Dziecko Ciąża Przybieranie na wadze w ciąży: nie broń się przed dodatkowymi kilogramami

Każda przyszła mama chce dobrze wyglądać i nie przytyć za dużo. W tym pięknym czasie w organizmie kiełkuje nowe życie, dlatego powinniśmy zaufać ciału, jeśli chodzi o ilość dostarczanych składników odżywczych i dodatkowe kilogramy.

Wszystko zależy od wagi wyjściowej

W czasie ciąży z reguły przybiera się na wadze od 9 do 15 kilogramów:

  • W pierwszym trymestrze około pół kilograma na miesiąc
  • W drugim trymestrze 350 - 450 gramów tygodniowo
  • W trzecim trymestrze 200 - 300 gramów tygodniowo

Podane liczby mają jednak charakter orientacyjny i niekiedy dla organizmu lepsze jest odchylenie od normy. Wszystko zależy od wyjściowej kondycji przyszłej mamy i jej BMI, czyli Body Mass Index. Jeśli przyszła mama przed zajściem w ciążę miała nadwagę lub otyłość, w czasie ciąży może przytyć mniej i na odwrót – jeśli ważyła za mało, może przybrać na wadze nieco więcej.

Masa wyjściowa ma również wpływ na płodność. Obok innych czynników waga może zwiększać szanse na poczęcie dziecka.


Dobra rada: jak obliczyć Body Mass Index?

Wskaźnik BMI można obliczyć, dzieląc wagę w kilogramach przez wzrost w metrach do potęgi drugiej. Pamiętaj, że wskaźnik nie uwzględnia innych ważnych kryteriów, a zatem nie musi być miarodajny, ma charakter orientacyjny. Wartości wskaźnika BMI dla Europejczyków ocenia się następująco:

  • do 18,5: niedożywienie
  • 18,5 - 25: optymalna i prawidłowa waga
  • 25 - 30: nadwaga
  • 30 - 40: otyłość
  • 40 i więcej: otyłość olbrzymia

Ostrożnie z odchudzaniem w ciąży!

Przyszłym mamom zdarza się niekiedy schudnąć w pierwszym trymestrze z powodu częstych nudności lub dzięki optymalnej diecie. To normalne. Długotrwała utrata wagi w czasie ciąży to jednak zły sygnał, dlatego, jeśli tracisz na wadze, powinnaś o tym powiedzieć swojemu lekarzowi.

Poranne nudności mogą trwać nawet cały dzień. Spotykają aż 7 na 10 kobiet w ciąży. Jak dowiedzieć się, jaki typ nudności Ci dolega i jak pokonać nudności?

Każdy kilogram ma znaczenie

W czasie ciąży w organizmie zachodzi mnóstwo niesamowitych rzeczy, które odbijają się na wadze przyszłej mamy. Co naprawdę oznacza przyrost wagi?


  • Łożysko: 750 g
  • Woda płodowa: 1 kg (w wodzie płodowej rozwija się płód)
  • Powiększenie się macicy: 1 kg
  • Przyrost piersi: 1 kg
  • Wzrost ilości krwi: 2 kg

Zapasy krwi w czasie ciąży wzrastają aż o 50%. Wzrost ilości krwi bywa przyczyną opuchlizny nóg i innych dolegliwości.

  • Inne płyny w organizmie: 2 kg
  • Zapasy tłuszczu do karmienia: 3,5 kg

Przyszła mama musi być w stanie wyżywić siebie i dziecko w najtrudniejszym okresie tuż po porodzie, gdy nie ma tyle energii co zwykle. Dlatego jej organizm tworzy zapasy, które później wykorzysta.

  • Waga urodzeniowa dziecka: 3,5 kg

Jak zdrowo przybierać na wadze w ciąży?

Jesz produkty dostarczające witamin, zapewniasz sobie odpowiednią dawkę ruchu i dbasz o dobrą kondycję psychiczną? W takim razie waga nie powinna Ci spędzać snu z powiek! Polegaj na mądrości swojego ciała i kieruj się instynktem. Trzymaj się kilku prostych zasad.

1. Jedz wartościowe produkty

Dieta bogata w witaminy i minerały, błonnik i zdrowe tłuszcze to podstawa prawidłowego rozwoju płodu. Jedz jajka, dobrej jakości ryby, pasteryzowane wyroby mleczne i mięso, organiczne owoce i warzywa. Wykreśl ze swojej diety wszystkie produkty zawierające „puste kalorie”, po których ciągle będziesz głodna, rozdrażniona i które powodują tycie.

Uzupełnieniem diety są również zioła. Dowiedz się, które są zalecane ciężarnym, a które mogą zaszkodzić.

2. Zapewnij sobie odpowiednią ilość ruchu

Dziś kobiety w ciąży nie muszą się wylegiwać w łóżku jedząc lody. Wprost przeciwnie! Regularne ćwiczenia poprawią Ci nastrój, dostarczą energii i pozwolą ciału przygotować się do porodu. Dzięki odpowiedniej dawce ruchu nie będziesz czuła się zmęczona, unikniesz zaparć i bólu dolnego odcinka kręgosłupa.

Dobra rada: w czasie ciąży zaleca się zajęcia z jogi, pływanie, spacery i ćwiczenia na rowerku stacjonarnym. Zdecydowanie unikaj:

  • gier z piłką,
  • sportów wytrzymałościowych i ekstremalnych,
  • narciarstwa,
  • jazdy konnej.

3. Stosuj preparaty witaminowe dla kobiet w ciąży

Nawet jeśli dbasz o dietę i dostarczasz organizmowi niezbędnych składników odżywczych, czasami zdarzają się niedobory. Skonsultuj ze swoim lekarzem odpowiednią suplementację witamin i składników mineralnych, które zapewnią zdrowy rozwój dziecka.


Przeczytaj także: 12 najczęstszych dolegliwości ciążowych

Published: 2 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.