Zdrowy tryb zycia Zdrowie Dieta na zgagę

Zgaga to jedna z najbardziej nieprzyjemnych dolegliwości układu pokarmowego. Najczęściej bywa skutkiem błędów dietetycznych, niekiedy sygnalizuje chorobę. Pieczenie, odczuwane też jako palenie w przełyku, a także kwaśny posmak w ustach to jej objawy. Żeby z nią walczyć, wystarczy zastosować odpowiednią dietę, która łagodzi bolesne symptomy.

Inaczej nazywana refluksem, zgaga bywa efektem obniżonej aktywności fizycznej i zwiększonej zawartości tłuszczu w codziennych posiłkach. Nadwaga lub otyłość sprzyjają tej dolegliwości i częściej takie osoby z nią się borykają.

Ponieważ zgaga prowadzi do poważniejszych powikłań lub już jest symptomem choroby, leczenie należy wspomóc odpowiednią dietą. Lista posiłków, których trzeba sobie odmówić, jest długa i dla wielu może to być przykre - znajdują się na niej produkty tłuste, fast food, smażone mięsa, ostre przyprawy, cebula, pomidory, czekolada, cytrusy, kawa, alkohol i słodzone napoje gazowane, zawierające benzoesan sodu, sorbinian potasu czy gumę arabską. Dobry kierunek może wskazać dieta paleo, odrzuca bowiem wymienione produkty. W diecie “antyzgagowej” chodzi o kontrolowanie wydzielania soku żołądkowego i zwiększenie udziału produktów zasadotwórczych, neutralizujących ów kwas, co minimalizuje jego szkodliwe działanie na śluzówkę.

Najlepszym przyjacielem naszego żołądka są zielone warzywa

W przypadku zgagi powinniśmy je polubić jeszcze bardziej, zwłaszcza liściaste. Warzywa o odczynie zasadowym, jak buraki, marchewki, ogórki i ziemniaki, wspomogą kontrolę płynów żołądkowych. Śniadania i kolacje możemy wzbogacać o jaja i produkty mleczne - kefiry, jogurty i mleko. Zmniejszą one uczucie pieczenia i palenia w gardle. Pieczenie w przełyku złagodzą także produkty zawierające wapń i magnez, jak na przykład migdały. Powinniśmy uważać za to na rośliny strączkowe - najlepiej je ograniczyć tylko do zielonego groszku i fasolki szparagowej. Możemy gotować obiady z chudym mięsem drobiowym i ogólnie rzecz biorąc, w naszej kuchni powinno się gotować, nie smażyć. Dania gotowane na parze zachowują większość witamin i doskonale wpływają na utrzymanie prawidłowej wagi. Między posiłkami możemy zaserwować sobie wywar z siemienia lnianego - ma ono zbawienny wpływ na cały układ trawienny. Owoce, oprócz wspomnianych cytrusów, będą działały również dobroczynnie, ale nie powinno się z nimi przesadzać. Ograniczmy ich ilość, przynajmniej na początku, i obserwujmy reakcje naszego organizmu na ich spożywanie. Tę samą zasadę stosujmy do pozostałych posiłków. Jedzmy ryby w dużych ilościach, ale małymi kęsami, uważając na ości. Wszelkie produkty półsurowe i dania własnoręcznie przygotowane będą lepsze niż gotowe, zakupione w sklepach.

I ostatnie, ale równie istotne rady, dotyczące zdrowego stylu życia. Pijmy dużo wody, jedzmy częściej, ale mniej i nie później niż trzy godziny przed snem. Jeżeli odpoczywamy lub pracujemy na siedząco - pamiętajmy o wyprostowanej postawie, kiedy się kładziemy - nie róbmy tego bezpośrednio po jedzeniu.



Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Nasze najlepsze oferty

Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Ogórki konserwowe Tesco 450 g (kg = 7.53)
Ogórki konserwowe Tesco
  339
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Paluszki Rybne Tesco 450 g (kg = 16.87)
Paluszki Rybne Tesco
  759
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Boczek wędzony lub parzony, 140 g (kg = 39.93)
Boczek wędzony
  559
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-33%
Polski Pomidor malinowy 500 g (kg = 7.98)
Polski Pomidor malinowy
5,99 399
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
Polska cebula 2 kg, worek (kg = 2.00)
Polska cebula
  399
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-12%
Jaja Farmio klasa wagowa L, 10 szt. (szt. = 0.70)
Jaja Farmio
7,99 699
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-30%
Osełka śniadaniowa 270 g (kg = 6.63)
Osełka śniadaniowa
2,59 179
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s
-20%
Paluszki słone Lajkonik 300 g (kg = 11.97)
Paluszki słone Lajkonik
4,49 359
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
Oferta ważna do15.10.2019.Obowiązuje dla zamówień w Tesco Ezakupy dostarczonych do 15.10.2019.
Zamów on-line
t d g m s

2 op.

taniej

Pieguski dostępne również Łakotki oraz Delicje, różne rodzaje, 135-168 g, kupując 1 op. 3,49 zł/op. 135 g, 29,56 zł/kg kupując 2 op. 5,98 zł cena jedn. przy zakupie 2 op. 135 g, 22,15 zł/kg Cena 1 op. przy zakupie 2 op. 2,99 zł/op.
Pieguski
  598
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.