Wskazówki i porady Surowa czy kiszona. Jaka kapusta jest zdrowsza?

Kapusta skutecznie usuwa bakterie, pasożyty i wirusy z wątroby, śledziony oraz przewodu pokarmowego. Jest najlepszym przyjacielem tarczycy i chroni ją przed chorobami wirusowymi. Pomaga zatrzymać wiele rodzajów nowotworów, takich jak rak piersi, jelit czy płuc. Dzięki bogatej zawartości siarki, odnawia i stymuluje regenerację tkanki płucnej. 

Czasami niedoceniana kapusta jest również dobrym źródłem błonnika, wapnia, magnezu i potasu oraz rozmaitych witamin. W 100 gramach tego warzywa znajduje się wyłącznie 25 kalorii, więc znajduje się na szczycie listy niskokalorycznej żywności. Jest to absolutnie jedno z najzdrowszych warzyw sezonowych i możesz dodawać je do swojego menu prawie codziennie.  

Kapusta biała, czerwona czy pekińska: wiesz, czym różnią się te kapusty? 

Czerwona kapusta 

Zawarta w niej siarka z łatwością transportuje fitochemikalia wprost do wątroby. Właśnie dlatego mówi się, że czerwona kapusta odmładza ten narząd. W rzeczywistości pomaga zatrzymać i zapobiec tworzeniu się nowej tkanki bliznowatej w wątrobie. 

Biała kapusta 

Biała kapusta jest niezwykle pożywna i pomaga w walce z osteoporozą. Jeżeli Ci smakuje, nie wahaj się jeść jej często. Jest bogata w witaminę A, C, E, K i B. Dietetycy często polecają ją jako część diety odchudzającej oraz przy leczeniu chorób zapalnych. 

Kiszona kapusta 

Najzdrowsza ze wszystkich jest kapusta kiszona. Bakterie kwasu mlekowego wytwarzane w procesie fermentacji eliminują z organizmu szkodliwe substancje, obniżając przy tym poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Wspierają metabolizm, poprawiają florę jelitową, zwiększając w ten sposób odporność organizmu na wirusy, przeziębienie i grypę. 

Podczas fermentacji, w kapuście wytwarza się witamina B12, która w naturze występuje prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego ten kiszony przysmak jest nie lada gratką dla wegetarian. Warto wspomnieć, że witamina B12 ma korzystny wpływ na układ nerwowy, mózg oraz jest ważna dla mięśni, kości i czerwonych krwinek. Badania wykazały, że kapusta kiszona ma silniejsze działanie przeciwnowotworowe niż surowa. Zawiera więcej przeciwutleniaczy, zwłaszcza witaminy C. 

Na nadchodzący sezon zimowy polecamy pikantną sałatkę z kapustą i boczkiem. 

Kulinarne specjały 

Kapusta doskonale sprawdzi się w wielu daniach i może być włączona do diety na różne sposoby. To naprawdę uniwersalne warzywo do codziennego użytku. Wspaniale smakuje zarówno na surowo, jak i w wersji prażonej czy duszonej. Jak ją przyrządzać? 

  1. Na surowo: wystarczy zetrzeć ją na grubej tarce razem z kalafiorem, marchewką, papryką oraz cukinią, a następnie dodać trochę prażonych nasion, odrobinę oliwy z oliwek i na stole ląduje pożywna sałatka, którą możemy podać jako danie główne lub dodatek do innego dania. Spróbuj również wersji z kiełkami soi i pomidorami! 
  2. Zupy: każdy kojarzy kapuśniak jako towarzysza odchudzania. Spróbuj przygotować go ze świeżej, posiekanej kapusty w połączeniu z pomidorami. 
  3. Kiszona: najprostszy możliwy przepis, jaki jesteśmy w stanie sobie wyobrazić to kiszona kapusta, podsmażona na patelni, podawana z gotowanymi ziemniakami i skwarkami. Jeśli masz nieco więcej czasu, spróbuj przygotować łazanki z kapustą i grzybami. 
  4. Pieczona: klasyka wzbogacona o nowy akcent? Spróbujcie naszego przepisu na paszteciki z kapustą i suszonymi pomidorami! 
  5. Duszona: biała i czerwona kapusta doskonale smakują w wersji duszonej, jako dodatek do mięsnych pieczeni czy też wegetariańskich dań. Warto dodać, że duszona kapusta jest lekkostrawna. 

 

 

 

Źródła: organicfacts.net, lepsiden.sk 

Opublikowano: 4 tygodnie temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.