Dziecko Przedszkole Przedszkole nauczy dzieci więcej niż rodzic w domu

Nauka zaczyna się już od urodzenia. Dzieci uczą się, kim są ich rodzice, jak reagować na głód, okazywać zadowolenie, uczą się nawyków higienicznych, komunikacji, interakcji z otoczeniem...

Wychowanie przedszkolne odgrywa ważną rolę w poszerzaniu i rozwijaniu zdolności kognitywnych i społecznych u dzieci. Mózg dziecka bardzo szybko się rozwija, a z każdą nabytą umiejętnością powstają nowe połączenia neuronowe wpływające na myślenie, odczuwanie i reakcje dziecka, również w wieku dojrzałym.

Grupa przedszkolna jest traktowana jako „mała pierwsza klasa”. Wymagania wobec dzieci są większe, ale nie na tyle, żeby dzieci nie dawały sobie rady. Mają im ułatwić start w szkole. Dzieci uczą się w przedszkolu nowych rzeczy i rozwijają nowe umiejętności. Poza tym kształtują modele zachowania w grupie i budują pewność siebie. Dzieci, które chodzą do przedszkola, są lepiej przygotowane do szkoły. Mają bogatszy zasób słownictwa, opanowane podstawy matematyki, lepiej rozwiniętą małą i dużą motorykę.


Dlaczego przedszkole jest dobre dla dzieci?


  • Przedszkole to miejsce, w którym dziecko w ramach określonej hierarchii spotyka się z opiekunami i rówieśnikami. Uczy się postępowania zgodnie z poleceniami, zgłaszania się, gdy chce coś powiedzieć, skupiania uwagi na opiekunie, zadawania pytań. Uczy się również tolerancji i szacunku dla innych dzieci.
  • W przedszkolu dziecko uczy się rozwiązywania swoich i cudzych problemów. Bawi się z rówieśnikami, zyskuje pewność siebie, buduje zaufanie. Dzieci w przedszkolu szybko zauważają, że wiele rzeczy potrafią zrobić same i nie muszą o wszystko prosić mamy. To ogromny krok w kształtowaniu pewności siebie.
  • Dzieci mają tysiące pytań, a cierpliwość rodziców ma swoje limity. W przedszkolu dzieci otrzymują wiele odpowiedzi zanim jeszcze zdążą zapytać. Poszukują odpowiedzi z kolegami, poprzez doświadczenia, eksperymenty i rozmowy.

Matematyka poprzez zabawę: w ten sposób polubią ją przedszkolaki i uczniowie

Czego dzieci mogą się nauczyć w przedszkolu w zależności od wieku?

Niektóre dzieci nadają się do przedszkola już w wieku 2,5 lat. Od trzeciego roku życia do przedszkola stopniowo powinno się wysłać każde dziecko. Niektórym dzieciom idzie łatwiej, inne wymagają więcej cierpliwości, ale nie należy się poddawać.

W przedszkolu najmłodsze dzieci w wieku 3 – 4 lat:

  • Uczą się przebywania bez rodziców
  • Nawiązują pierwsze relacje poza kręgiem rodziny
  • Zyskują orientację w nowym otoczeniu
  • Przyzwyczajają się do systematyczności
  • Stają się częścią grupy
  • Uczą się asertywności w realizacji własnych potrzeb
  • Eksperymentują na gruncie plastyki, literatury i muzyki
  • Uczą się cierpliwości w realizacji swoich pragnień

Gry wspomagające rozwój motoryki dużej 


W przedszkolu dzieci w wieku 4 – 5 lat:

  • Uczą się kończenia rozpoczętych czynności
  • Radzenia sobie z komunikacją w grupie i pojedynczymi osobami
  • Przyswajają sobie zasady zachowania się w grupie
  • Uczą się stawiania na swoim i ustępowania
  • Przyswajają sobie prawidłową pozycję podczas stania, siedzenia i chodzenia
  • Doskonalą motorykę dużą i małą
  • Uczą się nowych zabaw, poszerzają krąg zainteresowań

Dzieci w wieku 5 – 6 lat w przedszkolu intensywnie przygotowują się do szkoły:

  • Rozwijają zdolność panowania nad sobą
  • Uczą się poszukiwania możliwości rozwiązywania problemów i konfliktów
  • Zdobywają umiejętności ruchowe, opanowują podstawy gimnastyki i atletyki
  • Rozwijają motorykę małą, potrafią prawidłowo trzymać długopis, ołówek, kleić, składać papier
  • Uczą się pracy z różnego rodzaju materiałami
  • Uczą się pracy zgodnie z planem
  • Zdobywają umiejętności techniczne
  • Mają orientację w czasie i przestrzeni
  • Mają opanowane podstawy matematyki, alfabetu
  • Uczą się przyjmowania krytyki i chwalenia innych

Co powinien wiedzieć przedszkolak zanim pójdzie do szkoły?


Trzy najczęstsze mity na temat przedszkola

Niektórzy rodzice pozostają sceptyczni wobec posyłania dzieci do przedszkola. Przyjrzeliśmy się najczęstszym argumentom, dla których nie chcą posyłać swoich pociech do przedszkola.

Jestem w stanie przekazać dziecku wszystko, czego może się nauczyć w przedszkolu



„Dlaczego miałabym posyłać dziecko do przedszkola, skoro w domu mogę nauczyć go tego samego lub jeszcze więcej?” To pytanie często zadają sobie mamy, które nie chcą, aby ich dziecko chodziło do przedszkola. Po części mają rację. W domu dzieci mogą się nauczyć czytania, liczenia, używania nożyczek, wiązania sznurowadeł, mycia rąk przed posiłkiem i innych praktycznych rzeczy. Ale nie sposób nauczyć ich w domu interakcji z innymi dziećmi. Dzielenia się doświadczeniem w grupie. Zachowania się w grupie rówieśniczej.

Nauczanie przedszkolne rozwija u dzieci umiejętności nabyte w domu. Opiekunowie i wychowawcy są specjalistami, wykorzystują specjalne metody, których celem jest osiągnięcie rozwoju fizycznego, społecznego, emocjonalnego, poznawczego i językowego dziecka.

Ponadto, jeśli dziecko słyszy w domu komentarze podważające kompetencje opiekunów i wychowawców, przyswaja je i przychodzi z nimi do przedszkola czy do szkoły.

W przedszkolu dzieci tylko się bawią i śpiewają

To prawda. A to dlatego, że zabawa to najlepszy sposób nauki komunikacji, współpracy, rozwiązywania problemów, cieszenia się działaniem, nabywania pewności siebie i bycia częścią grupy. Podczas zabaw i śpiewania powstają nowe połączenia neuronowe w mózgu.

Zabawy zaspokajają dziecięcą ciekawość, uczą pracy zespołowej, dzielenia się praktycznymi umiejętnościami i rozwijają umiejętność rozwiązywania problemów.

Śpiewanie wpływa na rozwój mowy, kompetencji językowych i komunikacyjnych, poszerza zasób słownictwa. Ułatwia też nabywanie nowych umiejętności – z piosenek dzieci mogą się nauczyć alfabetu, kolorów i liczenia.

Dzieci i tak nie będą pamiętały, co robiły w przedszkolu

Podczas długoterminowego badania HighScope Perry Preschool dzieci w wieku przedszkolnym podzielono na dwie grupy. W jednej były dzieci uczęszczające do przedszkola, w drugiej te, które nie chodziły do przedszkola. Naukowcy obserwowali je do 40 roku życia. Stwierdzili, że osoby, które uczęszczały do przedszkola miały wyższe dochody, więcej z nich ukończyło szkołę średnią i było zatrudnionych, popełniały też mniej przestępstw.

Może dzieci nie będą pamiętały, co robiły w przedszkolu, ale na pewno zdobędą podstawy, które zapewnią im lepszą przyszłość.



Źródła: novakdjokovicfoundation.org, parents.com, rasmussen.edu, highscope.org, kqed.org, rainbowpreschools.com, greatschools.org

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3