Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Tego na pewno nie wiesz o tranie!

W naszych warunkach tłuste i dobre jakościowo ryby nie wystarczą, by całkowicie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na kwasy tłuszczowe omega-3. Na szczęście istnieją inne opcje, które umożliwiają nam uzupełnianie tych ważnych olejów. Najbardziej skutecznym z nich jest tran. Jakie są efekty jego spożywania?

1. Pomaga walczyć z depresją i lękami

Na objawy starzenia się składa się uczucie smutku, letarg i utrata zainteresowania aktywnym trybem życia, to natomiast często prowadzi do depresji. Z kolei lęk jest uważany za zaburzenie charakteryzujące się ciągłym strachem i nerwowością. Regularne spożywanie tranu, a więc kwasów tłuszczowych omega-3, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia lęków. Badania wykazały, że stosowanie tranu może być pomocne w leczeniu depresji, ponieważ zastępuje niektóre leki antydepresyjne.

2. Poprawia jakość widzenia

DHA – rodzaj kwasu tłuszczowego omega-3 – jest głównym komponentem siatkówki oka. Jeśli masz niedobór DHA, możesz mieć problemy ze wzrokiem. Regularne spożywanie tranu zapobiega zatem niepożądanej ślepocie, a nawet całkowitej utracie wzroku.

3. Chroni nienarodzone dzieci

Tran ma kluczowe znaczenie dla rozwoju mózgu nienarodzonego dziecka. Wiadomo również, że niemowlęta, którym regularnie podaje się dawkę kwasu tłuszczowego omega-3 DHA, mają lepszy wzrok. Biorąc tran w trakcie ciąży:

- sprawisz, że twoje dziecko będzie cechowało się wyższym ilorazem inteligencji,

- zmniejszasz ryzyko opóźnionego rozwoju dziecka,

- zmniejszasz ryzyko wystąpienia ADHD, autyzmu i porażenia mózgowego.

4. Chroni serce

Kraje, w których regularnie spożywa się świeże ryby, mają bardzo niską zapadalność na choroby układu sercowo-naczyniowego. Wykazano, że tran bezpośrednio wpływa na dobrą kondycję serca – obniża ciśnienie krwi, podnosi poziom „dobrego” cholesterolu, obniża poziom „złego” cholesterolu, zapobiega zakrzepom krwi, a także chroni tętnice.

5. Tran u dzieci? Zmniejsza nadpobudliwość

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) charakteryzuje się brakiem umiejętności koncentracji oraz wysoką impulsywnością. Dzieci z ADHD mają obniżony poziom kwasów tłuszczowych omega-3 we krwi w porównaniu do ich „zdrowych” rówieśników. Tran jest dla dzieci ważny, ponieważ zmniejsza ich rozkojarzenie i pomaga skupić się na konkretnych zadaniach.

6. Ma działanie przeciwzapalne

Zapalenia są naturalną reakcją organizmu na infekcje i wewnętrzne uszkodzenia spowodowane przez bakterie lub wirusy. Jeśli jednak utrzymują się przez długi czas, przekształcają się w przewlekłe zapalenia. Ten stan natomiast jest już szkodliwy dla organizmu, ponieważ negatywnie wpływa na funkcjonowanie narządów wewnętrznych, a zwłaszcza serca. Zwiększone spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 ma działanie przeciwzapalne, więc jeżeli cierpisz na przewlekłe zapalenie, nie wahaj się i sięgnij po tran.

7. Łagodzi astmę i u dzieci, i u dorosłych

Astma jest przewlekłą chorobą płuc z objawami takimi jak kaszel, duszności i świszczący oddech. Ciężkie ataki astmy mogą być bardzo niebezpieczne i bezpośrednio zagrażające życiu. Są spowodowane stanem zapalnym i obrzękiem narządów oddechowych. Ponieważ w ostatnich latach zachorowalność na astmę wzrosła, ważne jest, aby działać prewencyjnie i zażywać tran.

Tego na pewno nie wiesz o tranie!

Zażywanie tranu

Badania wykazały, że nawet mleko matki jest wzbogacone kwasami tłuszczowymi omega-3, co jest bardzo korzystne dla noworodków, które dynamicznie się rozwijają. Z tego powodu również w późniejszych etapach życia dziecka warto podawać mu tran.

Spożycie ryb w naszym jadłospisie powinno być zróżnicowane i rozszerzone szczególnie o te gatunki, które zawierają najbardziej korzystne substancje. Do tej grupy ryb należą: łosoś, sardele, sardynki, makrela, śledź, tuńczyk czy halibut. Aby zapewnić naszemu organizmowi wystarczającą ilość kwasów tłuszczowych omega-3, powinniśmy spożywać tłuste ryby co najmniej 2 razy w tygodniu.

Łatwiejszym i szybszym sposobem na zaaplikowanie organizmowi dawki kwasów tłuszczowych omega-3, ale też innych witamin, jest zażycie tranu.

Zazwyczaj tran występuje w postaci klasycznego oleju. Ma charakterystyczny zapach, ale miłośnicy ryb nie będą mieli z tym problemu. Jeśli jednak nie możesz regularnie przyjmować tranu w formie płynnej, po łyżce dziennie, to wypróbuj tran w kapsułkach. Są łatwe do połknięcia i, co istotne, nie mają smaku ani zapachu. Zaleca się spożywanie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie, aby zmaksymalizować ich działanie.

Przechowywanie tranu

Przechowywanie tranu odbywa się samo jak w przypadku większości olejów. Podstawową zasadą jest, aby olej znajdował się w zamkniętej, ciemnej butelce, a także w ciemnym i chłodnym miejscu ze względu na ryzyko utlenienia.




Źródła: healthline.com, mediteka.sk

Opublikowano: 4 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3