Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Dieta paleo – prehistoryczne dania we współczesnym menu

Co zwykli jeść jaskiniowcy?

Dziesiątki tysięcy lat temu nasi przodkowie prosperowali jako łowcy-zbieracze. Oznacza to, że nie zajmowali się uprawą, a spożywali wyłącznie to, co na ich drodze postawiła matka natura. Metodą prób i błędów dowiedzieli się, które rośliny są jadalne, okryli, że mogą jeść ptasie jaja, a słodkiego smaku dostarczy im zebrany z uli dzikich pszczół miód.

Nasi przodkowie jedli więc rośliny sezonowe, jagody i upolowane w najbliższej okolicy zwierzęta. Ludzie mieszkający w pobliżu rzek i mórz zjadali więcej ryb i innych zwierząt morskich, a ci, którzy zamieszkiwali obszary górskie, gustowali w zwierzynie leśnej.

Chociaż minęło naprawdę dużo czasu, genetycznie nie różnimy się tak bardzo od prehistorycznych przodków. Jesteśmy jednak bogatsi o wiedzę na temat tego, w jaki sposób odpowiednia dieta może wpłynąć na jakość naszego życia, sprzyjać formie fizycznej i zapobiegać rozwojowi groźnych chorób.

Gdzie leży główny problem naszych współczesnych jadłospisów?

W przetwarzaniu! Kilka tysięcy lat temu ludzie odkryli rolnictwo i rozpoczęła się wielka rewolucja. Człowiek pozostawił łowiectwo oraz zbieractwo i zajął się rolą. Osiedliliśmy się, uformowaliśmy społeczeństwa, a z czasem osiągnęliśmy poziom cywilizacyjny, który znamy współcześnie. Mamy prąd, samochody, gry online i nie polują na nas dzikie zwierzęta. Problemem jednak jest to, że nasza dieta uległa znaczącej zmianie, a genetyka nie. Nasz organizm nie jest w stanie przystosować się do spożywania dużych ilości przetworzonej żywności, a my zamiast na warzywa, owoce sezonowe i mięso, stawiamy na przetworzone surowce, słodycze i inne półprodukty.

Dieta paleo – prehistoryczne dania we współczesnym menu

Zasady diety paleo

Dzięki diecie paleo nie musicie liczyć kalorii ani makroskładników odżywczych. Możecie również zapomnieć o trzymaniu się konkretnych godzin posiłków. Wszystko co musicie zrobić, to jeść to, co jadano dawno temu.

  1. Półprodukty są zabronione
    Dieta paleo polega na spożywaniu naturalnej żywności. Konieczne jest wybieranie żywności bez konserwantów i innych dodatkowych substancji. Po prostu stawiajcie na to, co często występuje w naturze.
  2. Mięso, jaja i ryby
    Priorytetem jest spożywanie mięsa dzikich zwierząt, jaj z wolnego wybiegu oraz dzikich ryb. Koniecznie uważajcie podczas zakupów, bo nawet w przypadku łososia, większość pakowanych porcji pochodzi ze sztucznych gospodarstw hodowlanych, a zdecydowanie lepiej jest wybrać dzikiego łososia.
  3. Zboża są zabronione
    Zawierają wiele węglowodanów, dlatego pszenica, żyto, owies lub jęczmień, a także makarony i ciasta niestety trafiają na listę produktów zakazanych.
  4. Zdrowe tłuszcze
    Zwierzęce i roślinne tłuszcze powinny się równoważyć w diecie. Spożywajcie zielone warzywa liściaste, mniejszą ilość warzyw o wyższej zawartości węglowodanów, a także ryż oraz ziemniaki. Możecie również cieszyć się orzechami, oliwą i olejem kokosowym lub masłem klarowanym.
  5. Rośliny strączkowe są zabronione
    Znacząco zmniejsz ich ilość lub całkowicie wyeliminuj ze swojego jadłospisu.
  6. Zapomnijcie o cukrach rafinowanych i sokach owocowych.
  7. Nie zapominajcie o aktywności fizycznej, która wspiera funkcjonowanie mózgu, metabolizm i ogólny stan zdrowia.

Ponieważ w diecie paleo staramy się ograniczać węglowodany, należy je uzupełnić w diecie nieco kontrowersyjnym składnikiem odżywczym – tłuszczem.

W diecie paleo tłuszcz stanowi istotną część menu. Jednak nie wszystkie tłuszcze są takie same. Oto kilka przykładów źródeł zdrowych tłuszczów:

Jak wygląda dzień z dietą paleo?

Jeśli chcecie zostać paleo, konieczne będzie znalezienie większej liczby odpowiednich dla tej diety przepisów do codziennego menu. Nie zapominajcie jednak o prostej zasadzie, żeby każdy posiłek dostarczał odpowiedniej ilości białka (jajka, mięso, ryby) oraz zawierał dużą dawkę owoców lub warzyw.

Przykładowe codzienne menu

Wydaje Wam się, że dieta paleo jest za mało sycąca? Postarajcie się trzymać jej przez kilka tygodni, a organizm dostosuje się do zmian.

Jeśli czujecie, że nie możecie żyć bez pieczywa, przygotujcie nasz chleb z lnu, słonecznika i ziół , który przy okazji jest jednym z najlepszych przepisów paleo.

Czy na diecie paleo się chudnie?

Ograniczanie węglowodanów w diecie paleo może powodować ketozę w organizmie. Jest to stan, w którym organizm nie ma wystarczającej ilości energii z węglowodanów i dlatego zaczyna spalać własne zapasy tłuszczu, powodując utratę wagi.

Jeżeli macie nadwagę, możecie stracić ponad 5 kilogramów w ciągu jednego miesiąca dzięki diecie paleo. Podstawową zaletą diety jest jednak lepsze odżywianie, a utrata masy ciała to jedynie przyjemny efekt uboczny.

Jednak to co sprawia, że dieta paleo działa, nie ma nic wspólnego z trybem życia prehistorycznych ludzi. Podążając za zasadami tej diety będziecie spożywać mniej kalorii niż zwykle, a także będziecie jeść naturalne i zdrowsze produkty. Wszystko to prowadzi do utraty zbędnych kilogramów

Czy dieta paleo jest droga?

Dieta paleo zachęca do oparcia diety o żywność ekologiczną i organiczną. Te produkty są droższe, ale dzięki nim oszczędzacie na „niewidzialnych” wydatkach takich jak przekąski, herbatniki czy słodzone napoje itp.



Source: everydayhealth.com, nerdfitness.com, dkfindout.com

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Tesco Koperek otarty 10 g (kg = 99.00)
Tesco Koperek otarty 10 g
  099
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3