Wskazówki i porady Płatki owsiane, gryczane, orkiszowe czy amarantusowe. Znasz je wszystkie?

Obecnie w supermarketach półki są zapełnione dziesiątkami wersji płatków – z glutenem, bezglutenowymi, owsianymi, gryczanymi, orkiszowymi czy nawet z amarantusa. Ich oferta dopasowuje się do zmieniających się czasów i potrzeb ludzi. 

Owies i owsianka 

Najstarsze ziarna owsa pochodzą ze starożytnego Egiptu – zostały znalezione przy szczątkach XII dynastii władców kraju nad Nilem. Mają już około 4 tysięcy lat! Jednakże starożytny owies nie był uprawiany jako pokarm, a uważano go za zioło. 

Pozostałości po uprawianym owsie znaleziono też w Szwajcarii, a pochodzą one z epoki brązu. W XV wieku stał się popularny w Szkocji, a do USA dotarł na początku XVII wieku. W Szkocji panują idealne warunki do uprawy owsa – jest tam krótki i wilgotny sezon wegetacyjny. Owsianka była natomiast przygotowywana poprzez moczenie ziaren przez całą noc w słonej wodzie. Następnie gotowano je na wolnym ogniu, aby powstała charakterystyczna papka – czyli właśnie owsianka. 

Płatki owsiane mają pozytywny wpływ na organizm człowieka. Zawierają osobliwy rodzaj błonnika (betaglukan), który obniża poziom cholesterolu. Według badań owies pomaga też zapobiegać chorobom serca. Antyoksydanty, które zawiera to zboże, zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, np. miażdżycy. Ponieważ płatki owsiane obfitują w błonnik, a organizm powoli go trawi, dają długotrwałe uczucie sytości – a to zapobiega podjadaniu i przejadaniu się. W przypadku dzieci są w stanie zwiększyć odporność na rozwój astmy. Z płatków owsianych można też przygotować kąpiel dla niemowląt, która złagodzi odparzenia na ich skórze. 

Płatki orkiszowe 

Popularne jest pieczenie chleba z mąki orkiszowej. Płatki orkiszowe również stały się już stałym elementem jadłospisu na równi z innymi, np. owsianymi czy kukurydzianymi. Orkisz jest gatunkiem pszenicy, należy do grupy tych zbóż, które są niesamowicie odporne i mają specyficzny smak. Jest też jednym z najbardziej pożywnych zbóż dzięki wysokiej zawartości witamin z grupy B, magnezu, cynku i nasyconych kwasów tłuszczowych. Warto też wiedzieć, że w znacznym stopniu składa się z protein, co powinno zainteresować zwłaszcza wegetarian. 

Z glutenem czy bez? 

Jeżeli jesteście osobami chorymi na celiakię, pewnie sami zauważyliście, że jeszcze parę lat temu w sklepach nie było wielkiego wyboru produktów bezglutenowych. Raczej nie mogliście kupić np. gotowej granoli czekoladowej. Na szczęście obecnie możecie znaleźć wiele bezglutenowych zamienników standardowych produktów, np. gryczanych, amarantusowych, ryżowych, kukurydzianych czy z quinoiZnacie je wszystkie? 

Płatki gryczane 

Wytwarza się je z gryki. Obecnie uważa się, że ziarna gryki to jedzenie dietetyczne; stosuje się je głównie w przypadku świadomej, zbilansowanej i racjonalnej diety. Gryka jest bogata w składniki odżywcze, łatwostrawna i zawiera wiele błonnika, podobnie jak owies. Ziarna gryki są źródłem wysokiej jakości protein z bogatą zawartością niezbędnych aminokwasów, witamin i minerałów. Mają też zbawienny wpływ na układ naczyniowy, wątrobę i przewód pokarmowy. Poprawiają elastyczność naczyń włosowatych i regulują zbyt wysokie ciśnienie krwi. Możecie użyć płatków gryczanych do przygotowania zdrowego śniadania w formie owsianki na słono lub na słodko, naleśników, a także do zagęszczania zup. Spróbujcie też przepisu na nasze naleśniki gryczane – możecie po prostu zastąpić mąkę płatkami gryczanymi. 

Płatki amarantusowe 

Amarantus – u nas nazywa się go też też szarłatem – jest natomiast bardzo wartościową rośliną, ponieważ jest pełen dobrej jakości protein i minerałów. Jego zawartość pokarmowa wyprzedza inne zboża. Jest też świetnym zamiennikiem dla innych zbóż, ponieważ zawiera zdrowe tłuszcze. Co istotne, składa się też z lizyny, wartościowego i niezbędnego aminokwasu, który pomaga rozwijać się komórkom mózgowym, a także wspiera ogólny rozwój psychiczny. Jest świetnym wyborem nie tylko dla chorych na celiakię, ale też dla cukrzyków ze względu na niski indeks glikemiczny. Sportowcy z pewnością ucieszą się z wiadomości, że amarantus wspomaga rozwój mięśni. Płatki z amarantusa można dodać do jogurtu czy do smoothie, a także bez problemu zastąpić nimi mąkę w przepisach. Polecamy spróbować naszych placuszków brokułowych bez smażenia i zamienić część brokułów właśnie na płatki z amarantusa. 

Płatki ryżowe 

Ryż pasuje do wielu dań, łatwo się trawi i równie łatwo go przyrządzić. Niestety płatki ryżowe nie są już tak znane. Uzyskuje się je poprzez specjalny proces technologiczny, w trakcie którego całe ziarna ryżu poddaje się oddziaływaniu pary wodnej, a następnie miażdży. Te działania sprawiają, że płatki zachowują większość wartościowych substancji odżywczych – węglowodanów, protein roślinnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, minerałów, witamin i błonnika. Można użyć ich jako bazy do owsianki lub dodać do zupy czy innych przepisów, bo skrobia zawarta w ryżu zagęszcza jedzenie. Z płatków ryżowych można też samemu zrobić napój ryżowy – jest łatwdo strawienia, więc można podawać gonawet dzieciom już od 10 miesiąca życia. 

Płatki kukurydziane 

Ten rodzaj płatków jest prawdopodobnie najbardziej znany w naszym kraju. Można łączyć je z mlekiem, jogurtem, warzywami i kremowymi zupami. Jada się je na śniadanie, np. z owocami, w ramach lekkiego posiłku. Nie trzeba ich gotować, wystarczy pozwolić im nieco nasiąknąć. Można też nimi zastąpić mąkę kukurydzianą, jeśli nie macie takiej akurat pod ręką, np. w naszym przepisie na minimuffiny kukurydziane. Wystarczy je tylko rozdrobnić. 

Płatki jaglane 

Płatki jaglane to naturalny produkt spożywczy, który otrzymuje się z prosa. Starożytni Egipcjanie i Grecy robili z niego chleby, piwo i inne napoje alkoholowe. Słowianie używali go właściwie codziennie, aby przyrządzić pożywną jaglankę, zupy i upiec sycące placki. Płatki jaglane też świetnie sprawdzą się do przygotowania jaglanki, zagęszczania zup i sosów, czy nawet do dodania do ciasta naleśnikowego. 

Płatki quinoa  

Słyszeliście kiedyś, że quinoa to produkt niezwykle bogaty w składniki odżywcze? To wręcz bomba witaminowa. Inaczej nazywa się ją komosą ryżową. Zawiera wszystkie dziewięć aminokwasów, wiele protein, a także cały wachlarz witamin i minerałów. Dzięki wysokiej zawartości błonnika łatwo się ją trawi. Istnieją trzy gatunki quinoi: czarna, czerwona i biała. Ta ostatnia jest najbardziej rozpoznawalna, smakuje jak ryż i ma maślany posmak. Czerwona jest chrupiąca, a czarna ma najbardziej intensywny smak, zawiera też najwięcej błonnika i antyoksydantów. Płatki quinoa mogą być podawane odrębnie, jako dodatek do śniadania, lub z mlekiem czy jogurtem. 

Rady: 

Płatki  świetnym pomysłem na podanie dzieciom zdrowego śniadania lub przekąskiWypróbujcie kilka z naszych porad na przygotowanie pysznych posiłków dla całej rodziny. 

Jeżeli wolicie bardziej płynne, ale tak samo bogate w składniki odżywcze śniadanie, spróbujcie smoothie. Nie trzeba robić ich wyłącznie z warzyw i owoców – można dodać też wszelkiego rodzaju płatków, co wzbogaci mieszankę. Niezwykle zdrowe, bananowo-borówkowe smoothie to nie tylko zdrowy napój, ale też propozycja na syte śniadanie. 

Wierzymy, że korzyści płynące z jedzenia płatków, które przedstawiliśmy w artykule, przekonają was do ich spróbowania – nawet jeśli nie macie alergii na gluten! Jak widzicie, są nie tylko zdrowe, ale też smaczne i otwierają przed nami wiele nowych dróg w kuchennych eksperymentach. 


 

 

 

Źródła: historyofcereals.com, zdravovek.eu, cvicte.sk, bezodpadu.sk 

Opublikowano: 4 tygodnie temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Nasze najlepsze oferty

Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Ogórki konserwowe Tesco 450 g (kg = 7.53)
Ogórki konserwowe Tesco
  339
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Paluszki Rybne Tesco 450 g (kg = 16.87)
Paluszki Rybne Tesco
  759
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Boczek wędzony lub parzony, 140 g (kg = 39.93)
Boczek wędzony
  559
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-33%
Polski Pomidor malinowy 500 g (kg = 7.98)
Polski Pomidor malinowy
5,99 399
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Polska cebula 2 kg, worek (kg = 2.00)
Polska cebula
  399
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-12%
Jaja Farmio klasa wagowa L, 10 szt. (szt. = 0.70)
Jaja Farmio
7,99 699
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-30%
Osełka śniadaniowa 270 g (kg = 6.63)
Osełka śniadaniowa
2,59 179
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-20%
Paluszki słone Lajkonik 300 g (kg = 11.97)
Paluszki słone Lajkonik
4,49 359
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do14.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 14.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s

2 op.

taniej

Pieguski dostępne również Łakotki oraz Delicje, różne rodzaje, 135-168 g, kupując 1 op. 3,49 zł/op. 135 g, 29,56 zł/kg kupując 2 op. 5,98 zł cena jedn. przy zakupie 2 op. 135 g, 22,15 zł/kg Cena 1 op. przy zakupie 2 op. 2,99 zł/op.
Pieguski
  598
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.