Zdrowy tryb zycia Zdrowie Dieta na zgagę

Zgaga to jedna z najbardziej nieprzyjemnych dolegliwości układu pokarmowego. Najczęściej bywa skutkiem błędów dietetycznych, niekiedy sygnalizuje chorobę. Pieczenie, odczuwane też jako palenie w przełyku, a także kwaśny posmak w ustach to jej objawy. Żeby z nią walczyć, wystarczy zastosować odpowiednią dietę, która łagodzi bolesne symptomy.

Inaczej nazywana refluksem, zgaga bywa efektem obniżonej aktywności fizycznej i zwiększonej zawartości tłuszczu w codziennych posiłkach. Nadwaga lub otyłość sprzyjają tej dolegliwości i częściej takie osoby z nią się borykają.

Ponieważ zgaga prowadzi do poważniejszych powikłań lub już jest symptomem choroby, leczenie należy wspomóc odpowiednią dietą. Lista posiłków, których trzeba sobie odmówić, jest długa i dla wielu może to być przykre - znajdują się na niej produkty tłuste, fast food, smażone mięsa, ostre przyprawy, cebula, pomidory, czekolada, cytrusy, kawa, alkohol i słodzone napoje gazowane, zawierające benzoesan sodu, sorbinian potasu czy gumę arabską. Dobry kierunek może wskazać dieta paleo, odrzuca bowiem wymienione produkty. W diecie “antyzgagowej” chodzi o kontrolowanie wydzielania soku żołądkowego i zwiększenie udziału produktów zasadotwórczych, neutralizujących ów kwas, co minimalizuje jego szkodliwe działanie na śluzówkę.

Najlepszym przyjacielem naszego żołądka są zielone warzywa

W przypadku zgagi powinniśmy je polubić jeszcze bardziej, zwłaszcza liściaste. Warzywa o odczynie zasadowym, jak buraki, marchewki, ogórki i ziemniaki, wspomogą kontrolę płynów żołądkowych. Śniadania i kolacje możemy wzbogacać o jaja i produkty mleczne - kefiry, jogurty i mleko. Zmniejszą one uczucie pieczenia i palenia w gardle. Pieczenie w przełyku złagodzą także produkty zawierające wapń i magnez, jak na przykład migdały. Powinniśmy uważać za to na rośliny strączkowe - najlepiej je ograniczyć tylko do zielonego groszku i fasolki szparagowej. Możemy gotować obiady z chudym mięsem drobiowym i ogólnie rzecz biorąc, w naszej kuchni powinno się gotować, nie smażyć. Dania gotowane na parze zachowują większość witamin i doskonale wpływają na utrzymanie prawidłowej wagi. Między posiłkami możemy zaserwować sobie wywar z siemienia lnianego - ma ono zbawienny wpływ na cały układ trawienny. Owoce, oprócz wspomnianych cytrusów, będą działały również dobroczynnie, ale nie powinno się z nimi przesadzać. Ograniczmy ich ilość, przynajmniej na początku, i obserwujmy reakcje naszego organizmu na ich spożywanie. Tę samą zasadę stosujmy do pozostałych posiłków. Jedzmy ryby w dużych ilościach, ale małymi kęsami, uważając na ości. Wszelkie produkty półsurowe i dania własnoręcznie przygotowane będą lepsze niż gotowe, zakupione w sklepach.

I ostatnie, ale równie istotne rady, dotyczące zdrowego stylu życia. Pijmy dużo wody, jedzmy częściej, ale mniej i nie później niż trzy godziny przed snem. Jeżeli odpoczywamy lub pracujemy na siedząco - pamiętajmy o wyprostowanej postawie, kiedy się kładziemy - nie róbmy tego bezpośrednio po jedzeniu.



Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.