Dziecko Przedszkole Mundial na podwórku

O tym, że ruch to zdrowie, nie trzeba nikogo przekonywać. Szczególnie w lecie, kiedy pogoda sama wyciąga dzieci na dwór, trawa prosi się o deptanie, a piłka zdaje się sama toczyć pod nogi. W takich okolicznościach trudno utrzymać małych sportowców na wodzy.

Jak kopanie w piłkę wpływa na nasze dzieci?

Kopanie, podstawowa umiejętność motoryczna zwykle nabyta w dzieciństwie, może być dostosowana do realizacji różnych celów. Chociaż jest to ruch najczęściej kojarzony z piłką nożną, kopanie jest powszechnie stosowane w sztukach walki, w futbolu amerykańskim, futbolu australijskim, rugby, niektórych współczesnych zajęciach fitness i wielu innych dyscyplinach. Głębsze zrozumienie istoty kopania ma znaczenie dla ekspertów zajmujących się sportem, którzy chcą poprawić efektywność kopania, ale także dla lekarzy zajmujących się rehabilitacją funkcji kończyn dolnych. Wiedza, jak poprawnie kopać, może również przyspieszyć zrozumienie procesów leżących u podstaw kontroli i uczenia się złożonych ruchów wielosegmentowych. Kontrolowanie równowagi i postawy całego ciała ma kluczowe znaczenie w uprawianiu wszelkiej profesjonalnej aktywności fizycznej.

Kiedy dzieci mogą zacząć kopać w piłkę?

Dzieci mogą przymierzać się do swoich pierwszych strzałów już w wieku 2-3 lat. Cechą charakterystyczną tak młodych piłkarzy jest ich zapotrzebowanie na ruch. Więc jeśli aktywność fizyczna nie będzie dla nich monotonna, oddadzą się jej z wielką przyjemnością i radością. To szczególny okres w rozwoju młodego organizmu, w którym dziecko niezwykle łatwo uczy się wszystkiego, co je otacza, zmienia się też jego percepcja. Dobre wykorzystanie tego czasu z pewnością pozytywnie wpłynie na dalszy rozwój sprawności motorycznych i koordynacyjnych.

Gra w piłkę poprawia także koordynację ruchową, rozwija refleks, uczy współdziałania w zespole i pomaga jednostce odnaleźć się w grupie. Należy jednak pamiętać, że jest to sport zespołowy, w którym często dochodzi do bezpośredniego kontaktu fizycznego z przeciwnikiem, a szybkość i dynamika ruchu gra w nim niebagatelne znaczenie. Zdarzają się zatem kontuzyjne, brutalne starcia, a rywalizacja może wzbudzać także negatywne emocje.

Przedszkolaki, grając w piłkę, mogą łatwiej opanować indywidualne umiejętności motoryczne, takie jak rzucanie, łapanie, celowanie, podskakiwanie i śledzenie ruchu. Dzięki piłce dzieci rozwijają również umiejętności społeczne. Wspólna zabawa tj. rzucanie, toczenie i podawanie piłki między sobą wzmacnia ich relacje. Warto jednak pamiętać aby na tym etapie życia gra w piłkę nożną miała charakter typowo rozrywkowy, dzieci nie powinny być nastawione na wygraną i chęć bycia lepszym.

Przykładowe badania, przeprowadzone na grupie 220 uczniów w wieku 8-9 lat, udowadniają prawdziwość przysłowia ‘w zdrowym ciele zdrowy duch’. Badacze podzielili dzieci na dwie analizowane grupy, z których pierwsza prowadziła dotychczasowy tryb życia, a drugą poddawano systematycznym ćwiczeniom, wpływającym na ich motorykę. Po zakończeniu eksperymentu, trwającego cały rok szkolny, poddano obie grupy testom. Grupa “ćwiczeniowa” okazała się mieć wyższą sprawność fizyczną po całym roku treningów, ale nie tylko: znacząco podniosły się także ich wyniki w komputerowych testach, sprawdzających funkcje wykonawcze. Dzieci uczestniczące w zajęciach lepiej skupiały się na wykonaniu zadania, łatwo oddzielając nieistotne informacje.

Jeżeli zatem oderwiemy naszego malucha od kanapy i telewizora, i wypuścimy na zewnątrz z piłką, możemy być pewni, że każdy podwórkowy mecz będzie zwycięstwem jego ciała i umysłu!

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3