie jest wymagający, za to jak najbardziej korzystny dla zdrowia. Po konsekwentnym wytrwaniu w nim możemy się nagrodzić smakowitościami Wielkanocy.

Wykluczenie mięsa i jego pochodnych z menu na 40 dni wcale nam nie zaszkodzi. Ważne jest, by wzbogacić swoją dietę o dodatkowe składniki i zachować rutynę systematycznego uzupełniania płynów, a wtedy masz organizm zacznie się oczyszczać. W ten sposób doskonale przygotujesz swoje ciało na wielkanocną ucztę.

Co powinno się znaleźć w naszym menu podczas wielkiego postu?

Rośliny strączkowe

Pamiętaj, że wykluczając z menu produkty zwierzęce, wyrzucasz z niego również cenne białko zwierzęce. Dlatego musisz pomyśleć o jego roślinnym odpowiedniku i dodać jego znaczną ilość do codziennej diety. I nie mamy tu na myśli jedynie roślin strączkowych (soja, fasola, soczewica i ciecierzyca), ale także różne nasiona, orzechy (migdały, orzechy piniowe) i zboża (kiełki pszenicy, płatki owsiane, komosa ryżowa) - wszystkie są źródłem białka roślinnego.

Wodorosty i zielone składniki

Spirulina, chlorella, nori i zielony jęczmień zawierają całą gamę wartościowych i niezastąpionych substancji. Są też źródłem białka roślinnego i dostarczają naszemu ciału cennych, „zielonych” składników odżywczych.

Woda

Pamiętaj, by unikać napojów słodzonych i gazowanych, syropów i cukru w herbacie lub kawie. Wśród płynów powinna dominować czysta woda z kranu lub lapacho, wspomagające oczyszczanie organizmu.

Postna dieta

Jeżeli zastanawiasz się co jeść w czasie postu, mamy dla ciebie przykładowy jadłospis. Czy jest bardzo dietetyczny i nieatrakcyjny? Mamy nadzieję, że nie! Uważamy, że jest smaczny, zdrowy i urozmaicony - sprawdź!

Śniadanie

Zacznij dzień od świeżych warzyw i owoców. Aby zaspokoić głód, dodaj do nich płatki owsiane, mleko lub orzechy. Pewnie już się domyślasz, co łączy te składniki - tak, smoothie to król śniadań.

Lunch

Warzywna zupa oczyszczająca ma wszystko, czego potrzebuje twoje ciało, by poczuć się lekko, ale nie słabo. Na drugie danie wybierz makaron – przygotowuje się go szybko i można się nim najeść. Spróbuj naszego penne z pesto z brokułów - jesteśmy pewni, że od tego momentu będziesz je jadać przez cały rok.

Obiad

Jeżeli należysz do osób, które jadają mniej, wystarczy zupa kalafiorowa. Większe głodomory mogą na drugie danie zjeść wegetariańskie francuskie pieczone ziemniaczki.

Wielki post przed świętami wielkanocnymi - okazja do przejścia na zdrową dietę

Wielkanocne przepisy

Wielkanocne przepisy i posiłki nieco się od siebie różnią ze względu na regionalne zwyczaje i tradycje. Jednak wspólne symbole to jajka na twardo, sałatka ziemniaczana, wędzone mięso, chleb, chrzan, kiełbaski i różne pieczone ciasta.

Jajka zawsze były symbolem wiosny i płodności, a zwłaszcza Wielkanocy. Jajka z pastą z sera i szynki przypominają o wiośnie i są idealne na wielkanocny stół.

Na każdym stole wielkanocnym rządzi baranek lub zajączek wielkanocny, pisanki i babki. Możesz przygotować prostą babkę lub nieco bardziej wymagającą i pomalować pisanki na przeróżne sposoby – sprawdź nasze rady!

Delikatna jagnięcina jest drogim rodzajem mięsa, ale za to jednym z najzdrowszych. Jeżeli nie wiesz jak ją przygotować, przeczytaj nasz artykuł, klikając w ten link.

Zamiast słodkiego ciasta możesz przygotować wielkanocny pleciony chleb. Przypomina klasyczną słodką chałkę i może zdobić stół w waszym domu przez całą Wielkanoc.

Jeżeli pieczenie ciast to dla ciebie stresująca czynność, przygotuj desery bez pieczenia. Zamiast piekarnika, wystarczy do nich lodówka. Czekoladowe banany lub wegańskie ciastka kokosowe mogą być przyjemną niespodzianką dla całej rodziny i na pewno staną się jednym z ulubionych świątecznych przepisów.

Wielkanocne ciekawostki

  • Jajko to starożytny symbol płodności i wiosny, który przynosi nowe życie i odrodzenie, dlatego stało się symbolem Wielkanocy.
  • Na południowym zachodzie Francji, w Haux, w Wielkanocny Poniedziałek co roku odbywa się wielkanocna impreza, na której na głównym placu przygotowuje się gigantyczny omlet z 4500 jaj dla 1000 osób. Ta tradycja jest formą wspomnienia Napoleona, który zamówił omlet dla całej armii na śniadanie.
  • Na greckiej wyspie Korfu podczas Wielkiej Soboty gliniane naczynia i garnki są wyrzucane przez okno. Ten zwyczaj ma zapewnić obfite zbiory i dobrobyt.
  • Na Wielkanoc dzieci w Szwecji przebierają się za wiedźmy. Wędrują od domu do domu i wymieniają swoje rysunki i obrazy na słodycze.
  • 70% słodyczy wielkanocnych jest wytwarzanych z czekolady
  • 80% Amerykanów uważa, że najpierw powinniśmy zjadać uszy wielkanocnych zająców.



Źródła: learnreligions.com, tyzdennikkoment.sk, sperky-a-diamanty.sk


Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.
30 min.
Przystawki

Nasze najlepsze oferty

1 / 3