Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Komosa ryżowa, proso, amarantus - znasz bezglutenowe płatki zbożowe?

Komosa ryżowa

Obecnie panuje moda na superżywność. Można by rzec, że nawet wybuchło lekkie szaleństwo na jej punkcie. Poza byciem elementem nowoczesnego stylu życia, jest jednak naprawdę skuteczna i zdrowa. Komosa ryżowa zaś jest jedną z najpopularniejszych w tym gronie.

Komosa ryżowa jest o tyle interesująca, że ma niezwykle wysoką wartość odżywczą. Zawiera węglowodany złożone i białka - nie tylko w dużych ilościach, ale i wysokiej jakości. Poza tym charakteryzuje się wysoką zawartością wapnia, magnezu, żelaza, cynku, miedzi, witamin z grupy B, witaminy C, E i beta-karotenu. Dzięki zawartemu w niej białku, świetnie nadaje się do diet fit. Jedyną jej wadą jest stosunkowo wysoka cena.

Skąd pochodzi komosa ryżowa?

Po raz pierwszy pojawiła się w Ameryce Południowej i codziennie spożywali ją starożytni Inkowie. Stopniowo jednak zastąpiono ją klasycznymi, europejskimi zbożami. Obecnie uprawia się ją nie tylko w Peru, Chile czy Ekwadorze, ale też w Danii, Wielkiej Brytanii i w Niemczech.

Jak ją podawać?

Komosa ryżowa może służyć jako dodatek do mięs lub ryb, jako osobny posiłek w formie słodkiej lub słonej owsianki lub jako składnik sałatki warzywnej bądź mięsnej. Jeżeli nie wiesz jak przygotować komosę ryżową, grykę, amarantus lub inne bezglutenowe zamienniki zbóż, zapoznaj się z naszymi wskazówkami.

Komosa ryżowa - przepisy bez glutenu

Komosa ryżowa to superżywność. Dzięki nadzwyczajnym właściwościom i wyjątkowemu składowi znajduje się na liście dań przeznaczonych dla astronautów. Ty też możesz ją zabrać na wycieczkę, niekoniecznie po orbicie, korzystając z jednego z naszych najlepszych bezglutenowych przepisów - na sałatkę z komosy ryżowej i pieczonej dyni.

Komosa ryżowa wraz z daktylami dostarczy ci energię w chwili, w której będziesz jej najbardziej potrzebować. Zapakuj te dwa składniki w postaci kosteczek RAW jako zdrową, słodką przekąskę do pracy lub do szkoły.

Proso

Proso to nie tylko wyśmienita kasza jaglana. Samo w sobie ma wyjątkowe właściwości. Z jego zalet korzystali już starożytni Grecy i Egipcjanie. Używano go do produkcji piwa i chleba. Z biegiem czasu zaczęto je dodawać również do zup i dań śniadaniowych. Później jednak na świecie upowszechnił się ryż i wyparł proso z naszych diet.

Proso to ziarna niezwykle bogate w witaminy, szczególnie w witaminę B. Zawiera wiele minerałów, zwłaszcza żelazo i fosfor. Poprawia wytrzymałość i ładuje organizm energią. Wspiera metabolizm i pomaga w dietach odchudzających. Trzeba też wspomnieć o wysokiej zawartości błonnika, dzięki któremu mamy poczucie sytości.

Jaglane kotlety w sosie grzybowym lub łódeczki z cukinii z kaszą jaglaną - to również przepisy bezglutenowe, które można łatwo przygotować z prosa.

Amarantus

Dla Inków, Majów i Azteków amarantus, zwany również szarłatem, był świętym ziarnem, a jego nazwa znaczyła nieśmiertelność. Amarantus nie jest wymagający w uprawie. Ma wysoką wartość odżywczą, jest bogaty w białko, błonnik, zdrowe tłuszcze, witaminy i minerały. Wspiera odporność i zdolność do regeneracji tkanek. Sportowcy używają go do wspierania rozrostu mięśni. Kosmonauci jadają pastę amarantusową. Z jego zastosowania korzystają nie tylko nietolerujący glutenu, ale też cukrzykowie i osoby otyłe, ponieważ ma niski indeks glikemiczny.

Szarłat można zakupić w postaci ziaren lub płatków. Jego przygotowanie jest bardzo łatwe. Opłucz szklankę nasion i gotuj w wodzie, w ilości dwukrotnie przekraczającej objętość amarantusa, przez około 20 minut.

Płatki z amarantusa doskonale nadają się na zamiennik owsianki lub jako odżywcza alternatywa dla płatków śniadaniowych na pierwszy posiłek dziecka.

Komosa ryżowa, proso, amarantus - znasz bezglutenowe płatki zbożowe?

Strzeż się ukrytego glutenu

Jeżeli często kupujesz półprodukty lub dania wstępnie ugotowane, jak frytki, placki ziemniaczane, kiełbaski, lody, produkty o niskiej zawartości tłuszczu, chipsy ziemniaczane, keczup, musztardę, pikantne sosy, czekoladę, słodycze, budynie lub sosy sojowe, uważnie czytaj ich skład. Może cię niemiło zaskoczyć.

Ukryty gluten - zwróć szczególną uwagę na te produkty

  • Lukrecja – stosowana jest jako składnik różnych rodzajów herbaty, słodyczy i przekąsek. Chociaż korzeń lukrecji nie zawiera glutenu, półprodukty, do których lukrecję się dodaje, wytwarzane są z mąki pszennej. Uważaj na to i uważnie czytaj etykiety.
  • Paluszki krabowe – nawet w tym przypadku dokładnie sprawdź, co dodatkowo znajduje się w składzie paluszków. Nie wstydź się zapytać o skład nawet w restauracji. Imitacje krabowych paluszków zawierają nie tylko różne sztuczne barwniki i aromaty, ale też pszenicę.
  • Produkty mięsne - niestety większość z nich nie jest bezglutenowa. Jeżeli decydujesz się na pakowane mięso, wybieraj to, na opakowaniu którego wypisany jest faktyczny skład.
  • Koncentraty pomidorowe i keczup - uważaj na aromatyzowane mieszanki pomidorowe, one również mogą zawierać gluten.
  • Sos sojowy – przygotowany jest z soi, ale do fermentowania większości sosów sojowych używa się pszenicy - niektóre nawet zawierają tyle pszenicy, co samej soi. Sos sojowy znajduje się w wielu gotowych dressingach i sosach sałatkowych, marynatach oraz mrożonkach.
  • Rosół - mieszanki bulionu i zupy mogą zawierać gluten, który służy jako środek wiążący dla różnych składników bulionu.

Jeżeli masz celiakię...

Jeżeli ty lub ktoś z twoich domowników unika glutenu, zachowaj ostrożność przy podawaniu konserw. Przykładowo, jeżeli jadasz kanapki z dżemem, nie nabieraj dżemu bezpośrednio ze słoiczka tymi samymi sztućcami, które następnie przyłożysz do pieczywa. Nóż, który pokryje się okruszkami, może je przenieść do dżemu i zanieczyścić go glutenem. A dla zmagających się z celiakią takie doświadczenie może być przyczyną przykrych objawów choroby.




Źródła: mojezdraví.cz, celiakia.sk, mp.pl, kuchnia.wp.pl

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Cebula (kg = 2.99)
Cebula
  299
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3