Zdrowy tryb zycia Ćwiczenia Gryka – niezwykle pożywne ziarno wraca do łask

Gryka pochodzi z Azji Środkowej, a na naszym kontynencie uprawiana była już w XII wieku. Znana jest ze swoich właściwości rozgrzewających oraz... jako sojusznik odporności naszych organizmów. Jest źródłem naturalnej rutyny, która wzmacnia układ odpornościowy, a jej spożycie wskazane jest szczególnie zimą oraz przy wytężonym wysiłku fizycznym.

Czy gryka jest zbożem?

Tak, gryka to zboże, które wielu błędnie uważa za odmianę pszenicy. W rzeczywistości jest to ziarno Fagopyrum esculentum, które wyglądem przypomina szczawian i rabarbar. Kwiaty mają cudowny aromat przyciągający pszczoły, dzięki czemu produkują mocno aromatyczny i ciemny miód.

Gryka ma podobny rozmiar do ziaren pszenicy, ale w przeciwieństwie do nich ma unikalny, trójkątny kształt. Sprzedawana jest w formie zwykłych ziaren oraz niepalonej i prażonej kaszy. Kasza niepalona ma delikatny smak, a prażona posiada bardziej ziemisty i orzechowy aromat. Kolor ziaren oscyluje pomiędzy różowym a brązowym.

Kasze gryczane jasne i ciemne są powszechnie dostępne na półkach sklepowych. Jasne obierane są delikatną metodą mechaniczną i zachowują więcej składników odżywczych niż ciemne, obierane w wysokich temperaturach. Jasna kasza ma również nieco słabszy aromat.

Korzyści zdrowotne

Gryka zawiera dużo białka, węglowodany, tłuszcz, potas, fosfor, żelazo, magnez, wapń, błonnik, mangan, sód, selen, cynk, miedź, witaminę B i kwas pantotenowy.

Kasza gryczana:

  • pomaga w walce i chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego,
  • zmniejsza ryzyko cukrzycy i kontroluje poziom cukru we krwi,
  • pomaga zapobiegać tworzeniu się kamieni żółciowych,
  • jest równie zdrowa co owoce i warzywa,
  • chroni dzieci przed astmą.

Jak przygotować kaszę gryczaną?

Jeżeli nie masz doświadczenia w gotowaniu kasz, koniecznie zobacz nasz artykuł o tym, w jaki sposób się z nimi obchodzić.

Podobnie jak inne kasze, gryczaną powinniśmy dokładnie opłukać przed gotowaniem. Jeśli przeszkadza wam gorzki smak, podgotujcie ją we wrzącej wodzie, a następnie podsmażcie na patelni i jeszcze raz zalejcie do połowy zimną wodą. Doprowadźcie wodę do wrzenia i gotujcie około 10 minut, aby ciecz odparowała. Pozwólcie kaszy odpocząć około 20 minut pod przykrywką.

Jak przechowywać kaszę gryczaną?

Przy zakupie upewnijcie się, że kasza była poprawnie przechowywana w sklepie i czy np. plastikowe opakowanie nie jest zaparowane. W domu przechowujcie ją w szczelnym pojemniku w chłodnym i suchym miejscu. Pamiętajcie również o tym, że mąkę gryczaną powinno się przechowywać w lodówce. Poprawnie przechowywana gryka zachowa świeżość nawet cały rok.

Przepisy z gryką

Ciasto gryczane

Jeżeli macie ochotę na coś z ciasta, ale jednocześnie zdrowego, warto postawić na mąkę gryczaną i przysmaki, które możemy z jej pomocą przyrządzić. Warto zaznaczyć, że gryka nie zawiera glutenu, dlatego doskonale nadaje się dla osób z celiakią. Jeżeli nie macie problemów z trawieniem glutenu, mąkę gryczaną możecie śmiało wymieszać z mąką pszenną. Koniecznie spróbujcie naleśników gryczanych z dynią oraz wersji z szynką, pomidorami i oscypkiem. Jeżeli wierzycie, że chata bogata nie węgłami, ale pierogami, to spróbujcie również naszego przepisu na pierogi gryczane z kapustą i grzybami.

Owsianka gryczana

Jeżeli cierpisz na chorobę sercowo-naczyniową, gorąco polecamy codzienne spożywanie owsianki z kaszy gryczanej. Jest łatwa w przygotowaniu i potrzebujecie do niej wyłącznie trzech składników i dziesięciu minut. To wyjątkowo zdrowe, bezglutenowe i szybkie danie. Czy trzeba Was dalej zachęcać?

Do przygotowania owsianki z kaszy gryczanej będziecie potrzebować:

  • 100 g namoczonej kaszy gryczanej
  • 2 szklanki mleka roślinnego lub krowiego – zgodnie z własnymi preferencjami
  • 2 banany
  • Syrop klonowy, płatki migdałowe i odrobina masła (nie jest konieczne)

Przygotowanie:

  • Kaszę gryczaną należy moczyć przynajmniej 3-4 godziny przed przyrządzeniem. Dzięki temu owsianka szybciej się zagotuje.
  • Przygotowanie zaczynamy od ugotowania kaszy. Następnie blendujemy ją na gładko razem z mlekiem i bananami.
  • Jeśli chcecie, aby owsianka była cieplejsza, podgrzejcie całą mieszankę przed podaniem.
  • Owsiankę podawać należy z syropem klonowym, płatkami migdałów oraz odrobiną masła.
  • Gotowa owsianka z kaszy gryczanej przechowywana w lodówce, zatrzyma swoje walory odżywcze przez maksymalnie dwa dni.

Kasza gryczana na słono

Gryka – niezwykle pożywne ziarno wraca do łask

Kasza gryczana sprawdzi się doskonale jako przystawka. Może zastąpić ryż lub makaron. Znudziły Was klasyczne kotlety mielone? Koniecznie wypróbujcie wersję z kaszą gryczaną! Ta bezmięsna alternatywa ma już wielu fanów. Lubicie gęste zupy? W takim razie dodajcie ugotowaną kaszę gryczaną do dowolnej zupy warzywnej. Stanie się niezwykle sycąca i rozgrzewająca.

Źródła: koloid.sk, whfoods.com, simpleveganblog.com/

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Arbuz (kg = 2.99)
Arbuz
  299
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3