Dziecko Noworodek Różne rodzaje i etapy snu u dzieci

Nasze mózgi wymagają różnych rodzajów snu w nocy, a naukowcy mogą badać, co się dzieje, gdy mózg śpi. Określono różne etapy snu, których my i nasze dzieci potrzebujemy do regeneracji, wzrostu, odpoczynku oraz nauki.

Zasypianie

Przejście ze stanu czuwania do zaśnięcia jest dość nagłe. Co prawda jest to uczucie zapadania w sen, jednak sama zmiana jest rzeczywiście nagła. Jest to wyraźneu dzieci, które często pojawiają sięw śmiesznych filmach, na których pokazane jest, jak zasypiają na konikach bujanych czy też na krzesełkach przy jedzeniu.

Głęboki sen

Gdy kładziemy się spać, spędzamy jakieś dwie godziny w fazie snu głębokiego. Jest to bardzo ważny, regenerujący sen i jest nazywany snem o niskiej fali. W tym czasie nasze mózgi odpoczywają. Jednak podczas tego etapu nocy niektórzy ludzie mogą chodzić we śnie lub mieć lęki nocne. Nie są to złe sny (koszmary), ponieważ sny pojawiają się w fazie szybkiego ruchu gałek ocznych (REM); nocne lęki wynikają ze zmian fizjologicznych podczas snu, takich jak spowolnione bicie serca, obniżone ciśnienie krwi czy obniżenie temperatury ciała.

Środkowy etap snu

Większość nocy spędzamy w środkowej fazie snu, ale mózg często przechodzi do fazy snu REM.

Faza snu REM

  • REM oznacza szybki ruch gałek ocznych, ponieważ nasze oczy stale poruszają się w tej fazie snu
  • Jest określana jako „faza marzeń sennych”
  • Faza REM zwykle pojawia się w ostatniej fazie snu, wczesnym porankiem. Szanse na osiągnięcie fazy REM w pierwszych godzinach snu są bardzo małe
  • W fazie snu REM konsolidujemy to, czego doświadczyliśmy i nauczyliśmy się podczas dnia. Przechodzimy przez rzeczy, które widzieliśmy i zrobiliśmy oraz przechowujemy je w naszej pamięci
  • Faza REM jest szczególnie ważna dla dzieci, które każdego dnia uczą się wielu nowych rzeczy
  • Noworodki spędzają około 50% czasu w fazie REM
  • Faza REM wspiera pamięć, naukę i pojmowanie różnych rzeczy przez dziecko
  • Jest to również czas, w którym dziecko może mieć koszmary. Bardziej prawdopodobne jest ich występowanie podczas porannego snu (natomiast lęków nocnych w głębokim śnie), więc zwracaj uwagę na godzinę, podczas której twoje dziecko budzi się przestraszone, aby dowiedzieć się z jakiego rodzaju strachem ma do czynienia
  • W czasie snu w fazie REM znajdujemy się w stanie częściowego paraliżu, więc nie wpływamy na nasze sny (w przeciwieństwie do psów, które na przykład mogą ruszać się lub cicho szczekać, gdy „ścigają królika” we śnie)
  • Kolejnym ważnym powodem, dla którego ciało jest częściowo sparaliżowane w fazie REM jest to, że w tym czasie dziecko odpoczywa i regeneruje się. Twoje dziecko rośnie w fazie REM, a tkanki ciała regenerują się

Różnice między głębokim snem a REM

Ekspert z dziedziny snu, Mandy Gurney, korzysta z analogii komputerowej, aby wyjaśnić różnice między głębokim snem a fazą REM. Głęboki sen jest podobny do stanu, w którym komputer jest wyłączony – uruchomienie lub przebudzenie się w tej fazie zajmuje trochę czasu i będziesz czuć się zmieszany, zmęczony i nieprzytomny. Natomiast sen w fazie REM jest podobny do stanu, w którym komputer przeszedł do etapu wygaszacza ekranu. Wystarczy dotknąć klawiatury, aby przywrócić pełne działanie komputera. Ludzie znacznie łatwiej budzą się z fazy REM.

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Cytryna (kg = 7.99)
Cytryna
  799
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3