Zdrowy tryb zycia Zdrowie Detoks organizmu: 5 podstawowych zasad detoksu

W pierwszej kolejności miej świadomość, że detoks to nie głodówka. Nasza wątroba, układ pokarmowy, płuca, skóra, układ limfatyczny i nerki pozbywają się zbędnych produktów przemiany materii i toksyn każdego dnia. Przy detoksie pomagamy im tylko w kompleksowym oczyszczaniu, przyjmując mniej toksyn i wspomagając ich usuwanie. Detoksu w żadnym razie nie należy mylić z dietą odchudzającą. Choć w większości następuje szybki ubytek masy ciała, jest to stan przejściowy, który nie jest celem kuracji oczyszczającej. Jej celem jest odciążenie organizmu i pozbycie się nagromadzonych toksyn. „Detoks nie jest sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jest to sposób na kompleksową regenerację organizmu” – wyjaśnia specjalistka w zakresie zdrowego odżywiania, Zuzana Pavelková Šafářová.

Przygotuj się psychicznie na detoks

„W czasie detoksu w organizmie zachodzi wiele skomplikowanych procesów. Na przykład przestaje on zatrzymywać nadmiar wody, oczyszczają się jelita, a organizm przetwarza to, czego nie potrzebuje – chore komórki, sól odkładającą się w stawach i tłuszcz.”

Detoks ma zarówno efekt fizyczny, jak i psychiczny. Wymaga silnej woli, ponieważ wiąże się z wyjściem ze strefy komfortu, rezygnacją z mięsa i niezdrowych przekąsek dla własnego dobra. Trzeba się też nastawić na doskwierające uczucie głodu. A z tym nie każdy potrafi sobie poradzić.

Dlatego, jeśli zdecydujesz się na detoks, przygotuj się także na możliwość przejściowych trudności. Mowa o takich objawach jak:

  • Pogorszenie kondycji skóry
    Szkodliwe substancje są usuwane również przez pory skóry, co może być przyczyną powstawania wyprysków.
  • Gazy, biegunki lub zaparcia
    Krótkotrwałe biegunki nie stanowią ryzyka. Z kolei zaparcia należy zwalczać za pomocą wody mineralnej o działaniu przeczyszczającym. Należy jednak zachować ostrożność przy stosowaniu środków przeczyszczających. Wprawdzie oczyszczają one jelita, ale mogą doprowadzić do odwodnienia, spowodować ubytek elektrolitów i zaburzyć prawidłową pracę jelit. Zamiast tego możesz spróbować naturalnego błonnika, siemienia lnianego lub suszonych śliwek, które również wspomagają perystaltykę jelit.
  • Uczucie głodu
    Mieszkańcy krajów wysoko rozwiniętych przywykli do uczucia sytości.
  • Rozdrażnienie, zmęczenie i bóle głowy
    Można je łagodzić łyżeczką miodu.

Zasady zdrowego detoksu

Zanim rozpoczniesz detoks, zasięgnij porady lekarza lub dietetyka, aby uniknąć błędów. Specjalista z zakresu żywienia może przygotować jadłospis „szyty na miarę”, uwzględniający ewentualne ograniczenia dietetyczne.

Ogólnie przy detoksie obowiązuje dobrze znane powiedzenie: „powoli dalej zajdziesz”. Zmiana diety i cierpliwość pomogą Ci w dotarciu do celu.

1. Przestaw się na owoce i warzywa
Włącz do diety dużo surowych owoców i warzyw. Warzywa można dusić na parze lub krótko gotować w wodzie. Wyklucz z diety cukier i produkty przetworzone oraz półprodukty.
W czasie detoksu unikaj mleka i nabiału, mięsa i wyrobów mięsnych, pieczywa, alkoholu i papierosów.

2. Pij dużo wody
Picie czystej wody to nieodłączna część kuracji oczyszczającej. Możesz ją uzupełnić dobrej jakości zieloną herbatą, która wspomaga oczyszczanie organizmu lub specjalnymi mieszankami oczyszczającymi.
Zacznij dzień od szklanki odstanej wody o temperaturze pokojowej z dodatkiem soku z połówki cytryny. W ciągu dnia wypijaj przynajmniej 2,5 litra niesłodzonych płynów.

3. Poć się, poć się i jeszcze raz poć się
Wiele toksyn jest usuwanych z organizmu wraz z potem. Dlatego dobrze uzupełnić detoks regularnymi nieobciążającymi ćwiczeniami. Wypocić można się także podczas pobytu w saunie.

4. Oddychaj czystym powietrzem
Jeśli czas Ci na to pozwoli, w czasie kuracji oczyszczającej wybierz się w góry lub chociaż na długi spacer. Głęboko oddychaj i często wietrz mieszkanie.

5. Nie zapominaj o skórze
Aby skóra mogła się efektywnie oczyszczać, należy regularnie usuwać z niej nadmiar martwych komórek. Pomoże Ci w tym peeling. Spraw sobie masaż i rozpieszczaj swoje ciało. Pozbądź się stresu, a skóra odwdzięczy Ci się wspaniałym blaskiem. Masaż miodowy jest wprost stworzony na detoks.
Gdy oczyścisz ciało, zajmij się umysłem. Dbanie o kondycję psychiczną również sprzyja zdrowiu. Stopniowo usuwaj z życia wszystko, co Cię męczy, wywołuje niepokój lub smutek. Poznaj 5 sposobów na rozluźnienie, odpoczywaj i ciesz się. Nic nie oczyszcza organizmu tak dobrze, jak duża dawka śmiechu!

W oczyszczaniu wątroby pomogą grapefruity i ostropest.


Kiedy rozpocząć detoks?

Dobrze zaplanuj kurację oczyszczającą. Przygotuj się na zmęczenie, głód, ból głowy i rozdrażnienie. „Najtrudniejsze dni, podczas których jada się tylko zupę, w miarę możliwości zaplanuj na dni wolne od pracy. W czasie kuracji oczyszczającej nie zaleca się treningów wysiłkowych i należy unikać obciążeń psychicznych. Poleca się natomiast długie spacery, najlepiej na łonie natury oraz saunę” – przypomina ekspertka żywieniowa i dodaje: „Jeśli palisz, ograniczaj liczbę papierosów”.

Kiedy nie zaleca się detoksu?

Detoks jest pewnym obciążeniem dla organizmu, dlatego nie należy go rozpoczynać:

  • w trakcie infekcji wirusowej,
  • w okresie ciąży,
  • przy zaburzeniach odżywiania – anoreksja, bulimia,
  • jeśli masz zdiagnozowany nowotwór,
  • przy cukrzycy,
  • jeśli chorujesz na nerki,
  • jeśli masz wrzody przewodu pokarmowego lub inne poważne schorzenia.

Rozpoczęcie detoksu warto skonsultować z lekarzem.

Oczyszczającą zupę jarzynową można jeść również po zakończeniu kuracji. Jest pełna zdrowia.


Źródła: www.bewell.com, www.pinkfortitude.com

Published: 4 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.