Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Szparagi są zdrowe: 10 powodów, dla których warto jeść je częściej

Sezon na szparagi jest stosunkowo krótki, dlatego najedz się nimi do syta. W tym warzywie zakocha się Twój organizm i kubki smakowe.

Białe, zielone czy fioletowe?

Białe szparagi w większości pochodzą z upraw krajowych i w sezonie cieszą się chyba największą popularnością. Właśnie z powodu swojej świeżości. Zielone szparagi są sprowadzane z całego świata i są dostępne również poza sezonem. Jedyna różnica polega na sposobie ich uprawy – białe szparagi uprawia się bez dostępu światła, dlatego nie mają barwnika. Szparagi o fioletowym zabarwieniu zawierają z kolei więcej cukru.

Jak rozpoznać, czy są świeże?

Wybierając szparagi, zwróćmy uwagę na ich świeżość. Jeśli wydają się jędrne, a wyginając łodyżkę mamy wrażenie, że zaraz pęknie, dobrze trafiliśmy. Warto zwrócić uwagę także na dolną część łodygi. Jeśli występuje na niej pleśń, szparagi były zbyt długo przechowywane.
Szparagi przechowuje się w lodówce zawinięte w mokrą ściereczkę. Należy je zużyć w ciągu trzech dni.

Jak obierać i gotować szparagi

Szparagi obieramy z góry na dół, z pominięciem główki. Łykowate części należy odciąć, w przeciwnym razie potrawa będzie gorzka.
Do gotowania wystarczy dodać odrobinę soli, cukru i kilka plasterków cytryny. Dzięki temu będą miały znacznie delikatniejszy smak. Wodę z gotowania szparagów można wykorzystać do ugotowania zupy jarzynowej.

Zdrowa rada: Wybieraj raczej surowe szparagi pokrojone na drobne kawałki. Podczas gotowania szparagi tracą cenne składniki odżywcze.

Zalety szparagów

Szparagi nie zawierają tłuszczu, mają niewiele kalorii i są bogatym źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych. Istnieje jednak znacznie więcej powodów, dla których częściej powinniśmy po nie sięgać.

  • Obniżają poziom cholesterolu, regulują ciśnienie i poprawiają metabolizm.
  • Substancje fitochemiczne zawarte w szparagach mają działanie przeciwzapalne, łagodzą objawy artretyzmu i reumatyzmu.
  • Szparagi działają moczopędnie, pozwalają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Oczyszczają organizm, działają profilaktycznie i wspomagająco w leczeniu infekcji dróg moczowych.
  • Szparagi są źródłem witaminy E, która wzmacnia układ odpornościowy.
  • Pomagają utrzymać zdrowe naczynia krwionośne i mocne serce, stymulują produkcję krwi.
  • Są uważane za naturalny afrodyzjak, stymulują produkcję estrogenu u kobiet i testosteronu u mężczyzn.
  • Zwalczają wzdęcia i poprawiają trawienie.
  • Szparagi są doskonałym źródłem kwasu foliowego, którego odpowiednie dawki należy zapewnić kobietom ciężarnym i planującym ciążę.
  • Zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie i powstawaniu żylaków.
  • Minerały zawarte w soku ze szparagów czynią z nich ważny produkt dla diabetyków.

Na szparagi powinny uważać osoby z podwyższonym stężeniem kwasu moczowego we krwi. Ze względu na dużą zawartość puryn, po zjedzeniu szparagów może wystąpić atak dny moczanowej.

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3