Wskazówki i porady Owoce egzotyczne: kiedy są dojrzałe i jak je jeść?

Owoce egzotyczne zadomowiły się w naszych sklepach. Pamiętajmy, że pomarańcze, banany, mandarynki, ananasy, mango czy awokado jeszcze jakiś czas temu były dość egzotycznym towarem, a dziś kupujemy je tak samo jak jabłka, gruszki i winogrona.

„Udomowiły się”. Wciąż jednak pojawiają się nowe owoce egzotyczne, których się obawiamy, a to wielka szkoda. Nie zniechęcaj się niewiedzą, jak jeść dany owoc. Wystarczy, że zapoznasz się z naszym artykułem, żeby następnym razem wiedzieć, czy dany owoc jada się ze skórką lub pestkami czy bez, dodaje się go do ciast czy jada na surowo. Zachęcamy do odkrywania nowych smaków owoców egzotycznych.

Owoc dojrzewa w domu

Przy zakupie owoców egzotycznych nie zniechęcaj się tym, że nie są całkiem dojrzałe. Dojrzeją w temperaturze pokojowej w domu. Niedojrzały owoc wystarczy włożyć do worka z bananem lub jabłkiem, żeby w ciągu dwóch dni stał się pachnący i w pełni gotowy do zjedzenia.

Mangostan


Owoc mangostanu właściwego, drzewa rosnącego w południowo-wschodniej Azji, Brazylii i Ameryce Środkowej. Po zerwaniu już nie dojrzewa, dlatego smakuje dokładnie tak, jak w swojej ojczyźnie. Zjedz go jak najszybciej po przyniesieniu do domu, aby nie spleśniał od środka.

Fioletowo-niebieski owoc na pierwszy rzut oka przypomina dużą śliwkę albo nietypowo zabarwiony pomidor. Ma charakterystyczne listki. Pod grubą skórą kryje się od 4 do 8 białych słodko-kwaśnych półksiężyców przypominających liczi. Łatwo dają się wyjąć, gorzej jest z pestkami w kształcie fasolek. Pestki mangostanu nadają się do jedzenia po ugotowaniu lub uprażeniu.

Mangostan jest ceniony ze względu na wysoką zawartość ksantonów, substancji zwalczających wolne rodniki, które atakują nasze komórki i nie są przyjazne dla organizmu. A któż chciałby gościć w swoim organizmie wirusy, bakterie, guzy? Ponadto mangostan jest bogatym źródłem witaminy C i błonnika, a także stabilizuje poziom cukru we krwi. Jest polecany w:

  • stanach zmęczenia,
  • nudnościach,
  • gorączce,
  • problemach skórnych,
  • zapaleniu błon śluzowych,
  • dolegliwościach ze strony układu pokarmowego,
  • problemach trawiennych,
  • biegunce.

Jak jeść mangostan?

Mangostan należy przekroić i zdjąć z niego skórkę. Biały miąższ jada się na surowo. Można z niego przyrządzać przetwory: owoce w zalewie, dżemy czy soki.

Pitaja - smoczy owoc


Ojczyzną smoczego owocu jest Chile, Nikaragua, Meksyk i Izrael. Dojrzewa na kaktusach, które kwitną tylko nocą, a ich ogromne kwiaty są zapylane przez nietoperze. Na sklepowej półce nie sposób go przegapić ze względu na ciemnoróżowe, czerwone lub nawet fioletowe zabarwienie skórki i wielkość dochodzącą do 20 centymetrów. Zdrowa pitaja ma elastyczną skórkę pozbawioną plam. Ze względu na kształt bywa nazywana „smoczym jajem” lub „smoczym owocem”.

W środku znajduje się biały, żółty, czerwony lub fioletowy miąższ z drobnymi rozproszonymi pestkami. Osoby, którym doskwiera pęcherzyk żółciowy powinny zrezygnować z pitaji. A szkoda, bo owoc zawiera dużo błonnika, witaminy C, wapnia i żelaza. Smoczy owoc wzmacnia odporność, pomaga w bezsenności i utrzymaniu koncentracji.

Jak jeść pitaję?

Ze smoczym owocem nie łam sobie głowy. Wystarczy obrać skórkę i rozkroić pitaję na pół, a następnie pokroić na mniejsze części tak jak melon lub po przekrojeniu na pół wyjadać miąższ łyżeczką, podobnie jak kiwi. Doskonale nadaje się do smoothie, soków, koktajli i jako ozdoba ciast, drinków, napojów.

Papaja


Papaja pochodzi z Ameryki Środkowej i przypomina melon w kształcie elipsy. W swojej ojczyźnie dorasta nawet do 9 kilogramów, jednak w naszych sklepach można kupić około kilogramowe owoce. Skórka jest żółto-zielona, miąższ pomarańczowy, żółty lub czerwony. Im bardziej żółta skórka, tym bardziej dojrzały owoc. W środku znajduje się dużo czarnych pestek, które mają ostry smak, a po wysuszeniu można je wykorzystać jako przyprawę. Miąższ przypomina w smaku melon.

Papaja zawiera prowitaminę A, czyli betakaroten, wapń, potas, fosfor, magnez i bardzo dużo witaminy C. Jest ceniona ze względu na zdolność łagodzenia dolegliwości trawiennych. Warto po nią sięgnąć po sutym obiedzie, przy bólach żołądka, problemach z trzustką, w przypadku zgagi lub hemoroidów. Zwalcza pasożyty przewodu pokarmowego, łagodzi objawy dny, przynosi ulgę astmatykom.

Papaja w większych ilościach może być szkodliwa u kobiet w ciąży.

Jak jeść papaję?

Dojrzały owoc należy przekroić, usunąć pestki, a miąższ wyskrobać łyżeczką. W ten sposób owoc nie straci cennych składników odżywczych, które znajdują się tuż pod skórką. Papai można używać do ciast, lodów, sałatek i smoothie.

Dobra rada: Jeśli kupiłeś niedojrzałą papaję, włóż ją do papierowej torebki i przechowuj w temperaturze pokojowej. Po tygodniu będzie dojrzała. W lodówce dojrzała papaja może poleżeć dwa dni.

Mango


Mango pochodzi z Indii, gdzie było znane już cztery tysiące lat temu. Do dziś jest czczone jako symbol władzy i miłości. Mango jest uznawane za drzewo narodowe Indii. W Europie zajadamy się nim dopiero od nieco ponad 400 lat. Owoc ma dwukolorową skórkę o czerwonym, pomarańczowym, zielonym lub żółtym zabarwieniu, dość twardą. W środku znajduje się duża pestka.

Mango to prawdziwa bomba witaminowa. Spokojnie może zastąpić multiwitaminy w tabletkach. Wystarczy zjeść jedno mango, aby dostarczyć organizmowi prawie całą dzienną dawkę witaminy C. Ponadto owoc jest bogatym źródłem witaminy E i prowitaminy A, czyli betakarotenu, które są silnymi antyoksydantami wzmacniającymi błony śluzowe. Mango zawiera także prowitaminę B6, która przyda się osobom nerwowym, narażonym na stres, cierpiącym na problemy z koncentracją i stany depresyjne. Aby nie pominąć żadnej z zalet mango, trzeba dodać, że jest również źródłem cynku, potasu, wapnia, magnezu, sodu i fosforu. Warto pamiętać, żeby po zjedzeniu mango przynajmniej przez dwie godziny nie pić żadnych napojów. Takie połączenie może bowiem wywołać bóle żołądka.

Jak jeść mango?

Mango dociera do naszych sklepów niedojrzałe. Dojrzewa podczas transportu, ale może się zdarzyć, że kupimy owoc, który nie będzie gotowy do zjedzenia. W temperaturze pokojowej mango dojrzewa w kilka dni. Staje się wówczas miękkie i pachnące. Bardzo miękkie mango jest już z kolei przejrzałe.

Mango można obrać ze skórki obieraczką do ziemniaków, a następnie odkroić miąższ od pestki. Można też odkroić miąższ tuż przy pestce, a resztę pokroić w kostkę, nie przecinając skórki. Następnie skórkę wystarczy wywrócić na „lewą stronę” i odkroić miąższ, tak jak na powyższym zdjęciu.

Mango doskonale nadaje się do sałatek, ciast, smoothie, lodów, sorbetów.

Granat


Jagody granatowca pochodzą z regionu Morza Śródziemnego, Indii, USA, Argentyny i Azji. Pod twardą czerwoną skórką, pomiędzy gorzkimi „przegródkami”, kryje się ponad 600 nasion i słodki galaretowaty miąższ. Dojrzałe granaty można poznać po tym, że ich skórka jest czerwona i lekko wysuszona. Nadają się do długotrwałego przechowywania w ciemnym i chłodnym miejscu.

Granaty zawierają dużo wody, sodu, potasu, witaminy C, B1, B2 i B3 oraz korzystne dla zdrowia aminokwasy. Wzmacniają odporność, poprawiają trawienie i krążenie, redukują odkładanie się tłuszczu w naczyniach krwionośnych i pod skórą, oczyszczają nerki i regenerują skórę. Granaty powinni docenić sportowcy, osoby narażone na duży wysiłek i gorączkujące.

Jak jeść granaty?

Zaleca się jedzenie granatów dwa razy w tygodniu. Wydobywanie nasionek bywa trochę pracochłonne i trzeba uważać, bo zostawiają plamy na wszystkim, z czym się zetkną. Najlepiej przekroić granat na pół i palcami wydobyć to, co najcenniejsze. Można też odkroić górną część owocu, żeby było widać „przegródki”, a następnie przekroić owoc, usunąć skórki, ostrożnie wyjmując to, co cenne.

Granaty doskonale nadają się do sałatek, ciast, smoothie i soków.

Kaki


Owoce azjatyckiego hebanowca mają zabarwienie od jasnopomarańczowego po ciemnopomarańczowe i wyglądem przypominają pomidory. Pod cienką skórką kryje się słodziuteńki miąższ, z reguły bez pestek. Zamiast nich można znaleźć parę małych kropeczek, które są jadalne. Nie trzeba się obawiać, jeśli miąższ ma brązowe zabarwienie. Kaki zawiera mnóstwo błonnika, wapnia, sodu, magnezu, żelaza, miedzi, betakarotenu i witaminy C. Wzmacnia kości, łagodzi stany napięcia nerwowego, uspokaja, oczyszcza organizm, reguluje trawienie i usprawnia wypróżnianie. Sok z niedojrzałych owoców obniża ciśnienie i działa przeciwgorączkowo, zaś dojrzałe owoce łagodzą dolegliwości trawienne.

Jak jeść kaki?

Dojrzałe owoce wystarczy umyć. Kaki można jeść ze skórką. Bardzo dojrzałe owoce są niezwykle soczyste i słodkie, mają lekko prześwitujący miąższ. Najlepiej smakują na surowo, ale można z nich przygotowywać także smoothie, musy owocowe, soki i sałatki.

Kumkwat


Jeśli zobaczysz maleńkie owoce przypominające pomarańcze, możesz mieć pewność, że to kumkwat. Owoc cytrusowy pochodzący z Azji tylko wyglądem przypomina pomarańczę, smakuje bowiem zupełnie inaczej. Kumkwaty mają słodko-gorzki smak. Zawierają dużo wody, kwasu pantotenowego i foliowego, kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, witaminy C i E, witaminy z grupy B oraz prowitaminy A. Kumkwaty odwadniają, wspomagają trawienie, wzmacniają włosy i paznokcie, podnoszą odporność, przeciwdziałają chorobom układu sercowo-naczyniowego i zapobiegają osteoporozie.

Jak jeść kumkwat?

Owoce należy dokładnie umyć i jeść ze skórką. Skórka ma gorzkawy smak, natomiast miąższ jest słodki. Małe pestki można usunąć - nie są zbyt smaczne. Kumkwat nadaje się także na dżemy, likiery, przetwory, może być używany do ozdabiania ciast i dodawany do sałatek. Duszone kumkwaty są ciekawym dodatkiem do potraw mięsnych, pasują zwłaszcza do dziczyzny.

Liczi


Liczi chińskie, zwane też śliwką chińską, jak sama nazwa wskazuje, pochodzi z Chin, ale jest uprawiane także w USA, Afryce i Nowej Zelandii. Pod różowawą skórką z drobnymi stożkowatymi wyrostkami kryje się kremowy, soczysty miąższ z dużą pestką. Liczi jest bogatym źródłem witaminy C – zaledwie dziewięć owoców pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Łagodzi dolegliwości bólowe, zwalcza gorączkę, leczy kaszel, wrzody żołądka i gruczoły. Suszone liczi zawiera aż trzy razy więcej składników odżywczych niż świeże.

Jak jeść liczi?

Liczi jest w naszych sklepach dostępne świeże, konserwowane lub suszone. Świeże liczi należy obrać ze skórki, a miąższ zjeść, usuwając niejadalne pestki. Można z niego przygotowywać soki i przetwory. Podgrzane liczi (ale nie ugotowane) może być ciekawym dodatkiem do ryb.

Physalis


Miechunka peruwiańska rośnie w Ameryce Południowej. Żółte jagody są przykryte cienkim suchym kielichem przypominającym lampion. Dojrzałe owoce mają żółto-pomarańczowe zabarwienie i błyszczącą lepką skórkę. Jagoda inkaska lub rodzynek brazylijski zawiera aż 16% białka, dużo betakarotenu, witaminy C, potasu, wapnia i magnezu. Physalis wzmacnia odporność, regeneruje komórki, łagodzi stany napięcia nerwowego i przeciwdziała zmęczeniu.

Jak jeść physalis?

Kielich delikatnie rozerwać i ostrożnie oderwać żółty owoc. Umyć i zjeść. Physalis dodaje się do napojów owocowych, sałatek, używa się go również do ozdabiania potraw i deserów.

Marakuja


Marakuja to owoc męczennicy jadalnej, pnącza rosnącego w Ameryce Południowej, Indiach, Nowej Zelandii, Brazylii, na Florydzie, w Australii, Izraelu i Afryce. Niekiedy występuje pod nazwą passiflora (albo passion fruit). Okrągły lub owalny owoc ma żółte lub fioletowe zabarwienie. Miąższ jest soczysty, z mnóstwem drobnych pestek. Żółta marakuja dorasta do rozmiarów grapefruita i ma delikatną skórkę. Fioletowa jest mniejsza, wielkości cytryny, a jej skórka jest twarda i wyschnięta. Jest także lekko trująca, ponieważ zawiera molekuły cyjanku, które giną podczas obróbki termicznej.

Marakuja zawiera dużo potasu, fosforu, sodu, wapnia i witaminy C. Orzeźwiający owoc przyspiesza metabolizm, reguluje trawienie i wypróżnianie, wspomaga regenerację mięśni oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, serca i układu nerwowego.

Jak jeść marakuję?

Dojrzała marakuja jest z zewnątrz wyschnięta. W kwaskowatym miąższu znajduje się mnóstwo drobnych pestek. Wybiera się go łyżeczką wprost ze skórki. Doskonale nadaje się do jogurtów, ciast śmietanowych, smothie, syropów i napojów.

Opuncja


Opuncja to owoc kaktusa, opuncji figowej, którego ojczyzną jest Ameryka Południowa, USA, Afryka, a także Hiszpania, Włochy i Grecja. Opuncja jest powszechnie uprawiana w naszych domach. Skórka i miąższ mają zabarwienie od żółtego po czerwony. Owoce są po pokryte drobnymi kolcami. Podobnie jak inne owoce egzotyczne, opuncja zawiera dużo witaminy C, prowitaminy A, egzogennych kwasów tłuszczowych i minerałów. Reguluje poziom cukru we krwi, dlatego jest polecana diabetykom. Opuncja regeneruje wątrobę, jest zalecana w stanach depresyjnych, bezsenności, problemach z włosami, skórą i paznokciami. Ma dobroczynny wpływ na układ moczowy i prostatę.

Przesadziłeś z alkoholem?
Sięgnij po opuncję - łagodzi bóle głowy i żołądka.

Jak jeść opuncję?

Opuncję można przekroić na pół i jeść łyżeczką lub obrać i jeść podobnie jak banan. W soczystym miąższu znajduje się dużo drobnych jadalnych pestek. Opuncję można dodawać do sałatek owocowych, napojów, ciast lub wykorzystać jako maseczkę nawilżającą.

Młody kokos


Młody kokos lub biały kokos pochodzi z południowo-wschodniej Azji. Zbiory białego kokosa trwają od piątego do siódmego miesiąca dojrzewania, zaś brązowego dopiero w dwunastym miesiącu. W obu znajduje się woda kokosowa, czyli naturalny „napój izotoniczny”. Młody kokos może zawierać nawet 400 ml wody kokosowej. Ma ona doskonałe właściwości nawilżające, zawiera dużo wapnia, minerałów i enzymów.

Czy wiedziałeś, że...?

...Woda kokosowa pod względem biologicznym przypomina osocze.

Woda kokosowa wzmacnia odporność, działa antybakteryjnie, wspomaga trawienie i wydzielanie insuliny do krwi.

Jak jeść młody kokos?

Dotarcie do wody kokosowej może być sporym wyzwaniem. W tym celu należy odciąć spiczastą końcówkę kokosa, a następnie ostrym nożem wyciąć otwór lub nawiercić dwie dziurki. Wodę przelać do szklanki. Inny sposób to poklepywanie tępą stroną noża spiczastej końcówki kokosa, która sama powinna się oddzielić. Wodę można wypić, wykorzystać do przygotowania napojów, a miąższ wyskrobać i zjeść lub wykorzystać w potrawach.  


Źródła:

izahradkar.sk, dobruchut.azet.sk, kamzakrasou.sk, wikipedia.sk, plnielanu.sk, wikihow, citrusar.sk, vitarian.sk, mladykokos.cz


Prosím vložte GHS linky a odkazy na recepty, ak sú

Published: 2 tygodnie temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem