Dziecko Noworodek Pierwsze owoce dla dziecka

Zazwyczaj kiedy Twoje dziecko ma od 4 do 6 miesięcy, możesz dodać do jego diety przetwory. Owoce dostarczają niezbędnych witamin i minerałów szybko rozwijającemu się organizmowi dziecka. Po osiągnięciu wieku sześciu miesięcy nie musisz wprowadzać żywności w żadnej określonej kolejności. Najważniejsze jest, by dostarczyć dziecku jak najwięcej smaków wkrótce po ukończeniu pół roku życia. Pierwsze preferencje żywieniowe różnią się w zależności od rodziny, więc zastanów się, co odpowiada Tobie i Twojemu dziecku.

Dzieci zazwyczaj preferują słodki smak, ponieważ mleko matki jest naturalnie słodkie, ale nie musisz się martwić, że wprowadzenie owoców jako pierwszego pokarmu zamieni dziecko w łasucha. Dziecko nauczy się tolerować także inne smaki, jeśli zaczniesz je serwować wystarczająco wcześnie. Rozpoczęcie diety od owoców nie powinno sprawić, że później będzie mniej skłonne do jedzenia warzyw.

Najlepsze pierwsze owoce dla Twojego dziecka

Awokado to cudownie zdrowy owoc. Świetny jako pierwszy dla dziecka. Jest wypełnione mononienasyconymi tłuszczami oraz ma łagodny smak i gładką konsystencję. Jest też bardzo łatwe do przygotowania.
Jabłko jest bardzo korzystne dla zdrowia dziecka. To pożywne źródło witaminy C, która pomaga dziecku wchłaniać żelazo i wspiera układ odpornościowy. Zawiera także błonnik, który może pomóc dziecku uniknąć zaparć. To popularny pierwszy owoc dla niemowląt.
Banany stanowią doskonały pokarm dla niemowląt i świetnie nadają się na pierwsze owoce dla dziecka. Zapewniają zdrową dawkę potasu, wspierającego funkcjonowanie mięśni i serca. Są dobre w leczeniu biegunki i zaparć, są też niezwykle pożywne.
Melon i kantalupa mają wysoką zawartość witaminy A, witaminy C, a nawet wapnia.

Kantalupa to najbardziej odżywcza odmiana melona. Jest bardzo słodka i bogata w witaminę C i beta-karoten, który jest konieczny dla rozwoju oczu i zdrowego wzroku.
Wiśnie są słodkie, smaczne i bardzo pożywne. Te małe owoce mieszczą wiele ważnych składników odżywczych.
Żurawina jest pełna witaminy A i nie zawiera alergenów. Wiele dzieci uwielbia cierpkość tej małej jagody.
Kiwi jest bogate w witaminę C, błonnik, potas oraz kwas foliowy.
Mango zawiera witaminę K oraz mnóstwo innych składników odżywczych.
Papaja jest bardzo pożywnym owocem. Zawiera duże ilości witaminy C (pomagającej wchłonąć żelazo), witaminy A oraz witaminy E. Jest również dobrym źródłem błonnika i kwasu foliowego,  co jest ważne dla prawidłowego funkcjonowania jelit. Miąższ z papai jest łatwy do przełknięcia, dzięki czemu jest idealnym pokarmem w czasie odstawiania dziecka od piersi.
Brzoskwinie i nektarynki Czy wiesz, że jedyną różnicą między brzoskwiniami i nektarynami jest brak włosków na skórce nektarynki? Te owoce są dobrym źródłem witaminy C i witaminy A, która utrzymuje zdrowy wzrok i wspomaga tworzenie białych krwinek. Ich miąższ jest łatwy do strawienia. Mają działanie moczopędne, a także są naturalnym środkiem przeczyszczającym. Oczyszczone brzoskwinie są bogate w błonnik, witaminę C i witaminę A.

Morele są bogate w beta-karoten (witaminę A), witaminę C i likopen, a także zawierają błonnik. Są również źródłem żelaza i potasu. Wspaniały dodatek do diety dziecka.
Gruszki są dobre dla dzieci, które mogą cierpieć na refluks. Są jednym z najmniej alergogennych pokarmów, dzięki czemu świetnie się nadają na pierwsze owoce dla dziecka!
Śliwki - jedną z cech wspólnych wszystkich śliwek jest to, że są one bardzo pożywne. Śliwki są bogate w błonnik, mają mało cholesterolu, nie zawierają sodu i są bogate w witaminę A i witaminę C.
Dynia zawiera jedne z najlepszych składników odżywczych. Jest przepełniona witaminą A i beta-karotenem.
Jagody są bogate w przeciwutleniacze i zawierają błonnik, witaminę A i witaminę C, zawierają również beta-karoten. Serwuj je od około 8 miesiąca życia. Niebieska antocyjanina w skórce jagód pomaga chronić nas przed rakiem. Jagody mają najwyższą wartość antyoksydacyjną ze wszystkich owoców.

Jak podawać pierwsze owoce dziecku?

Kiedy Twoje dziecko może samodzielnie unieść głowę i usiąść bez pomocy, najprawdopodobniej jest gotowe do jedzenia owoców. Pamiętaj jednak, by skonsultować się z pediatrą, zanim po raz pierwszy zaoferujesz mu jakiś rodzaj stałego pokarmu. Zacznij od owoców, które są łatwo przyswajalne.

Podawaj dziecku jeden nowy owoc na raz, w formie purée, i obserwuj jego reakcję. Jeżeli pojawi się wysypka, biegunka lub wymioty, nie dawaj więcej tego owocu i skontaktuj się z pediatrą. Zaczekaj dwa lub trzy dni przed wprowadzeniem nowości. Wyrzucaj wszystko, czego nie zje. Przechowywanie pożywienia, w którym zanurzono wcześniej łyżeczkę dziecka, może umożliwić rozwój bakterii w przetrzymywanej porcji.

Dieta BRAT (czyli banan, ryż, jabłka i grzanki) jest popularna jako środek na złagodzenie biegunki. Pektyna, rozpuszczalny błonnik w jabłkach, pomaga także w zwalczaniu zaparć.

Jakich owoców unikać?

Nie dawaj dziecku zbyt kwaśnych owoców, takich jak pomarańcze, grejpfrut czy truskawki, dopóki nie zbliży się do pierwszego roku życia. Wysoce kwaśne pokarmy mogą powodować bolesne zaparcia. Należy także unikać owoców o wysokim poziomie zawartości pestycydów. Pestycydy mogą znajdować się w produkowanej przemysłowo żywności dla dzieci, takiej jak gruszki, brzoskwinie, jabłka i śliwki. Nie oznacza to jednak, że Twoje dziecko nie może jeść tych owoców. Podawaj ekologiczne odmiany, aby zmniejszyć narażenie na niebezpieczne chemikalia. Nie podawaj dziecku suszonych owoców, całych winogron lub dużych kawałków pokrojonych owoców. Niosą ryzyko zadławienia.

Nie gotuj miękkich owoców, takich jak banan, awokado i kiwi. Wystarczy je oczyścić wodą. Upewnij się, że konsystencja puree jest rzadka w pierwszych dniach podawania, a następnie systematycznie zmniejszaj ilość wody.

Źródła: healthyeating.sfgate.com, wholesomebabyfood.momtastic.com, babycentre.co.uk, parents.com, babycenter.com, thebump.com

Published: 9 miesięcy temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.