Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Dlaczego chia, chlorella i spirulina to superfoods?

Superfoods to takie produkty spożywcze, które zawierają wysoką zawartość potrzebnych witamin i minerałów. Tego określenia używa się głównie w przypadku owoców i warzyw, które mają wyjątkowo dużo wartości odżywczych. Co więc robić w zimie, kiedy owoców i warzyw jest mniej i nie są tak naturalne i zdrowe jak w lecie?

Chia, chlorella, zielony jęczmień czy spirulina mogą brzmieć nieco egzotycznie, jednak warto wiedzieć, że nawet w naszym kraju są dostępne przez cały rok. Są pełne witamin i minerałów, a nasze zapotrzebowanie na tego typu produkty w zimie jest ogromne!

Dlaczego chia, chlorella i spirulina to superfoods?

Nasiona chia

Nasiona chia przypominają nieco ziarenka maku czy lnu, a ceni się je za wartości odżywcze i właściwości pobudzające. Jeśli nie masz pod ręką kawy, a potrzebujesz zastrzyku energii, jako zamiennik świetnie sprawdzą się właśnie nasiona chia. Są też dobrym wyborem na potreningowy posiłek czy dolegliwości psychiczne – dyskomfort, apatię.

Pochodzą z Ameryki Środkowej i Południowej. W smaku są neutralne, ale mają wysoką zawartość składników odżywczych. Uprawa jest dosyć skomplikowana, za to nie stosuje się pestycydów ani wspomagaczy.

Nasiona chia są źródłem błonnika, protein, minerałów, są też obfite w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

Rekomendowana dzienna ilość do spożycia to 15 g, czyli około 2 łyżki. Jeśli chcesz się wyspać, raczej nie spożywaj nasion chia tuż przed pójściem do łóżka, ponieważ zawarte w nich stymulanty bardziej przydają się rano do rozbudzenia niż wieczorem do wyciszenia. Nasiona chia są dosyć kaloryczne, więc nie jedz ich zbyt wiele i za często. Nadmierna konsumpcja może prowadzić do problemów z układem trawiennym.

Jak używać nasion chia w kuchni?

Można łączyć je z innymi nasionami czy orzechami w sałatkach lub dodawać je do zielonych smoothie. Jeśli robisz domową granolę na śniadanie, również możesz dodać do niej trochę nasion chia. Moczona przez noc chia zmieni konsystencję na żelową – wówczas może stanowić bazę do puddingu owocowego. Nasiona w tej formie jest też łatwiej strawić.

Czy wiedziałeś to o nasionach chia?

Wapń znajdujący się w nasionach chia jest łatwiej przyswajalny niż ten z mleka, więc spożywając ten rodzaj superfood zapobiegasz osteoporozie!

Chlorella

Zima to czas wszechobecnego zimna i zmęczenia. Pod koniec roku jesteśmy już znużeni, co jest skutkiem nagromadzenia odpadów metabolicznych we krwi czy mięśniach. Jest to spowodowane nieustającym obciążeniem psychicznym i fizycznym. Po ustąpieniu zmęczenia i uzupełnienia zapasów energii niezbędne są regeneracja i odnowa komórek.

Chlorella, czyli słodkowodny glon, to najzasobniejszy w chlorofil istniejący produkt spożywczy. Zwiększa liczbę krwinek, przyspiesza gojenie się ran i zapobiega stanom zapalnym. Poprawia też natlenienie organizmu i przeciwdziała rozwijaniu się zakażeniom i infekcjom. W przypadku cukrzycy pomaga stabilizować poziom cukru, działa kojąco na krwawiące dziąsła i zapobiega powstawaniu próchnicy.

Chlorella działa jak katalizator w przypadku wielu procesów wewnątrz organizmu. Jest wyjątkowa, ponieważ skutecznie wspomaga odbudowę komórek i wypłukuje toksyny z organizmu. Wspiera pracę układu trawiennego, a także jest skutecznym środkiem w walce o utratę wagi.

Jak używać chlorelli w kuchni?

Można spożywać chlorellę w formie tabletek albo proszku, który świetnie sprawdzi się jako dodatek do zielonego smoothie. Warto pamiętać, że jedzenie zielonych warzyw dobrze wpływa na odporność i zapewnia ciału – zwłaszcza w zimie – niezbędne składniki odżywcze. Chlorellę można też spotkać w suszonej postaci.

Zielony jęczmień

Młody zielony jęczmień uprawia się w specyficznych warunkach w najczystszych miejscach na naszej planecie. Jedną z takich lokalizacji jest obszar byłego słodkowodnego jeziora w Utah w USA. Zielony jęczmień zbiera się i suszy, aby zachować maksimum jego wartościowych substancji odżywczych.

Czas na żniwa w przypadku tej rośliny nadchodzi, kiedy osiąga wysokość 20–25 cm. Jest wówczas wciąż w stanie wegetatywnym. Suszy się ją w temperaturze maksymalnie 31 stopni Celsjusza, aby zachowała jak największą ilość dobroczynnych składników – aminokwasów i minerałów najwyższej jakości.

Zielony jęczmień zapewnia organizmowi wszystkie niezbędne substancje pokarmowe. Pomaga w leczeniu cukrzycy i nadciśnienia. Znany jest również z profilaktyki raka. Stanowi bogate źródło chlorofilu, beta-karotenu, wapnia, żelaza oraz witamin C i B. Zawiera także 8 niezbędnych aminokwasów, których organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć sam i dlatego jest zależny od przyjmowanego pokarmu. Chlorofil w zielonym jęczmieniu może wiązać ze sobą różne obce substancje, zmniejszając ich wchłanianie do krwi. Błonnik stymuluje aktywność jelit i zmniejsza możliwość przenikania toksyn do krwiobiegu. To naprawdę pomaga osobom z cukrzycą typu II, ponieważ utrzymuje stabilny poziom cukru we krwi.

Z pewnością zielony jęczmień nie zastąpi urozmaiconej diety składającej się ze świeżych produktów, ale może szybko dostarczyć organizmowi wiele substancji potrzebnych do funkcjonowania. Regularne i długotrwałe spożywanie zielonego jęczmienia może pobudzać pracę przewodu pokarmowego, wspierać w zmaganiach z anemią, obniżać poziom cholesterolu i spowalniać starzenie się komórek. Poprawia także jakość snu i pamięci, ponadto pomaga nam się lepiej skoncentrować.

Jak używać zielonego jęczmienia w kuchni?

Podobnie jak chlorella, zielony jęczmień może być przyjmowany jako tabletki lub w postaci suszonej, jako podstawa zielonych koktajli. Zaleca się spożywać go codziennie, najlepiej zmieszany z wodą, z kilkoma kroplami soku z cytryny i dobrej jakości oliwą z oliwek dodaną do takiego zdrowego napoju.

Spirulina

Spirulina to słodkowodne glony o mikroskopijnych rozmiarach, bogate w minerały i witaminy, zwłaszcza magnez, wapń i fosfor. Zawiera wyjątkowo duże ilości witamin A, D, K i B, a także żelaza.

Proszek ze spiruliny przywraca mikroflorę jelitową, jest bogaty w błonnik, co poprawia trawienie. Zwiększa ilość dobrego cholesterolu HDL we krwi, obniża zaś poziom złego cholesterolu LDL, wzmacnia układ odpornościowy i jest efektywnym pogromcą wszelkich wirusów. Przyczynia się do detoksykacji wątroby i nerek oraz zapobiega wzrostowi ilości histaminy. Ze względu na wysoką zawartość chlorofilu i karotenu spirulina jest skutecznym przeciwutleniaczem. Unikalne jest to, że ponad 60% proszku to lekkostrawne pełne białko.

Jak używać spiruliny w kuchni?

Po prostu połącz proszek z wodą. Możesz spróbować też mieszanki sproszkowanej spiruliny z mlekiem lub świeżym sokiem owocowym czy warzywnym. Dodana do porannego musli czy jogurtu również spełni swoje zadanie. Superfood w postaci spiruliny ma charakterystyczny smak, dlatego poleca się ją też jako dodatek do zup.

Rozpocznij dzień od doskonałego koktajlu z dodatkiem spiruliny. Wzbogać też własne przepisy lub połącz je z różnymi innymi superfoods.

Soki owocowe i warzywne

Soki owocowe i warzywne to pyszny sposób na walkę ze zmęczeniem, zdenerwowaniem i problemami zdrowotnymi. Możesz również dodać łyżkę chlorelli lub zielonego jęczmienia do swoich ulubionych koktajli i napojów. Ciało z pewnością ci podziękuje!



Źródła: mediteka.sk, gw-int.net, supergreens.sk

Opublikowano: 6 miesięcy temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3