Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Naturalne zamienniki cukru – czy cukier kokosowy jest lepszy od miodu?

Wszyscy popełniamy żywieniowe grzeszki. W życiu codziennym bardzo trudno jest uniknąć deserów lub innych przetworzonych produktów, zawierających cukier. Jeżeli należysz do osób, które kochają słodycze i nie są w stanie całkowicie z nich zrezygnować, lepiej przyjrzyj się ilości spożywanego przez siebie cukru.   

Cukier nie tylko zwiększa ryzyko insulinooporności i cukrzycy typu 2, ale także wpływa negatywnie na koncentrację i utrzymanie energii w ciągu dnia. Na szczęście istnieje wiele naturalnych substytutów, które pomagają nam zmniejszyć ilość cukru w naszej diecie. 

Ograniczenie cukru ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie, natomiast wysokie spożycie słodyczy wiąże się z wieloma komplikacjami zdrowotnymi. Ale bądźmy pozytywni i pomyślmy o naturalnych alternatywach, które w przeciwieństwie do cukru, nie wyrządzają krzywdy naszemu organizmowi. Mamy do dyspozycji kilka rodzajów naturalnych i sztucznych słodzików, które mogą w pełni zastąpić cukier. 

Syrop z agawy 

Dlaczego jest zdrowszy? Syrop z agawy ma niski indeks glikemicznyczyli nie podnosi poziomu cukru we krwi. Jednak zawiera dużo fruktozy, nawet więcej niż syrop kukurydziany. Jeśli będziesz go spożywać za dużo, przybędzie ci dodatkowych kilogramów. Dlatego odradzamy go diabetykom, którzy muszą jednocześnie walczyć z otyłością. 

Agawa jest słodsza niż cukier, ma długi termin trwałości i może być stosowana jako zamiennik cukru do prawie każdego rodzaju gotowania. Jej smak jest podobny do miodu. Ma też stosunkowo płynną konsystencję, więc zachowaj ostrożność podczas pieczenia, konieczne może być nawet nieznaczne zmodyfikowanie przepisu. 

Cukier kokosowy 

Jest nierafinowany, więc zachowuje wszystkie witaminy i minerały i nie powoduje wahań poziomu cukru we krwi. Ma taką samą ilość kalorii jak zwykły cukier. Jeśli jesteś cukrzykiem, możesz sobie na niego pozwolić, ale nie stracisz dzięki niemu wagi. 

Cukier kokosowy może być stosowany jako zamiennik zwykłego cukru białego lub brązowego, ma uniwersalne zastosowanie w kuchni. Jeśli kupisz go w wersji o zbyt grubych ziarnach, możesz zemleć je na proszek i używać jak zwykłego cukru pudru. Nadaje się również do pieczenia. Wypróbuj nasze ciasto marchewkowe i nie wahaj się eksperymentować - zastąp zwykły cukier kokosem. 

Kokos jest jednym z produktów, które możesz w pełni wykorzystać w swojej kuchni. Olej kokosowy, cukier kokosowy, mleko i woda są uniwersalne! 

Miód 

Miód zawiera mniej fruktozy niż syrop z agawy i jest jedynym naturalnym środkiem słodzącym o właściwościach zdrowotnych, w tym o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym. Zwykły cukier składa się w 100% z sacharozy, natomiast miód składa się w około 75% z cukrów, z których mniej więcej połowa to glukoza, a połowa to fruktoza.  

Miód nadaje się doskonale do koktajli, ciastek, sosów, marynat i sosów sałatkowych. Ma słodszy smak niż zwyczajny cukier, dlatego w niektórych przepisach konieczne jest zmniejszenie jego porcji. 

Miód ma dobroczynny wpływ na całe ciało, masaż miodem rozluźnia mięśnie i odtruwa organizm. 

Owoc mnicha / Luo Han Guo 

Owoc mnicha pochodzi z Azji Południowo-Wschodniej i wygląda jak mała dyniaJako pierwsi wyhodowali go buddyjscy mnisi w XIII wieku.  

Świeży owoc mnicha psuje się dość szybko. Jest tradycyjnie stosowany w postaci suszonej jako jedno z ziół leczniczych, ale funkcjonuje również jako naturalny słodzik. Jest bardzo skondensowany, nawet 150 do 200 razy słodszy niż biały cukier. Przy tym zawiera zero kalorii, więc jeśli planujesz schudnąć, ten słodzik ci w tym pomoże. Możesz go stosować też w postaci wyciągu. Ale jeżeli jesteś wrażliwy na smaki lub aromaty, zachowaj ostrożność podczas jego używania. Ze względu na wysoką słodkość pamiętaj, by dokładnie obliczyć jego porcję, gdy zamierzasz nim zamienić w przepisie zwykły cukier. 

Krem daktylowy 

Pasta z daktyli to łatwy sposób na przygotowanie naturalnego słodzika w domu. Wszystko, czego potrzebujesz to blender, szklanka suszonych daktyli, laska wanilii i woda.  

Krem daktylowy może być stosowany w taki sam sposób, jak miód, w koktajlach, wypiekach, sosach i marynatach. Ale trzeba uważać, ponieważ jest słodszy niż cukier i ma płynną formę. Sprawdzi się również jako składnik wyśmienitego deseru – na przykład w wegańskiej daktylowej tarcie. 

Stewia 

Stewia jest jednym z nowych, popularnych naturalnych słodzików. Ponieważ nie jest kaloryczna, nie przyczynia się do wzrostu wagi i jest bezpieczna dla diabetyków. Jest też kilkukrotnie słodsza od cukru, więc wystarczy jej niewielka ilość, by osłodzić każde danie. 

Ma silnie wyczuwalny smak, zatem prawdopodobnie nie posmakuje jako słodzik do kawy lub herbaty. Ale występuje w różnych formach – jako proszek, płyn, a także tabletki. Aby sprawdzić, z czym będzie się odpowiednio komponowała i przywyknąć do jej smaku, musisz przeprowadzić eksperyment podczas gotowania lub pieczenia. 

Ksylitol 

Ksylitol i podobne substancje słodzące są mniej kaloryczne niż zwykły cukier, nie powodują próchnicy zębów i nie zwiększają poziomu glukozy we krwi. Mają jednak wpływ na poziom cukru, dlatego cukrzycy muszą je stosować ostrożnie. Nadmierne stosowanie słodzików ma działanie przeczyszczające. 

Ksylitol występuje w postaci granulek, dodaje się go do napojów, a także zarówno do gotowania, jak i pieczenia. Ale jeśli przepis wymaga rozpuszczenia cukru do postaci płynnej, odradzamy ksylitol, gdyż nie ulega karmelizacji. Możesz poćwiczyć gotowanie z ksylitolem na przepisie na kisiel żurawinowy z kardamonem. 

Który słodzik jest twoim ulubionym i czy możesz wyobrazić sobie zastąpienie nim cukru? Prawdopodobnie większość z was powie, że uwielbia miód. Miód jest środkiem słodzącym, który jest używany w naszym kraju najdłużej poza zwykłym cukrem. 

Czy wiesz, że...? 

Już 2500 lat p.n.e. ludzie używali miodu do leczenia ran. Egipskie hieroglify, powstałe około 1530 lat p.n.e., przedstawiały przepisy na maść miodową, stosowaną w leczeniu żołądka, kamieni nerkowych, osłabienia, omdleń i zaparć.  

Aby wyprodukować 1 kg miodu, pszczoła musi zebrać nektar z co najmniej trzech milionów kwiatów, przebywając trasę równą średnicy naszego globu. Przy tym pszczoła zbiera nie tylko nektar i pyłek, ale także spadź.  

W czasie lotu, pszczoła zbiera pyłek do “koszyka” na tylnych nóżkach i przenosi go do ula. W 10 g miodu może znajdować się do 100 000 ziaren pyłku. Dzięki tym ziarnom możemy ustalić (w razie wątpliwości), skąd pochodzi zebrany miód.  

Miód pszczeli jest bardzo bogaty w przeciwutleniacze, będące substancjami ochronnymi, zdolnymi do dezaktywacji wolnych rodników, które mogą powodować poważne schorzenia.  

 

 

Źródła: aplaceformom.com, farma-vcelicka.eu 

Opublikowano: 2 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.