Zdrowy tryb zycia Relaks Technika 4-7-8 pomaga zasnąć w kilka minut

Człowiek sypia przeciętnie mniej niż 7 godzin dziennie. Powodem, dla którego przewracamy się w łóżku do wczesnych godzin porannych, jest oczywiście stres, niepokój, ale również zażywane leki.

Relaks przed snem

Spokojne zasypianie będzie o wiele łatwiejsze, jeśli na pewien czas przed zaśnięciem zatrzymasz się i wejdziesz w relaksujący nastrój. Zajmij się czynnościami, które są dla Ciebie przyjemne i uspokajają Cię. Medytuj, poćwicz jogę, posłuchaj ulubionej muzyki lub czytaj. Ważne, żeby przed snem opróżnić głowę z otaczającego świata, stresu i obowiązków. Nastrój ciało i myśli na świat marzeń sennych i spokojnego snu.

Skontroluj swój talerz

Dobry sen może zakłócić również spożywanie nieodpowiednich pokarmów w godzinach wieczornych. Zwróć uwagę na to, co wkładasz do ust. Skup się na lekkich i zdrowych produktach, które potrafią wywołać sen. Unikaj nadmiernego spożywania alkoholu, tłustych i ciężkich potraw. Pij dostateczną ilość wody, która oczyści organizm i sięgnij po pokarmy zawierające tryptofan. Jest to aminokwas, z którego ciało produkuje hormon snu melatoninę.

Oczyść myśli i pozbądź się nadmiaru

Czy zdarza Ci się, że leżysz w łóżku i zajmujesz myśli tym wszystkim, czego nie zdążyłeś zrobić i jakie obowiązki czekają na Ciebie w dniu następnym? Oczyść myśli, a obowiązki spokojnie zapisz na papierze. Ranek mądrzejszy od wieczora. Jeśli cierpisz na bezsenność, powinieneś sprzątnąć również sypialnię. Wyłącz wszystkie świecące ekrany, odłóż nie tylko telefon komórkowy, ale i zegarek. Nie ma nic bardziej stresującego niż liczenie minut i godzin, które spędziłeś w łóżku, czuwając.

Rutyna snu

Naucz swoje ciało funkcjonowania w określonym trybie. Jeśli nie możesz zasnąć, a liczenie baranów doprowadza Cię do szaleństwa, stwórz sobie rutynę snu. Staraj się codziennie chodzić spać o tej samej godzinie i niepotrzebnie nie kłaść się późno. Tak samo wstawaj codziennie, również podczas weekendu, o tej samej porze. Twoje ciało po kilku próbach na pewno przyzwyczai się do takiego trybu.

Technika oddychania

Jeśli próbowałeś już wszystkiego i nic nie działa, zastosuj tę prostą i skuteczną technikę oddychania 4-7-8. Zamknij usta, zrób wdech nosem i policz do czterech. Wstrzymaj oddech dopóty, dopóki nie policzysz do siedmiu. W ostatnim kroku rób wydech przez usta aż do momentu, kiedy policzysz do ośmiu. Technikę powtórz co najmniej 4 razy, czubek języka opierając o podniebienie. Dzięki tej technice oddychania zmusisz ośrodkowy układ nerwowy, żeby stopniowo rozluźnił Twoje napięte ciało.

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Tesco Kasza jaglana 500 g (kg = 6.18)
Tesco Kasza jaglana 500 g
  309
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3