Wskazówki i porady Olej lniany – jak najlepiej go stosować?

Charakterystyka oleju lnianego

Tłoczony olej lniany ma bardzo delikatny orzechowy posmak. Jest dostępny w postaci płynnej w wersji z pierwszego tłoczenia lub rafinowanej albo w postaci kapsułek.

Korzyści zdrowotne

Olej lniany jest jednym z najlepszych źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i dlatego jest uważany za idealny suplement przy leczeniu chorób serca. Poprawia trawienie, leczy stany zapalne w organizmie, spowalnia wzrost komórek rakowych i polepsza stan skóry. Znany jest również dzięki swojej właściwości obniżania wysokiego ciśnienia, cholesterolu i cukru we krwi. Jeśli jednak zażywasz jakiekolwiek leki, zachowaj ostrożność przy stosowaniu oleju lnianego – może nawet za bardzo obniżyć ciśnienie krwi i spowodować omdlenie.



Jak go stosować, a jak nie?

Istotną właściwością oleju lnianego (oprócz składu i metody produkcji) jest również niska odporność na ciepło. Zastosowanie do smażenia oleju o niskiej termoodporności, na przykład takiego jak olej lniany lub olej z ziaren maku, powoduje ich przypalanie. Dlatego też takie oleje nie nadają się do gotowania! W temperaturze powyżej punktu spalania olej zaczyna śmierdzieć, rozkładając ważne składniki, a wytwarzając szkodliwe substancje.

Oleje lniany i konopny są bardzo przydatne, ponieważ zawarte w nich zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3 są jeszcze bardziej skoncentrowane niż w samych nasionach. Dlatego przechowuj te oleje w chłodnym miejscu, z dala od światła i powietrza. Trzeba też szybko je zużyć. Po otwarciu można przechowywać olej lniany w lodówce maksymalnie przez 14 dni.

Olej lniany, podobnie jak olej z ziaren maku i konopny, należy do grupy olejów odpowiednich do przyrządzania posiłków na zimno. Idealnie nadaje się do sałatek, dań gotowych, do aromatyzowania gotowanych ziemniaków i roślin strączkowych, przygotowywania dipów, a nawet do zimnych i surowych deserów.

Różne oleje mają różne zastosowania, więc po prostu korzystaj z unikalnych mocy każdego z nich.

Olej lniany – jak najlepiej go stosować?

Siemię lniane

Nawet samo siemię lniane, z którego produkowany jest tytułowy olej lniany, ma wiele zastosowań i korzyści zdrowotnych. To jedno z superfoods – pokarm o tak wielu wartościach odżywczych, że traktować można go niemalże jako uniwersalne remedium na wiele schorzeń, a nawet jako środek chroniący przed rakiem.

Szczególnie polecane jest osobom ze schorzeniami układu pokarmowego. Dobrze nadaje się do stosowania w przypadku przewlekłych zaparć, biegunek i chorób jelit. Jest nieszkodliwe i nie prowadzi do uzależnienia nawet po długotrwałym stosowaniu. Ponadto chroni nas przed rakiem piersi, obniża poziom cholesterolu i wspiera kontrolę poziomu glukozy we krwi.

Siemię lniane od dawna stosuje się w medycynie naturalnej – ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i osłonowe, można też liczyć na nie przy dolegliwościach układu oddechowego. Za jego uzdrawiające właściwości odpowiadają zgromadzone w nim licznie lignany, aminokwasy, kwas alfa linolenowy i błonnik.

Len – mielony czy cały?

Nie przechowuj zmielonych nasion lnu i w miarę możliwości ich nie kupuj. Wrażliwy olej lniany uwalniany po zmieleniu ziaren ma tendencję do szybkiego utleniania się. Dlatego lepiej rozdrobnić siemię lniane w młynku tuż przed użyciem, a następnie zażywać 3 razy dziennie po 2 łyżki stołowe, w sumie 6 łyżek dziennie. Wymieszaj powstały proszek z serkiem wiejskim, jogurtem, twarogiem itp. Błonnik, który zawiera len, może dosłownie „wypłukać” odpady z organizmu.

Całe, niezmielone nasiona doskonale nadają się do sałatek, zup, jako dodatek do domowego chleba czy chrupiących witariańskich krakersów.

Jak wykorzystywać len?

  • Smoothie: Dodaj 2–3 łyżki siemienia lnianego lub oleju lnianego do każdego smoothie i spraw, aby twoje ulubione śniadanie stało się jeszcze zdrowsze.
  • Granola: Wzbogać domowej roboty granolę olejem lnianym lub mielonymi nasionami lnu. Mają lecznicze działanie – mogą nawet zmniejszać liczbę komórek rakowych u chorych.
  • Ciastka i herbatniki: Możesz zrobić cienkie ciasto z dodatkiem różnych nasion, w tym lnu - w połączeniu z wodą i przyprawami powstaną proste krakersy.

Jak przygotować domowe krakersy z ziarnami lnu?

Zalej nasiona lnu wodą i pozostaw na pół godziny. Otrzymasz żelopodobną masę, która będzie spoiwem dla krakersów. W międzyczasie usmaż pozostałe nasiona (konopi, sezamu itd.) wraz z chili, kminkiem i kurkumą lub innymi ulubionymi przyprawami. Uważaj, aby nie spalić nasion. Wszystko wymieszaj z napęczniałymi nasionami lnu. Rozgrzej piekarnik do 170 stopni i równomiernie rozprowadź całą mieszankę na blasze z papierem do pieczenia. Piecz, aż ciasto będzie złote, suche i chrupiące. Połam otrzymane ciasto na mniejsze krakersy. Przechowuj krakersy w szczelnym pojemniku i spożyj w ciągu 1 miesiąca.

Zamiennik jaj

Nasiona lnu można wykorzystać do wytworzenia żelu lnianego jako wegańskiego zamiennika jajek: nalej wody do małej miski lub kubka. Dodaj siemię lniane i wymieszaj je z wodą trzepaczką lub widelcem. Pozostaw mieszaninę na około 10 minut, aby nabrała galaretowatej konsystencji podobnej do surowego jajka. Ciepła woda przyspieszy proces powstawania żelu i sprawi, że siemię przybierze taką formę dwa razy szybciej.

W jakich proporcjach używać siemienia lnianego? 1 łyżka stołowa żelu lnianego = 1 jajko.




Źródła: jessicagavin.com, phillyvoice.com, mayoclinic.org, ekologia.pl, poradnikzdrowie.pl

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Cebula (kg = 2.99)
Cebula
  299
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3