Zdrowy tryb zycia Zdrowie Owoce, które najlepiej chłodzą i orzeźwiają

Latem, gdy jest gorąco, owoce bardzo szybko się psują i mogą powodować problemy jelitowe, te zaś prowadzą do odwodnienia i niedożywienia. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie przechowywanie i kontrolowanie ich świeżości. Niektóre posiłki mogą ochłodzić nasz organizm, inne zaś rozgrzewają. Mnóstwo owoców może nam przynieść ulgę: truskawki, agrest, porzeczki, arbuz, borówki, ananasy, banany, kiwi, mango czy cytrusy. W upalne dni świetnie sprawdzą się również:  twaróg, śmietana i jogurt. Wszystkie wymienione składniki zawierają dużo wody i doskonale smakują na zimno. Niezależnie od tego każda żywność szybko ulega zepsuciu w cieple, stąd konieczność zachowania jej świeżości.  

Co jeść w lecie? 

Banany 

Banany są cennym źródłem potasu, który intensywnie tracimy pocąc się podczas upałów. Potas, wraz z sodem, podtrzymuje gospodarkę wodną w organizmie. Wchłaniany jest przez jelita i magazynowany w nerkach i komórkach. Niedobór potasu narusza równowagę wodną w organizmie, przyczynia się do arytmii serca, osłabienia, zmęczenia, mrowienia i skurczy. Oprócz bananów, bogate w potas są również pomarańcze, pomidoryawokado, szpinak i marchew. 

Kiwi 

Kiwi jest pełne składników odżywczych. Zawiera dużo witaminy C, witaminy K, witaminy E, kwasu foliowego i potasu. Mieści w sobie też wiele przeciwutleniaczy i jest dobrym źródłem błonnika. Jedna szklanka kiwi zapewnia nawet 273 procent zalecanej dziennej porcji witaminy C, ma więc bardzo pozytywny wpływ na układ odpornościowy. W 2014 roku odkryto, że spożywając 3 sztuki kiwi dziennie, można obniżyć ciśnienie krwi nawet bardziejniż jedząc jabłko dziennie. W dłuższej perspektywie jedzenie kiwi zmniejsza ryzyko zachorowania i zapobiega chorobom takim jak udar mózgu lub zawał serca, które często są skutkiem wysokiego ciśnienia krwi. Ponadto kiwi reguluje krzepnięcie krwi i zmniejsza ilość tłuszczu. Pozytywnie wpływa na pracę sercao czym powinniśmy pamiętać, zwłaszcza latem.  

Mango 

Mango jest źródłem kwasu foliowego, witaminy B, a także witamin A, C, K i E, które poprawiają odporność. Ma niską zawartość kalorii i wysoką zawartość składników odżywczych - czego właśnie oczekujemy w lecie. Ukryta w nim witamina C, pomaga wchłaniać żelazo. Jest w nim także para elektrolitów: magnez i potas. Co ważne podczas upałów: sprzyja zdrowemu funkcjonowaniu serca. Jeżeli zniechęca Cię do niego przekonanie, że trudno je obrać i przygotować, pokażemy Ci, jak to zrobić.  

Owoce z jogurtem 

Wyśmienity pomysł na letnie śniadanie. Sugerujemy wybieranie owoców z wysoką zawartością wody, które pomagają w nawadnianiu organizmu. Jogurt jest jednym z najlepszych źródeł probiotyków, rozwija pożyteczną florę jelitową i pomaga zwiększyć gęstość kości. Im świeższy jogurt, tym więcej pożytecznych bakterii zawiera. Najlepiej odpuść sobie ciężkie ciasta i desery, zwłaszcza latem -  przygotuj sobie lekki owocowy deser z jogurtem.  

Mięta 

Nie tylko owoce ale też zioła wpływają korzystnie na pracę organizmu w upalne dni. Bardzo ważne jest regularne uzupełnianie płynów. Ale nie mówimy tu o litrze kawy albo butelkach alkoholu, lecz o zwykłej, czystej wodzie z kranu, ewentualnie wzbogaconej syropem i ziołami. Lemoniadę możesz odświeżyć posiekaną miętą, dodać pokrojone truskawki lub pomarańcze i pić ją w takiej formie przez cały dzień. Uważaj tylko na lód. Mrożone napoje orzeźwiają tylko na kilka minut, a organizm reaguje na nie intensywnym poceniem. Picie mrożonych napojów,  zwłaszcza gazowanych, może powodować nieprzyjemne zapalenia gardła.  

Arbuz 

Arbuz w ponad 90 procentach składa się z wody, więc naturalnie to pozycja must have” w gorące letnie dni. Nawadnia Twój organizm i to chyba najważniejsza jego zaleta podczas upałów.  Czy wiesz jak przygotować soczystą sałatkę z arbuzem na lunch?  

Agrest 

W czasie upałów tylko kilka owoców może konkurować z agrestem na potencjał orzeźwiający. Oprócz wyjątkowego smaku, charakteryzuje się też bogactwem witamin. Im jest dojrzalszy, tym więcej witamin zawiera. A, B, C, potas, wapń, żelazo i jeszcze magnez, który korzystnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne. Jeżeli więc doskwiera Ci przygnębienie, a nie możesz akurat wsiąść do pociągu byle jakiego i wyjechać na wakacje, nie przejmuj się – zjedz agrest 

Smoothie 

Jeżeli dopadnie Cię choroba lub przeziębienie latem i nie możesz dostarczyć sobie wystarczającej ilości składników odżywczych i energetyzujących w codziennej diecie, zalecamy zdrowe koktajle z owoców i warzyw. Możesz je popijać przez cały dzień oraz mieszać z jogurtami i innymi owocami. Jeżeli chcesz bardziej się nasycić, możesz dosypać do nich płatki, wiórki kokosowe lub zmielone nasiona. Pamiętaj o lekkich posiłkach podczas choroby, by wesprzeć organizm w jak najszybszej regeneracji.  

Owoce, które najlepiej chłodzą i orzeźwiają


 

Source: dailymail.co.uk, healthline.com, preventivne.sk, nasazahradka.sk 

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3