Wskazówki i porady Słodycze i dzieci

Kochane słodkości! Postrach każdego rodzica. Boimy się cukru przez to, czego się dowiadujemy z Internetu, od znajomych, od lekarzy, przez to, co sklepowe witryny i automaty próbują nam sprzedać. Czy można gdzieś znaleźć zdrowe słodycze? Czy nadają się dla dzieci, czy tylko dla dorosłych? Czy naprawdę są tak niebezpieczne? 

Kwestia stylu życia 

Słodycze są częścią naszego dzieciństwa. Ale kilkadziesiąt lat temu najczęściej jadano domowe wyroby – ciasta lub domowe słodycze. Rewolucja przemysłowa przyniosła nam niemal nieograniczone możliwości. Dziś dla dzieci normalną rzeczą jest kupować słodycze z automatów. I choć sytuacja na rynku powoli się zmienia, bądźmy szczerzy – te maszyny nie oferują zdrowych przekąsek. Czy to w ogóle możliwe, by zainspirować dzieci do spożywania zdrowych słodyczy własnej roboty, kiedy wszędzie wokół jest tyle cukru?  

Jak przekonać dzieci? Bądź liderem i inspiruj 

To najuczciwszy i zupełnie prosty sposób. Gotuj i piecz w domu tak często, jak to możliwe, najlepiej z dziećmi. Zabierz je na zakupy, czytajcie razem etykiety na opakowaniach słodyczy i pokaż im, jak w łatwy sposób przygotować podobne, smaczne, ale zdrowe słodycze samodzielnie. Wyjaśnij, w jaki sposób różne dodatki, cukier i sztuczne substancje słodzące szkodzą ich zdrowiu, psują zęby i pozbawiają energii.   

Naturalne słodziki również są dobrym rozwiązaniem. Naucz dzieci, że nie tylko cukrem można słodzić, ale także miodem lub sokami owocowymi. Wszystkie są słodkie i smaczne. Naucz je, że naturalne alternatywy zawierają substancje, które dostarczają dzieciom niezbędnych witamin i energii. 

Kup im literaturę edukacyjną, poświęconą zdrowemu żywieniu. Dzieci lubią piosenki i ciekawe historie, więc rozejrzyj się za odpowiednimi pozycjami o warzywach i owocach.  

Ile cukru dzieci powinny jeść? 

Badania naukowe mówią, że dzieci poniżej 2 roku życia w ogóle nie powinny spożywać cukru. Od 2 lat do 18-tu mogą jeść maksymalnie 6 łyżeczek dziennie. Jeżeli chodzi o zawartość cukru w produktach, najgorsze są słodycze, ciastka, ciasta, a zwłaszcza napoje słodzone. Naucz swoje dzieci rozróżniać słodkie napoje i świeże soki owocowe. Jeżeli dasz im wybór, z pewnością wybiorą świeży sok owocowy po wypróbowaniu obu opcji i stwierdzą, że naturalne słodziki smakują lepiej. 

Lekarze biją na alarm 

Nadmierne spożycie cukru w młodym wieku może prowadzić do uzależnienia, a w konsekwencji do otyłości, problemów z ciśnieniem, a nawet cukrzycy typu 2. Problem polega również na tym, że dzieci, spożywające duże ilości słodyczy, nie chcą jeść zdrowych cukrów, takich jak owoce lub proste cukry w zbożach i produktach mlecznych.  

Uzależnienie od słodyczy współczesnych dzieci jest niepokojące. Jednak nie wybijemy im słodkich przekąsek z głowy, radykalnie ich zakazując. Pozwalaj im na okazjonalną dawkę cukru od czasu do czasu. Z czasem ich gusta się zmienia i zaczną preferować te produkty, które zawierając mniej cukru.  

Najlepszym rozwiązaniem jest głód 

Zaoferuj dzieciom zdrowy posiłek za każdym razem, kiedy będą głodne. Ponieważ kiedy jesteśmy głodni, wszystko smakuje lepiej. Z czasem zaczną jeść zdrową żywność, której dotąd odmawiały. Pamiętaj, że zdrowe przekąski to też słodycze.  

Porady i wskazówki 

Dzieci lubią jeść na śniadanie płatki z czekoladą i suszonymi owocami (znane pod nazwą musli). Niestety wiele z nich zawiera dużą ilość konserwantów, sztucznych substancji słodzących, a zwłaszcza samego cukru. Upiecz domową czekoladową granolę z dziećmi i nie martw się, jeżeli będą chciały ją jeść codziennie. 

Wyjaśnij dzieciom, że kanapek nie trzeba jeść koniecznie tylko z kremem czekoladowym, ale że smaczne mogą być też z owocami. Tosty śniadaniowe z owocami z pewnością przypadną do gustu całej rodzinie.  

Innym świetnym pomysłem na śniadanie są jagodowe kulki . Składają się z płatków owsianych, jagód, masła orzechowego i kokosa, są smaczne i słodkie, a jednak nie dodaje się do nich cukru ani sztucznych słodzików. 

Masz w domu resztki truskawek lub innych owoców jagodowych? Podpowiemy, co z nimi zrobić. Dzieci lubią kręcić się w okolicach kuchni, więc możesz zlecić im w niej niektóre zadania. Przygotujcie wspólnie domowy dżem, który zawiera tylko tyle cukru, ile dodasz podczas gotowania. Później nie będziecie musieli uczyć się składu z etykiety dżemu. Oprócz przygotowywania zdrowych słodyczy dla dzieci, dobrze będziecie się przy tym wspólnie bawić. 

 

 

Źródłahealth.org 

Opublikowano: 2 tygodnie temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.