Zdrowy tryb zycia Zdrowie Migrena to nie wymówka, lecz choroba cywilizacyjna

Migrenę często mylimy ze zwykłym bólem głowy. Jest to jednak poważna choroba, która objawia się nie tylko bólem głowy, ale oddziałuje na cały organizm.

4 fazy migreny

Zanim pojawi się migrena, można zaobserwować pewne objawy, będące swego rodzaju zapowiedzią ataku. Nazywa się je prodromami. Może to być ociężałość, depresja lub na odwrót - euforia, biegunka, zatwardzenie, apetyt na słodycze itp.

Potem następuje druga faza, zwana aurą. Niektórzy ją odczuwają, inni jej nie dostrzegają. W fazie aury mogą się pojawić zaburzenia wzrokowe (czarne zygzaki, białe i kolorowe kreski, mroczki) i rozmazany obraz. Aurę można też odczuwać jako mrowienie postępujące od rąk aż do nosa.

Gdy nadchodzi faza bólu, zaczyna się bardzo silny i cykliczny ból głowy. Stan ten może trwać 2 godziny lub nawet 3 dni. W tej fazie może wystąpić wrażliwość na światło i zapachy oraz nudności.

Po ustąpieniu tego stanu może już „tylko” boleć głowa i można odczuwać objawy przypominające kaca. Ta faza (postdrom) może trwać nawet kilka dni.

Nieznane przyczyny

Lekarze nie wiedzą do końca, jakie są przyczyny migreny. Jest to zaburzenie naczyniowe mózgu, ale skąd się bierze, tego dokładnie nie wiadomo. Atak migreny mogą wywołać niektóre bodźce, takie jak stres, migające światło, niedobór snu, niektóre produkty spożywcze i zapachy. Znamy jednak czynniki ryzyka, na które możemy mieć wpływ. Są nimi na przykład menstruacja lub pogoda.

Jak walczyć z bólem?

Można spróbować zimnych okładów na czoło. Najlepiej byłoby się zamknąć w ciemnym pomieszczeniu, zaopatrzyć się w odpowiednią ilość płynów i czekać, aż ból przejdzie. W migrenie nie jest wskazane długoterminowe stosowanie środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty, które mają jedynie krótkotrwały efekt.

Silniejsze migreny można łagodzić tzw. tryptanami, które zapobiegają rozszerzaniu naczyń krwionośnych w mózgu, a tym samym powstawaniu migreny. Terapii tej nie mogą jednak stosować kobiety w ciąży i karmiące.

Nie daj szansy migrenie

W perspektywie długoterminowej migrenie można zapobiegać. Najważniejsza zasada to odpowiednia ilość snu i właściwa dieta. Należy wykluczyć kofeinę, alkohol i palenie. Zaleca się regularny ruch i unikanie długotrwałej bezczynności.

To działania długofalowe, ale w pierwszej kolejności warto poszukać przyczyn silnego bólu głowy. Dopiero później można stopniowo próbować je wykluczyć.

Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.