Zdrowy tryb zycia Zdrowie Nie bój się wsiąść na rower! To aktywność zapewniająca zdrowie i mnóstwo frajdy

W czasach, gdy prawdziwą bolączką miast są zanieczyszczenia i przepełnione parkingi, promocja jazdy na rowerze to niezwykle aktualny temat. Rower to tani i ekologiczny środek transportu, który pozwala zaoszczędzić czas, spalić nadmiar tłuszczu, poprawić kondycję i zwiększyć pojemność płuc. Niektórych jednak przeraża wizja jazdy na rowerze – boją się nieprzyjemnych upadków i kontuzji, bólu pleców, dolegliwości ze strony hemoroidów i żylaków. Dowiedz się, jakie są zalety jazdy na rowerze i co trzeba zrobić, aby zminimalizować ryzyka związane z uprawianiem tego pięknego sportu.   

Poznaj 15 zalet jazdy na rowerze, wśród których nie mogło zabraknąć umacniania relacji i poprawy kondycji 


Zacznijmy od zalet jazdy na rowerze, których jest całe mnóstwo.

Jazda na rowerze czyni nas szczęśliwszymi

Istnieje wiele dowodów na to, że osoby dbające o zdrowy styl życia czują się lepiej niż ci, którzy nie zapewniają organizmowi odpowiedniej aktywności fizycznej. Sport daje komfort psychiczny na wielu płaszczyznach – podczas aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia oraz adrenalina. Realizujemy założone cele, nabywamy pewności siebie, budujemy szersze relacje społeczne, porządkujemy myśli, a dodatkowo poprawiamy ogólną kondycję fizyczną. To już całkiem niezłe powody, dla których warto kupić rower.  

Dobra rada: Ubierz się na rower, wybierając odzież z kolekcji sportowej F&F.

Rower w walce z chorobami cywilizacyjnymi

Jazda na rowerze podnosi tętno, sprawia, że krew krąży szybciej, pozwala spalić kalorie, co przekłada się na przeciwdziałanie nadwadze. Rower pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak wysokie ciśnienie i zawały serca, sprawdza się w profilaktyce chorób nowotworowych. Zwalcza bezsenność, ponieważ niweluje stany lękowe, które są jedną z głównych przyczyn zaburzeń snu. Ponadto aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie górnych dróg oddechowych, zapobiegając grypie i przeziębieniu.

Dla sylwetki

Jeśli chcesz odzyskać formę i zrzucić parę kilogramów przed nadejściem lata, musisz zadbać o ujemny bilans energetyczny, co oznacza spalanie większej liczby kalorii niż dostarczasz. Godzina jazdy na rowerze pozwala spalić 400 - 1000 kalorii, w zależności od intensywności treningu i budowy ciała. Spalanie tkanki tłuszczowej będzie łatwiejsze, jeśli dodatkowo zmodyfikujesz dietę. Na efekty wcale nie trzeba długo czekać. Jazda na rowerze to jednak nie tylko spalanie tłuszczu i redukcja wagi, lecz również budowanie masy mięśniowej. Pozwala wyrzeźbić mięśnie pośladkowe, ud, bioder i łydek. Jeśli chcesz delikatnie podkreślić te partie, rower jest dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Chcesz efektywniej chudnąć na rowerze? Przestrzegaj 5 ważnych zasad!


Tanie rowery a drogie samochody

A swoją drogą, ile kosztuje Cię roczne utrzymanie samochodu? Ubezpieczenie, naprawy, paliwo, myjnia, mandaty za parkowanie… Wychodzi całkiem spora sumka. Poza tym w samochodzie dzień w dzień musisz stać w korkach. Jeśli to możliwe, zamień kosztowną i stresującą jazdę samochodem na rower. Jako paliwa potrzebujesz tylko własnej energii, do pracy dotrzesz pobudzony, gotowy na nowe wyzwania i zadowolony z porannej aktywności fizycznej. Poza tym zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy, ponieważ w porównaniu z samochodem, rowery są tanie i dostępne niemal dla każdego.

Rowerzysta – to brzmi dumnie, prawda? Nie można jednak zapomnieć o ciemnych stronach jazdy na rowerze, czyli kontuzjach, bólach pleców i wdychaniu zanieczyszczonego powietrza w miastach. Czy naprawdę jest tak źle i czy można temu zapobiec?

Spaliny jako problem

Wiele osób uważa, że rowerzyści jeżdżący po drogach wdychają ogromne ilości spalin emitowanych przez pojazdy mechaniczne, dlatego jazda na rowerze wcale nie jest taka zdrowa. W rzeczywistości jest inaczej, a za promocją jazdy na rowerze stoją twarde fakty. Dowiedziono, że kierowcy samochodów w czasie dużego natężenia ruchu są pięciokrotnie bardziej narażeni na wdychanie spalin niż rowerzyści.

Bóle pleców

Osoby jeżdżące na rowerze zwykle mają dobrze rozwinięte mięśnie nóg, ale nie zawsze mają odpowiednio silny tułów, by móc utrzymać całą tę siłę w ryzach. Dlatego często narzekają na bóle w dolnym odcinku kręgosłupa i bóle krzyża, a podczas jazdy dolegają im skurcze mięśni i zmęczenie. Jeśli chcesz temu zapobiec, postaraj się bardziej prostować plecy, zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej oraz wzmacniać ich dolne partie. To sposób na złagodzenie bólu i przywrócenie kręgosłupowi dawnej sprawności.

Przygotuj rower na nowy sezon z radami specjalisty 


Zdrowy rozsądek chroni przed kontuzjami

Na rowerze, podobnie jak za kierownicą samochodu, trzeba być przewidującym, liczyć się z tym, że inny kierowca nas nie zauważy i zachować większą ostrożność. Oto kilka rad, których należy bezwzględnie przestrzegać podczas jazdy na rowerze w każdych okolicznościach.

  • Wybieraj odzież w jasnych i wyrazistych kolorach, używaj elementów odblaskowych, zaopatrz się w odpowiednie oświetlenie na rower i oświetlaj drogę przed sobą.
  • Zachowaj odpowiedni odstęp od samochodów, a w tandemie lepiej jeździć „gęsiego” niż obok siebie.
  • Bądź przewidywalny – sygnalizuj ręką, co zamierzasz zrobić, hamuj powoli, a w razie zagrożenia nawiązuj kontakt wzrokowy z innymi kierowcami.
  • W każdych okolicznościach przestrzegaj zasad ruchu drogowego.
  • Podczas jazdy na rowerze nie zakładaj słuchawek – musisz słyszeć, co dzieje się wokół.
  • Regularnie rób przegląd sprzętu. Upewnij się, że masz napompowane koła, opony nie są łyse ani dziurawe, sprawdź hamulce, nasmaruj łańcuch i zadbaj o przerzutki.
  • Używaj kasku, okularów ochronnych i rękawic. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać.


Źródła: cyclingweekly.com, betterhealth.vic.gov.au, ncbi.gov



Opublikowano: 8 miesięcy temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Nasze najlepsze oferty

Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
Ogórki konserwowe Tesco 450 g (kg = 7.53)
Ogórki konserwowe Tesco
  339
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
Paluszki Rybne Tesco 450 g (kg = 16.87)
Paluszki Rybne Tesco
  759
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
Boczek wędzony lub parzony, 140 g (kg = 39.93)
Boczek wędzony
  559
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
-33%
Polski Pomidor malinowy 500 g (kg = 7.98)
Polski Pomidor malinowy
5,99 399
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Polska cebula 2 kg, worek (kg = 2.00)
Polska cebula
  399
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
-12%
Jaja Farmio klasa wagowa L, 10 szt. (szt. = 0.70)
Jaja Farmio
7,99 699
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
-30%
Osełka śniadaniowa 270 g (kg = 6.63)
Osełka śniadaniowa
2,59 179
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line
-20%
Paluszki słone Lajkonik 300 g (kg = 11.97)
Paluszki słone Lajkonik
4,49 359
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do16.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 16.10.2019.
Zamów on-line

2 op.

taniej

Pieguski dostępne również Łakotki oraz Delicje, różne rodzaje, 135-168 g, kupując 1 op. 3,49 zł/op. 135 g, 29,56 zł/kg kupując 2 op. 5,98 zł cena jedn. przy zakupie 2 op. 135 g, 22,15 zł/kg Cena 1 op. przy zakupie 2 op. 2,99 zł/op.
Pieguski
  598
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.