Dziecko Ciąża Przybieranie na wadze w ciąży: nie broń się przed dodatkowymi kilogramami

Każda przyszła mama chce dobrze wyglądać i nie przytyć za dużo. W tym pięknym czasie w organizmie kiełkuje nowe życie, dlatego powinniśmy zaufać ciału, jeśli chodzi o ilość dostarczanych składników odżywczych i dodatkowe kilogramy.

Wszystko zależy od wagi wyjściowej

W czasie ciąży z reguły przybiera się na wadze od 9 do 15 kilogramów:

  • W pierwszym trymestrze około pół kilograma na miesiąc
  • W drugim trymestrze 350 - 450 gramów tygodniowo
  • W trzecim trymestrze 200 - 300 gramów tygodniowo

Podane liczby mają jednak charakter orientacyjny i niekiedy dla organizmu lepsze jest odchylenie od normy. Wszystko zależy od wyjściowej kondycji przyszłej mamy i jej BMI, czyli Body Mass Index. Jeśli przyszła mama przed zajściem w ciążę miała nadwagę lub otyłość, w czasie ciąży może przytyć mniej i na odwrót – jeśli ważyła za mało, może przybrać na wadze nieco więcej.

Masa wyjściowa ma również wpływ na płodność. Obok innych czynników waga może zwiększać szanse na poczęcie dziecka.


Dobra rada: jak obliczyć Body Mass Index?

Wskaźnik BMI można obliczyć, dzieląc wagę w kilogramach przez wzrost w metrach do potęgi drugiej. Pamiętaj, że wskaźnik nie uwzględnia innych ważnych kryteriów, a zatem nie musi być miarodajny, ma charakter orientacyjny. Wartości wskaźnika BMI dla Europejczyków ocenia się następująco:

  • do 18,5: niedożywienie
  • 18,5 - 25: optymalna i prawidłowa waga
  • 25 - 30: nadwaga
  • 30 - 40: otyłość
  • 40 i więcej: otyłość olbrzymia

Ostrożnie z odchudzaniem w ciąży!

Przyszłym mamom zdarza się niekiedy schudnąć w pierwszym trymestrze z powodu częstych nudności lub dzięki optymalnej diecie. To normalne. Długotrwała utrata wagi w czasie ciąży to jednak zły sygnał, dlatego, jeśli tracisz na wadze, powinnaś o tym powiedzieć swojemu lekarzowi.

Poranne nudności mogą trwać nawet cały dzień. Spotykają aż 7 na 10 kobiet w ciąży. Jak dowiedzieć się, jaki typ nudności Ci dolega i jak pokonać nudności?

Każdy kilogram ma znaczenie

W czasie ciąży w organizmie zachodzi mnóstwo niesamowitych rzeczy, które odbijają się na wadze przyszłej mamy. Co naprawdę oznacza przyrost wagi?


  • Łożysko: 750 g
  • Woda płodowa: 1 kg (w wodzie płodowej rozwija się płód)
  • Powiększenie się macicy: 1 kg
  • Przyrost piersi: 1 kg
  • Wzrost ilości krwi: 2 kg

Zapasy krwi w czasie ciąży wzrastają aż o 50%. Wzrost ilości krwi bywa przyczyną opuchlizny nóg i innych dolegliwości.

  • Inne płyny w organizmie: 2 kg
  • Zapasy tłuszczu do karmienia: 3,5 kg

Przyszła mama musi być w stanie wyżywić siebie i dziecko w najtrudniejszym okresie tuż po porodzie, gdy nie ma tyle energii co zwykle. Dlatego jej organizm tworzy zapasy, które później wykorzysta.

  • Waga urodzeniowa dziecka: 3,5 kg

Jak zdrowo przybierać na wadze w ciąży?

Jesz produkty dostarczające witamin, zapewniasz sobie odpowiednią dawkę ruchu i dbasz o dobrą kondycję psychiczną? W takim razie waga nie powinna Ci spędzać snu z powiek! Polegaj na mądrości swojego ciała i kieruj się instynktem. Trzymaj się kilku prostych zasad.

1. Jedz wartościowe produkty

Dieta bogata w witaminy i minerały, błonnik i zdrowe tłuszcze to podstawa prawidłowego rozwoju płodu. Jedz jajka, dobrej jakości ryby, pasteryzowane wyroby mleczne i mięso, organiczne owoce i warzywa. Wykreśl ze swojej diety wszystkie produkty zawierające „puste kalorie”, po których ciągle będziesz głodna, rozdrażniona i które powodują tycie.

Przybieranie na wadze w ciąży: nie broń się przed dodatkowymi kilogramamiUzupełnieniem diety są również zioła. Dowiedz się, które są zalecane ciężarnym, a które mogą zaszkodzić.

2. Zapewnij sobie odpowiednią ilość ruchu

Dziś kobiety w ciąży nie muszą się wylegiwać w łóżku jedząc lody. Wprost przeciwnie! Regularne ćwiczenia poprawią Ci nastrój, dostarczą energii i pozwolą ciału przygotować się do porodu. Dzięki odpowiedniej dawce ruchu nie będziesz czuła się zmęczona, unikniesz zaparć i bólu dolnego odcinka kręgosłupa.

Dobra rada: w czasie ciąży zaleca się zajęcia z jogi, pływanie, spacery i ćwiczenia na rowerku stacjonarnym. Zdecydowanie unikaj:

  • gier z piłką,
  • sportów wytrzymałościowych i ekstremalnych,
  • narciarstwa,
  • jazdy konnej.

3. Stosuj preparaty witaminowe dla kobiet w ciąży

Nawet jeśli dbasz o dietę i dostarczasz organizmowi niezbędnych składników odżywczych, czasami zdarzają się niedobory. Skonsultuj ze swoim lekarzem odpowiednią suplementację witamin i składników mineralnych, które zapewnią zdrowy rozwój dziecka.


Przeczytaj także: 12 najczęstszych dolegliwości ciążowych

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3