Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Jesienne owoce i warzywa chronią przed chorobami

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Wielkość jednej porcji odpowiada ilości, która mieści się w dłoni. Warzyw powinno być na naszych talerzach zdecydowanie więcej niż owoców, w proporcji 2:1, niezależnie od tego, czy owoce lub warzywa są poddawane obróbce termicznej czy też nie.

Jakie to praktyczne! Wielkość porcji można odmierzyć z pomocą dłoni

Sezon grypy i przeziębienia

Jesienią jesteśmy narażeni na ataki wirusów i bakterii. Podczas coraz chłodniejszych dni zagrażają nam:

  • angina
  • grypa
  • ostre zapalenie krtani  
  • zapalenie oskrzeli
  • zapalenie górnych dróg oddechowych

Aby wspomóc układ odpornościowy należy mu zapewnić niezbędne witaminy i składniki odżywcze. A co, jeśli nie owoce i warzywa dostarczają najwięcej witamin?


Przeziębienie, grypa, alergia: rozpoznaj ich objawy

Zalety owoców i warzyw sezonowych  

Warzywa są zasadotwórcze, co oznacza, że przyczyniają się do utrzymania prawidłowego pH w organizmie. Zawierają ważne witaminy, minerały i enzymy, są źródłem błonnika. Wszystkie te zalety mają jednak tylko warzywa uprawiane w naturalnych warunkach i bez oprysków chemicznych. Długo przechowywane i transportowane z zagranicy tracą sporą część składników odżywczych. Z tego powodu warto wybierać warzywa krajowe. Wówczas mamy większą pewność, że trafiły do sklepu we właściwym sezonie i nie były zbierane zanim w pełni dojrzały. Nie są przewożone na drugi koniec świata, dlatego nie wymagają stosowania chemikaliów utrzymujących świeżość podczas transportu. Poza tym warzywa uprawiane lokalnie są najkorzystniejsze dla organizmu.


Jesienne owoce pod kruszonką

Sięgając po warzywa i owoce sezonowe warto pamiętać, że:

  • są świeższe niż poza sezonem i mają doskonały smak
  • zawierają więcej witamin i składników odżywczych
  • mają niższą cenę
  • krajowe owoce i warzywa sezonowe są lepsze dla organizmu, ponieważ zawierają składniki, których organizm potrzebuje o danej porze roku

Gdzie kupować świeże warzywa i owoce sezonowe?

  • na targach
  • od lokalnych rolników
  • w supermarketach, sprawdzając pochodzenie owoców i warzyw
  • niektóre gatunki można uprawiać we własnym ogrodzie


Jesienne warzywa z wędzonym boczkiem

Jak jesienne owoce i warzywa wpływają na zdrowie?

  • Biała rzodkiew - wspomaga leczenie chorób układu oddechowego, oczyszcza organizm, wzmacnia odporność
  • Ziemniaki - pomagają w przeziębieniu, reumatyzmie, wrzodach żołądka
  • Brokuły - sprawdzone w profilaktyce przeziębień, obniżają cholesterol
  • Seler - chroni przed żylakami, cukrzycą, hemoroidami, działa pobudzająco
  • Cebula - zwalcza grypę, przeziębienie i choroby wirusowe
  • Cukinia - uspokaja, oczyszcza, ma działanie antybakteryjne
  • Buraki - wzmacniają odporność, obniżają ciśnienie
  • Winogrono - pomaga w zaparciach, ma działanie antynowotworowe
  • Gruszki - poprawiają funkcjonowanie nerek, oczyszczają
  • Jabłka - wspomagają leczenie stanów zapalnych, pomagają w gorączkach i kaszlu
  • Kalarepa - wzmacnia serce i reguluje wypróżnianie
  • Kalafior - oczyszcza organizm, usuwa nadmiar wody z organizmu
  • Botwina - działa przeciwnowotworowo, wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych
  • Marchew - pomaga w astmie, reumatyzmie, stanach zapalnych
  • Szpinak - zawiera dużo kwasu foliowego
  • Śliwki - oczyszczają jelita, zwalczają stres

Witaminy w jesiennych owocach i warzywach

Witaminę A można znaleźć w:

  • marchwi
  • pomidorach
  • cukinii
  • brokułach
  • cebuli
  • selerze
  • szpinaku

Witamina A wzmacnia wzrok i układ odpornościowy. Wspomaga produkcję krwi i wzmacnia kości. Odgrywa ważną rolę w produkcji nasienia, komórek jajowych i rozwoju ciąży. Zalecana dzienna dawka dla kobiet ciężarnych wynosi maksymalnie 1,2 mg. W owocach i warzywach witamina A występuje w formie prowitamin – karotenoidów, których nie da się przedawkować.

Jeśli często odczuwasz zmęczenie i masz kłopoty ze snem, być może cierpisz na niedobór witamin z grupy B. Źródłem witamin z grupy B są przede wszystkim:

  • ziemniaki
  • brukselka
  • marchew
  • cebula
  • seler
  • buraki
  • sałata
  • winogrono
  • szpinak

Na wzmocnienie odporności najlepsza jest witamina B6, która dodatkowo poprawia pamięć i pomaga w reumatyzmie. Witamina B6 uczestniczy przede wszystkim w pozyskiwaniu energii z białek. Dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy B6 jest ważne w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. „Warto zainteresować się również witaminą B9 – kwasem foliowym, którego niedobory są dość częste, ponieważ źle znosi wysokie temperatury i obróbkę termiczną. Bogatym źródłem kwasu foliowego są warzywa liściaste. Jesienią kwas foliowy znajdziemy w sałacie lodowej, brokułach i kapuście. Odgrywa on kluczową rolę w produkcji krwi, a krew jest podstawą życia, dostarcza organom tlen i składniki odżywcze, usuwa toksyny” – zwraca uwagę ekspertka żywieniowa, Zuzana Pavelková Šafářová.

Winogrono ma działanie lecznicze i pomaga schudnąć


Największym pomocnikiem układu odpornościowego jest witamina C. Można ją znaleźć w:

  • papryce
  • truskawkach
  • brukselce
  • rzodkwi
  • cebuli
  • selerze
  • brokułach

Witamina C działa przeciwzapalnie i wspomaga profilaktykę przeziębień. Jest silnym antyoksydantem chroniącym organizm przed działaniem wolnych rodników. Oczyszcza, usuwa metale ciężkie, które trafiają do organizmu z zewnątrz.

Witamina E to ważny antyoksydant. Ma dobroczynny wpływ na układ odpornościowy, wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, obniża ryzyko zawału serca. Z tego względu jesienią warto włączyć do diety:

  • botwinę
  • szpinak
  • cebulę
  • jeżyny

Bez witaminy K nie sposób się obyć. Uczestniczy w produkcji krwi, odgrywa ważną rolę w procesach jej krzepnięcia, wzmacnia naczynia krwionośne, kości i serce. Źródłami witaminy K są:

  • pomidory
  • marchew
  • szpinak
  • sałata
  • brokuły
  • jesienna kapusta

Czy wiesz, które krajowe produkty można uznać za superżywność?



Źródła: zuzanasafarova.cz http://www.zuzanasafarova.cz/,  farmarsketrziste.cz, skramlikova.blog, viviente.cz, laserone.cz, ordinace.cz, ona.idnes.cz, celostnimedicina.cz



Published: 4 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.