Zdrowy tryb zycia Zdrowie Dieta na zgagę

Zgaga to jedna z najbardziej nieprzyjemnych dolegliwości układu pokarmowego. Najczęściej bywa skutkiem błędów dietetycznych, niekiedy sygnalizuje chorobę. Pieczenie, odczuwane też jako palenie w przełyku, a także kwaśny posmak w ustach to jej objawy. Żeby z nią walczyć, wystarczy zastosować odpowiednią dietę, która łagodzi bolesne symptomy.

Inaczej nazywana refluksem, zgaga bywa efektem obniżonej aktywności fizycznej i zwiększonej zawartości tłuszczu w codziennych posiłkach. Nadwaga lub otyłość sprzyjają tej dolegliwości i częściej takie osoby z nią się borykają.

Ponieważ zgaga prowadzi do poważniejszych powikłań lub już jest symptomem choroby, leczenie należy wspomóc odpowiednią dietą. Lista posiłków, których trzeba sobie odmówić, jest długa i dla wielu może to być przykre - znajdują się na niej produkty tłuste, fast food, smażone mięsa, ostre przyprawy, cebula, pomidory, czekolada, cytrusy, kawa, alkohol i słodzone napoje gazowane, zawierające benzoesan sodu, sorbinian potasu czy gumę arabską. Dobry kierunek może wskazać dieta paleo, odrzuca bowiem wymienione produkty. W diecie “antyzgagowej” chodzi o kontrolowanie wydzielania soku żołądkowego i zwiększenie udziału produktów zasadotwórczych, neutralizujących ów kwas, co minimalizuje jego szkodliwe działanie na śluzówkę.

Najlepszym przyjacielem naszego żołądka są zielone warzywa

W przypadku zgagi powinniśmy je polubić jeszcze bardziej, zwłaszcza liściaste. Warzywa o odczynie zasadowym, jak buraki, marchewki, ogórki i ziemniaki, wspomogą kontrolę płynów żołądkowych. Śniadania i kolacje możemy wzbogacać o jaja i produkty mleczne - kefiry, jogurty i mleko. Zmniejszą one uczucie pieczenia i palenia w gardle. Pieczenie w przełyku złagodzą także produkty zawierające wapń i magnez, jak na przykład migdały. Powinniśmy uważać za to na rośliny strączkowe - najlepiej je ograniczyć tylko do zielonego groszku i fasolki szparagowej. Możemy gotować obiady z chudym mięsem drobiowym i ogólnie rzecz biorąc, w naszej kuchni powinno się gotować, nie smażyć. Dania gotowane na parze zachowują większość witamin i doskonale wpływają na utrzymanie prawidłowej wagi. Między posiłkami możemy zaserwować sobie wywar z siemienia lnianego - ma ono zbawienny wpływ na cały układ trawienny. Owoce, oprócz wspomnianych cytrusów, będą działały również dobroczynnie, ale nie powinno się z nimi przesadzać. Ograniczmy ich ilość, przynajmniej na początku, i obserwujmy reakcje naszego organizmu na ich spożywanie. Tę samą zasadę stosujmy do pozostałych posiłków. Jedzmy ryby w dużych ilościach, ale małymi kęsami, uważając na ości. Wszelkie produkty półsurowe i dania własnoręcznie przygotowane będą lepsze niż gotowe, zakupione w sklepach.

I ostatnie, ale równie istotne rady, dotyczące zdrowego stylu życia. Pijmy dużo wody, jedzmy częściej, ale mniej i nie później niż trzy godziny przed snem. Jeżeli odpoczywamy lub pracujemy na siedząco - pamiętajmy o wyprostowanej postawie, kiedy się kładziemy - nie róbmy tego bezpośrednio po jedzeniu.



Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3