Wskazówki i porady Jak ugotować doskonały ryż, komosę ryżową, kaszę gryczaną i bulgur?

Niezależnie od tego, czy przygotowujesz z nich danie główne, czy dodatek, musisz wiedzieć, jak prawidłowo przyrządzić ryż, komosę ryżową czy kaszę gryczaną, aby nie straciły swojego wyjątkowego smaku i cennych składników odżywczych.

Zboża już dawno przestały służyć tylko do produkcji mąki, znalazły swoje miejsce na naszych talerzach i pojawiają się na nich coraz częściej. I bardzo dobrze, bo zboża są źródłem glicydów, białek roślinnych, składników mineralnych i witamin z grupy B. Zawarte w nich węglowodany dostarczają energii, z kolei żelazo wspomaga produkcję czerwonych krwinek, magnez koi nerwy, sód poprawia pracę mięśni, fosfor zapewnia zdrowe kości i zęby, a potas dba o nerki. 

Ryż, kasza gryczana, komosa ryżowa czy bulgur mają szerokie zastosowanie w kuchni. Można je podawać jako dodatek lub przyrządzać z nich puree, desery, risotto, kaszotto czy kernotto. Ich wszechstronność można docenić również wtedy, gdy zastanawiamy się nad przygotowaniem czegoś na słodko lub na słono. Nie obawiaj się i włącz je do swojej diety.

Jak ugotować doskonały ryż, kaszę gryczaną i bulgur?

Ryż i inne produkty zbożowe można gotować na parze, w specjalnym garnku lub w zwykłym garnku na wodzie, lub bulionie. Przed ugotowaniem można je podsmażyć na oleju, a później zalać wodą lub bulionem i doprowadzić do wrzenia. Następnie należy zmniejszyć ogień. Jeśli po ugotowaniu na dnie zostanie trochę wody, można ją odcedzić, a jeśli okaże się, że wody jest za mało, wystarczy dolać odrobinę wrzątku. Aby uniknąć przypalenia ryżu lub kaszy gryczanej i zapewnić im idealną sypkość, należy przestrzegać czasu gotowania i „dochodzenia”.

Jak gotować ryż?

Gotując ryż, zwróć uwagę na odmianę.
Ryż biały – długoziarnisty, średnioziarnisty, okrągłoziarnisty
Do wyboru jest kilka odmian różniących się kształtem ziarna.
Ryż długoziarnisty sprawdza się jako dodatek, ponieważ nie jest klejący.
Średnioziarnisty można wykorzystać do risotto, a okrągłoziarnisty najlepiej pasuje do deserów i do risotto. Przepłukany ryż wsyp do wrzątku, zalej wodą lub bulionem i gotuj na niewielkim ogniu. Po ugotowaniu zostaw na chwilę pod przykryciem i poczekaj aż „dojdzie”.
Stosunek ilości ryżu do wody = 1:1,5
Czas gotowania: 12 – 15 minut
Czas „dochodzenia”: 10 minut

Ryż brązowy
Jest to ryż pozbawiony wierzchniej, niejadalnej warstwy, dlatego jest zwany ryżem naturalnym, częściowo łuskanym. Wspomaga spalanie tłuszczu, reguluje poziom cukru we krwi, wspomaga pracę jelit, wzmacnia odporność.
Wsyp ryż do garnka, zalej wodą, dodaj sól. Po zagotowaniu zmniejsz ogień. Można dodać odrobinę masła lub oleju. W taki sam sposób gotuje się też czarny ryż.
Stosunek ilości ryżu do wody = 1:3
Czas gotowania: 30 – 40 minut

Ryż jaśminowy
Ryż o charakterystycznym jaśminowym aromacie sprawdza się jako dodatek do potraw i składnik sałatek.
Stosunek ilości ryżu do wody = 1:1,5
Czas gotowania: 12 minut
Czas „dochodzenia”: 10 minut

Ryż basmati
Jest uważany za najwyższej klasy ryż. Jego długie, wąskie ziarna nie są kleiste i mają mniej kalorii niż inne odmiany. Aby po ugotowaniu miał doskonały smak, należy go najpierw przepłukać, a następnie namoczyć w wodzie na pół godziny, przecedzić i wsypać do wrzątku. Po zagotowaniu zmniejszyć ogień i gotować pod przykryciem. Na zakończenie zdjąć z ognia i pozwolić mu „dojść”.
Stosunek ilości ryżu do wody = 1:1,5
Czas gotowania: 5 minut
Czas „dochodzenia”: 15 minut

Jak gotować kaszę gryczaną?

Ziarenka kaszy gryczanej są naturalnym źródłem rutyny, która poprawia stan naczyń krwionośnych. Po kaszę gryczaną powinny sięgać osoby, które mają wysoki poziom tzw. „złego” cholesterolu, problemy z krzepliwością krwi lub zakrzepicę żył głębokich. Mogą ją jeść także osoby z celiakią.
Przepłukaną kaszę gryczaną zalej wodą, dodaj odrobinę oleju, a po zagotowaniu zmniejsz ogień.
Stosunek ilości kaszy gryczanej do wody = 1:2
Czas gotowania: 10 minut

Jak gotować komosę ryżową (quinoa)?

Smak naturalnie bezglutenowej komosy ryżowej zależy od tego, czy mamy do czynienia z białą, czarną czy czerwoną odmianą. Najbardziej wyrazisty smak ma kolorowa quinoa. Przed gotowaniem trzeba ją przemyć wrzątkiem, aby pozbyć się goryczki. Gotuje się ją podobnie jak ryż.
Stosunek ilości komosy ryżowej do wody = 1:2
Czas gotowania: 15 minut
Czas „dochodzenia”: 5 minut

Jak gotować kaszę jaglaną?

W sklepach można kupić kaszę jaglaną, czyli łuskane ziarno prosa. W krajach azjatyckich kasza jaglana była znana wcześniej niż ryż. Na pierwszy rzut oka wygląda jak kuskus, który jest rodzajem makaronu, a nie zbożem. Przed gotowaniem kaszę jaglaną należy sparzyć wrzątkiem, a czas gotowania zależy od tego, czy kasza ma być bardziej miękka, czy twarda.
Twardsza kasza jaglana
Stosunek ilości kaszy jaglanej do wody = 1:2
Czas gotowania: 30 minut
Miękka kasza jaglana
Stosunek ilości kaszy jaglanej do wody = 1:3
Czas gotowania: 50 minut

Jak gotować bulgur?

Bulgur to ziarna pszenicy, które są poddawane różnym procesom obróbki. Aby nadać mu ostateczny kształt nieregularnych jasnobrązowych ziarenek, pszenica jest prana, gotowana, suszona i tłuczona. Bulgur odznacza się tym, że nie wymaga gotowania. Wystarczy go zalać wrzątkiem.
Stosunek ilości bulguru do wody = 1:1
Czas przygotowania: około 30 minut


Źródła: izdravie.sk, sweetpeasandsaffron.com, lepsiden.sk, zuzanasafarova.cz

Published: 2 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.