Zdrowy tryb zycia Zdrowy tryb życia Rotacja węglowodanami pozwala zrzucić zbędne kilogramy, lecz odbiera spokój

Unikasz słodyczy, alkoholu, zdrowo się odżywiasz, a wskazówka wagi ani drgnie? Masz wrażenie, że tyjesz nawet pijąc wodę? Dowiedz się kilku faktów o diecie polegającej na rotacji węglowodanami. Podobno w ciągu dwóch miesięcy można w ten sposób zrzucić nawet 10 kilogramów. Któżby się nie skusił?

„Rotacja węglowodanami istnieje w kilku odmianach. Początkowo była to dieta przeznaczona dla zawodowych sportowców będąca specyficzną strategią kumulacji zasobów energetycznych w mięśniach przed zawodami lub stosowana dla uwypuklenia mięśni” – tłumaczy ekspertka żywieniowa sportowców wyczynowych i zawodowych, Zuzana Pavelková Šafářová, która opiekuje się między innymi czołową tenisistką w grze podwójnej, Katką Siniakovą.

Jak działa dieta oparta na rotacji węglowodanami?

Najpierw wyjaśnijmy sobie, czym są węglowodany i jaką rolę pełnią w organizmie. Węglowodany, inaczej sacharydy lub potocznie cukry, dzielimy na przyswajalne i nieprzyswajalne.

Węglowodany przyswajalne to:

  • monosacharydy – glukoza, fruktoza, galaktoza
  • disacharydy – sacharoza, maltoza, laktoza
  • polisacharydy – skrobia, glikogen, inulina i celuloza

Do węglowodanów nieprzyswajalnych zalicza się błonnik.

Węglowodany powinny stanowić 50 - 60% naszej diety. Są źródłem energii, pełnią funkcję magazynującą i uczestniczą w procesach budowy. W czym znajdziemy węglowodany? Upraszczając można powiedzieć, że dostarczamy ich ze wszystkimi produktami pochodzenia roślinnego.

Zasadą diety opartej na rotacji węglowodanami jest zmiana ilości dostarczanych węglowodanów z określoną częstotliwością, czyli naprzemienne stosowanie diety z minimalną i wysoką zawartością węglowodanów. Dzięki temu nie dochodzi do reakcji adaptacyjnej i organizm nie odkłada węglowodanów w postaci tłuszczu, zwłaszcza niezdrowego tłuszczu trzewiowego w okolicy brzusznej.

W fazach z dietą ubogą w węglowodany organizm wykorzystuje jako źródło energii zapasy tłuszczu i w ten sposób go spala. „Zawodowi sportowcy do restrykcyjnej diety dostosowują obciążenie treningowe, bez którego dieta byłaby pozbawiona sensu. Faza z minimalną ilością węglowodanów to czas twardych treningów siłowych, natomiast w fazie wysokowęglowodanowej zmniejsza się obciążenie treningiem siłowym na korzyść ćwiczeń aerobowych” – opowiada Šafářová.


Rotacja węglowodanami ma sens tylko u osób zdrowych i uprawiających sport

Obciążenie dla nerek i psychiki

Jeśli zamierzasz w praktyce dowiedzieć się, jak wygląda rotacja węglowodanami, oblicz zalecaną dobową ilość węglowodanów dla swojej aktualnej wagi. Na przykład w pierwszy dzień dostarcza się organizmowi tylko 50 g węglowodanów, następnego dnia 100 g, w kolejnym dniu 150 g i dopiero w siódmym dniu diety 350 g. Na początku należy się spodziewać rozdrażnienia, spadku wydajności i obniżenia nastroju. Trzeba się liczyć z tym, że posiłki muszą być przygotowywane w wodzie lub na parze. Dieta zawiera sporo mięsa, białek, ryb, twarogu, czyli produktów białkowych, które obciążają wątrobę i nerki. Ćwiczenia trzeba dostosować do danej fazy i skoncentrować się na treningu aerobowym lub anaerobowym.


Rotacja węglowodanami jako dieta redukcyjna jest polecana raczej sportowcom. „Osobom, które nie uprawiają sportu odradzałabym taką dietę, podobnie jak osobom z podejrzeniem cukrzycy i narażonym na duże obciążenia psychiczne” – przestrzega Zuzana Pavelková Šafářová. Ostrożnie do diety niskowęglowodanowej powinny podchodzić kobiety, które w większości gorzej znoszą spadek poziomu cukru i poza rozdrażnieniem mogą się u nich pojawić takie objawy jak drżenie rąk, zawroty głowy, a wyjątkowych przypadkach może dojść nawet do utraty przytomności. Dodatkowo istnieje ryzyko wystąpienia niepohamowanego apetytu na słodycze, na który często pomaga większe spożycie białek obciążających nerki i wątrobę. „U osób, które regularnie uprawiają sport metabolizm działa inaczej niż u tych, które stronią od aktywności fizycznej, dlatego prawdopodobnie osoby uprawiające sport lepiej będą znosiły presję psychiczną związaną z dietą opartą na rotacji węglowodanami. I co równie istotne, taką dietę można stosować w ograniczonym czasie, a nie długofalowo” – zwraca uwagę ekspertka.


Dietę polegającą na rotacji węglowodanami powinny poważnie rozważyć osoby z:

  • zaburzeniami metabolicznymi, np. cukrzycą
  • trudnościami w zasypianiu
  • wahaniami nastrojów
  • endometriozą
  • schorzeniami neurologicznymi
  • chorobami nowotworowymi

Lepsza niż rotacja węglowodanami jest zbilansowana dieta i odpowiednia dawka ruchu.

Źródła: www.zuzanasafarova.cz

Published: 4 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.