Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Szparagi są zdrowe: 10 powodów, dla których warto jeść je częściej

Sezon na szparagi jest stosunkowo krótki, dlatego najedz się nimi do syta. W tym warzywie zakocha się Twój organizm i kubki smakowe.

Białe, zielone czy fioletowe?

Białe szparagi w większości pochodzą z upraw krajowych i w sezonie cieszą się chyba największą popularnością. Właśnie z powodu swojej świeżości. Zielone szparagi są sprowadzane z całego świata i są dostępne również poza sezonem. Jedyna różnica polega na sposobie ich uprawy – białe szparagi uprawia się bez dostępu światła, dlatego nie mają barwnika. Szparagi o fioletowym zabarwieniu zawierają z kolei więcej cukru.

Jak rozpoznać, czy są świeże?

Wybierając szparagi, zwróćmy uwagę na ich świeżość. Jeśli wydają się jędrne, a wyginając łodyżkę mamy wrażenie, że zaraz pęknie, dobrze trafiliśmy. Warto zwrócić uwagę także na dolną część łodygi. Jeśli występuje na niej pleśń, szparagi były zbyt długo przechowywane.
Szparagi przechowuje się w lodówce zawinięte w mokrą ściereczkę. Należy je zużyć w ciągu trzech dni.

Jak obierać i gotować szparagi

Szparagi obieramy z góry na dół, z pominięciem główki. Łykowate części należy odciąć, w przeciwnym razie potrawa będzie gorzka.
Do gotowania wystarczy dodać odrobinę soli, cukru i kilka plasterków cytryny. Dzięki temu będą miały znacznie delikatniejszy smak. Wodę z gotowania szparagów można wykorzystać do ugotowania zupy jarzynowej.

Zdrowa rada: Wybieraj raczej surowe szparagi pokrojone na drobne kawałki. Podczas gotowania szparagi tracą cenne składniki odżywcze.

Zalety szparagów

Szparagi nie zawierają tłuszczu, mają niewiele kalorii i są bogatym źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych. Istnieje jednak znacznie więcej powodów, dla których częściej powinniśmy po nie sięgać.

  • Obniżają poziom cholesterolu, regulują ciśnienie i poprawiają metabolizm.
  • Substancje fitochemiczne zawarte w szparagach mają działanie przeciwzapalne, łagodzą objawy artretyzmu i reumatyzmu.
  • Szparagi działają moczopędnie, pozwalają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Oczyszczają organizm, działają profilaktycznie i wspomagająco w leczeniu infekcji dróg moczowych.
  • Szparagi są źródłem witaminy E, która wzmacnia układ odpornościowy.
  • Pomagają utrzymać zdrowe naczynia krwionośne i mocne serce, stymulują produkcję krwi.
  • Są uważane za naturalny afrodyzjak, stymulują produkcję estrogenu u kobiet i testosteronu u mężczyzn.
  • Zwalczają wzdęcia i poprawiają trawienie.
  • Szparagi są doskonałym źródłem kwasu foliowego, którego odpowiednie dawki należy zapewnić kobietom ciężarnym i planującym ciążę.
  • Zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie i powstawaniu żylaków.
  • Minerały zawarte w soku ze szparagów czynią z nich ważny produkt dla diabetyków.

Na szparagi powinny uważać osoby z podwyższonym stężeniem kwasu moczowego we krwi. Ze względu na dużą zawartość puryn, po zjedzeniu szparagów może wystąpić atak dny moczanowej.

Published: 9 miesięcy temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.