Wskazówki i porady Jajka – jeść czy nie jeść?

Kupując je, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na świeżość, jakość i kraj pochodzenia. Jakość zawsze odpowiada ich cenie. W dzisiejszych czasach ludzie dbają o warunki hodowli kur i wolą jaja z wolnego wybiegu. Kupujemy je głównie w supermarketach, ale odsetek zakupów u lokalnych sprzedawców czy bezpośrednio „od sąsiadów” rośnie.

Ile jajek dziennie możemy zjeść?

Opinie ekspertów na temat dozwolonej dziennej liczby jaj do spożycia są różne. Większość ludzi nie doświadcza negatywnego oddziaływania jajek na poziom cholesterolu. Tylko u około 30% ludzi po spożyciu wzrasta poziom cholesterolu, a to zwykle z powodu pogorszonego wcześniej stanu zdrowia.

Wyniki badań klinicznych pokazują, że jedzenie siedmiu jajek tygodniowo powoduje:

  • wzrost poziomu „dobrego” cholesterolu
  • dzięki kwasom omega-3 zmniejszenie zawartości tych substancji we krwi, które powodują udary i choroby sercowo-naczyniowe
  • wzrost poziomu przeciwutleniaczy
  • nie ma wpływu na ogólny poziom cholesterolu oraz poziom „złego” cholesterolu

Strawność jaj wynosi 95–98%, a ich wartość odżywczą można porównać z mlekiem.

Korzyści zdrowotne

Jajka są popularnym źródłem białka i składników odżywczych. Jedno jajko zawiera średnio od 6 do 8 gramów białka, podobną ilość tłuszczu, ale nie zawiera węglowodanów. Mają także wysoką zawartość witamin D i B12. Dostarczają organizmowi selen, kwas foliowy, cynk, jod, wapń i żelazo. Są klasyfikowane jako pełnowartościowa żywność zawierająca substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są też jednymi z podstawowych produktów spożywczych, ale trzeba zauważyć, że mówimy tylko o jajach kurzych.

Jajka najwyższej jakości? Domowe

Jeśli chcesz spożywać wysokiej jakości jajka, powinieneś dowiedzieć się, czy kura ma wystarczająco dużo miejsca do poruszania się. Potrzebuje około 10 m2. Oczywiście im więcej, tym lepiej. Kura powinna mieć możliwość poruszać się swobodnie i mieć wystarczającą przestrzeń do wykopywania ulubionych dżdżownic, robaków czy chrząszczy.

Informacje o pochodzeniu jaj i o kurach, od których pochodzą, możesz znaleźć na opakowaniu, ale także na każdej skorupce. Co oznacza każda liczba?

0 – ekologiczna produkcja rolna

1 – wolny wybieg

2 – jaja ściółkowe

3 – hodowla klatkowa

Hodowla klatkowa charakteryzuje się ograniczoną przestrzenią. Przy chowie ściółkowym przestrzeń życiowa kur jest ok. 2 razy większa, a ściółka składa się ze słomy. Nie ma też wszechobecnych prętów klatek. Na wolnym wybiegu kury mają jeszcze więcej miejsca. W rolnictwie ekologicznym chów z wolnym wybiegiem jest oczywistością, podobnie zresztą jak to, że zwierzęta spożywają paszę ekologiczną.

Jajka na twardo i na miękko

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się ugotować jajka na twardo, miękko, czy też przygotujesz je jako sadzone bądź w formie omletu, postaraj się połączyć je ze świeżymi warzywami. Stworzysz bogaty posiłek, która nie tylko cię nasyci, ale dostarczy twojemu organizmowi wielu potrzebnych składników odżywczych.

Podczas gotowania jajek na twardo ważne jest, aby zacząć od zimnej wody, dodać sodę oczyszczoną, a po ugotowaniu zastosować tak zwaną „zimną kąpiel wodną”. Dwuwęglan sodu reaguje chemicznie ze skorupką jajka, dzięki czemu jest bardziej krucha i łatwiej się jej pozbyć. Nie ma więc zagrożenia, że wraz ze skorupką zdejmiesz także kawałki jajka.

Jajka gotuje się najczęściej na te trzy sposoby:

  1. Pierwszym sposobem, aby ugotować jajko na twardo, jest włożenie go do wrzącej wody, nieznaczne zmniejszenie ognia i gotowanie go przez 9-10 minut. Po 9 minutach otrzymasz jajka, których żółtka są jeszcze dosyć miękkie, ale po 10 minutach będą całkowicie ugotowane.
  2. Drugi sposób polega na umieszczeniu jaj bezpośrednio w zimnej wodzie - zmniejszy to ryzyko pęknięcia i wycieku po wyjęciu z lodówki i szybkim włożeniu do gorącej wody. Gotuj przez 7-8 minut. Czas gotowania zależy od temperatury, liczby jaj, wielkości garnka itp.
  3. Jeśli chcesz ugotować jajka na miękko, zagotuj wodę, a następnie umieść w niej jajka i licz czas od tego momentu. Jeśli ugotujesz jedno lub dwa jajka, będą gotowe już w 3-4 minuty. Jeśli gotujesz więcej, dodaj jeszcze kilka chwil.


Oprócz jajek na twardo i na miękko, możesz przygotować śniadanie na słono w postaci jajek po benedyktyńsku. Dostarczą ci energii co najmniej do lunchu!

Dania jajeczne sprawią, że każdy członek rodziny się uśmiechnie. Ich zaletą jest to, że oprócz jajek można dodać inne ulubione składniki, na przykład szpinak, łososia, brokuły, ser lub paprykę. Sprawdź nasze przepisy!

Jeśli naprawdę lubisz jajka, spróbuj klasycznej sałatki jajecznej z jogurtem lub pieczonego omleta – frittaty.

Jajka – jeść czy nie jeść?

Odpowiednie przechowywanie

Jeśli chcesz czerpać pożytek ze spożywanych jajek i nie spowodować u siebie problemów zdrowotnych, musisz wiedzieć jak były przechowywane zanim je kupiłeś.

Jak przechowywać jajka, żeby się nie psuły?

  • Przechowuj jajka w lodówce w temperaturze 4 °C lub niższej. 
  • Wyrzuć pęknięte jajka.
  • Myj ręce i przedmioty, które miały kontakt z surowymi jajkami, w tym szafki kuchenne, naczynia i deskę do krojenia.
  • Zjadaj jajka i potrawy zawierające jajka od razu po ugotowaniu.



Źródła: vetis.sk, ekonomika.sme.sk, nazdravie.sk, ruvz.sk, online-recepty.sk

Opublikowano: 3 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3