Zdrowy tryb zycia Zdrowie Owoce, które najlepiej chłodzą i orzeźwiają

Latem, gdy jest gorąco, owoce bardzo szybko się psują i mogą powodować problemy jelitowe, te zaś prowadzą do odwodnienia i niedożywienia. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie przechowywanie i kontrolowanie ich świeżości. Niektóre posiłki mogą ochłodzić nasz organizm, inne zaś rozgrzewają. Mnóstwo owoców może nam przynieść ulgę: truskawki, agrest, porzeczki, arbuz, borówki, ananasy, banany, kiwi, mango czy cytrusy. W upalne dni świetnie sprawdzą się również:  twaróg, śmietana i jogurt. Wszystkie wymienione składniki zawierają dużo wody i doskonale smakują na zimno. Niezależnie od tego każda żywność szybko ulega zepsuciu w cieple, stąd konieczność zachowania jej świeżości.  

Co jeść w lecie? 

Banany 

Banany są cennym źródłem potasu, który intensywnie tracimy pocąc się podczas upałów. Potas, wraz z sodem, podtrzymuje gospodarkę wodną w organizmie. Wchłaniany jest przez jelita i magazynowany w nerkach i komórkach. Niedobór potasu narusza równowagę wodną w organizmie, przyczynia się do arytmii serca, osłabienia, zmęczenia, mrowienia i skurczy. Oprócz bananów, bogate w potas są również pomarańcze, pomidoryawokado, szpinak i marchew. 

Kiwi 

Kiwi jest pełne składników odżywczych. Zawiera dużo witaminy C, witaminy K, witaminy E, kwasu foliowego i potasu. Mieści w sobie też wiele przeciwutleniaczy i jest dobrym źródłem błonnika. Jedna szklanka kiwi zapewnia nawet 273 procent zalecanej dziennej porcji witaminy C, ma więc bardzo pozytywny wpływ na układ odpornościowy. W 2014 roku odkryto, że spożywając 3 sztuki kiwi dziennie, można obniżyć ciśnienie krwi nawet bardziejniż jedząc jabłko dziennie. W dłuższej perspektywie jedzenie kiwi zmniejsza ryzyko zachorowania i zapobiega chorobom takim jak udar mózgu lub zawał serca, które często są skutkiem wysokiego ciśnienia krwi. Ponadto kiwi reguluje krzepnięcie krwi i zmniejsza ilość tłuszczu. Pozytywnie wpływa na pracę sercao czym powinniśmy pamiętać, zwłaszcza latem.  

Mango 

Mango jest źródłem kwasu foliowego, witaminy B, a także witamin A, C, K i E, które poprawiają odporność. Ma niską zawartość kalorii i wysoką zawartość składników odżywczych - czego właśnie oczekujemy w lecie. Ukryta w nim witamina C, pomaga wchłaniać żelazo. Jest w nim także para elektrolitów: magnez i potas. Co ważne podczas upałów: sprzyja zdrowemu funkcjonowaniu serca. Jeżeli zniechęca Cię do niego przekonanie, że trudno je obrać i przygotować, pokażemy Ci, jak to zrobić.  

Owoce z jogurtem 

Wyśmienity pomysł na letnie śniadanie. Sugerujemy wybieranie owoców z wysoką zawartością wody, które pomagają w nawadnianiu organizmu. Jogurt jest jednym z najlepszych źródeł probiotyków, rozwija pożyteczną florę jelitową i pomaga zwiększyć gęstość kości. Im świeższy jogurt, tym więcej pożytecznych bakterii zawiera. Najlepiej odpuść sobie ciężkie ciasta i desery, zwłaszcza latem -  przygotuj sobie lekki owocowy deser z jogurtem.  

Mięta 

Nie tylko owoce ale też zioła wpływają korzystnie na pracę organizmu w upalne dni. Bardzo ważne jest regularne uzupełnianie płynów. Ale nie mówimy tu o litrze kawy albo butelkach alkoholu, lecz o zwykłej, czystej wodzie z kranu, ewentualnie wzbogaconej syropem i ziołami. Lemoniadę możesz odświeżyć posiekaną miętą, dodać pokrojone truskawki lub pomarańcze i pić ją w takiej formie przez cały dzień. Uważaj tylko na lód. Mrożone napoje orzeźwiają tylko na kilka minut, a organizm reaguje na nie intensywnym poceniem. Picie mrożonych napojów,  zwłaszcza gazowanych, może powodować nieprzyjemne zapalenia gardła.  

Arbuz 

Arbuz w ponad 90 procentach składa się z wody, więc naturalnie to pozycja must have” w gorące letnie dni. Nawadnia Twój organizm i to chyba najważniejsza jego zaleta podczas upałów.  Czy wiesz jak przygotować soczystą sałatkę z arbuzem na lunch?  

Agrest 

W czasie upałów tylko kilka owoców może konkurować z agrestem na potencjał orzeźwiający. Oprócz wyjątkowego smaku, charakteryzuje się też bogactwem witamin. Im jest dojrzalszy, tym więcej witamin zawiera. A, B, C, potas, wapń, żelazo i jeszcze magnez, który korzystnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Jeżeli więc doskwiera Ci przygnębienie, a nie możesz akurat wsiąść do pociągu byle jakiego i wyjechać na wakacje, nie przejmuj się – zjedz agrest 

Smoothie 

Jeżeli dopadnie Cię choroba lub przeziębienie latem i nie możesz dostarczyć sobie wystarczającej ilości składników odżywczych i energetyzujących w codziennej diecie, zalecamy zdrowe koktajle z owoców i warzyw. Możesz je popijać przez cały dzień oraz mieszać z jogurtami i innymi owocami. Jeżeli chcesz bardziej się nasycić, możesz dosypać do nich płatki, wiórki kokosowe lub zmielone nasiona. Pamiętaj o lekkich posiłkach podczas choroby, by wesprzeć organizm w jak najszybszej regeneracji.  


 

Source: dailymail.co.uk, healthline.com, preventivne.sk, nasazahradka.sk 

Published: 2 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.