Dziecko Ciąża Ćwiczenia na rozstępy: Sposoby na powrót brzuszka do formy

Rozstęp mięśni prostych lewej i prawej strony brzucha, zwany fachowo rozejściem kresy białej, dotyczy około dwóch trzecich kobiet po porodzie. Ryzyko wystąpienia rozstępu u kobiet ciężarnych zwiększa się z wiekiem i z każdym kolejnym dzieckiem. Co prawda pozbycie się tego problemu to długi proces, ale przy odrobinie wysiłku można liczyć na efekty i przywrócić odpowiednie napięcie zwiotczałym mięśniom brzucha. Dowiedz się, czym objawia się rozstęp, jakie komplikacje może wywołać i w jaki sposób pozbyć się go raz na zawsze dzięki skutecznym ćwiczeniom.

Tematy, które mogą Cię zainteresować: Kluczem do pozbycia się nadprogramowych kilogramów po porodzie jest cierpliwość

Co to jest rozstęp i jak powstaje?

Mięśnie brzucha po porodzie powinny wrócić do stanu sprzed ciąży po około 6 - 8 tygodniach. Jeśli tak się nie dzieje, należy się baczniej przyjrzeć temu problemowi. Przy rozstępie, na skutek wewnętrznych napięć, mięśnie po lewej i prawej stronie brzucha rozchodzą się na boki – łączy je tylko cienka warstwa tkanek i skóry. „Przerwa” między mięśniami może być tak duża, że staje się widoczna gołym okiem.

Żadnej mamie nie dodaje to pewności siebie, nie mówiąc już o tym, że w trudniejszych przypadkach może wystąpić przepuklina i inne komplikacje.

Sprawdź, czy masz rozstęp

Żeby stwierdzić, czy masz rozstęp, nie musisz iść do specjalisty. Możesz to sprawdzić w domu. Rozpoznanie rozstępu jest bardzo proste:

  • Połóż się na plecach, delikatnie ugnij kolana, pięty powinny leżeć na podłodze.
  • Podnieś głowę tak, jakbyś chciała wykonywać brzuszki i napnij mięśnie brzucha.
  • Kciukiem i palcem wskazującym zmierz „przerwę” między mięśniami. Jeśli „przerwa” jest mniejsza niż na jeden palec, wszystko jest w normie.

Jak leczyć rozstęp?

Istnieją dwa sposoby radzenia sobie z rozstępem. Operacja plastyczna to bardziej radykalne i szybsze rozwiązanie, którego nie zaleca się w sytuacji, gdy kobieta planuje kolejną ciążę. Jest to stosunkowo bolesna operacja, dlatego wiele kobiet poszukuje innej alternatywy. Jest nią regularne wykonywanie ćwiczeń.

Ćwiczenia na rozstęp

Rozstęp to nie koniec świata i jeśli nie jest bardzo głęboki, można sobie z nim bez problemu poradzić w domu. Poza ćwiczeniami znacząco pomaga utrzymanie wyprostowanej postawy w ciągu dnia.

  1. Połóż się na plecach, ugnij kolana, ręce połóż na udach i delikatnie dociskaj do ud w krótkich odstępach czasu.
  2. Leżąc w tej samej pozycji, ułóż ręce wzdłuż ciała i powoli podnoś na przemian ugiętą w kolanie prawą i lewą nogę. Nie podnoś obu nóg naraz, żeby nie obciążać mięśnia prostego brzucha.
  3. Obróć się na bok, dolną nogę zegnij w kolanie pod kątem prostym, górną wyprostuj. Podeprzyj się łokciem o podłogę, drugą ręką przytrzymuj biodro. Unoś miednicę w górę, a na zakończenie spróbuj wytrzymać w tej pozycji kilka sekund. Zmień stronę.
  4. Leżąc w tej samej pozycji, wyciągnij w górę rękę, którą przytrzymywałaś biodro. Wyciągaj się za ręką w stronę sufitu jak za barierką. Zmień stronę.
  5. Klęknij na kolanach, dłońmi oprzyj się o podłogę. Podnieś prawą nogę tak, żeby była równolegle do podłogi, a następnie ugnij ją w kolanie i przyciągnij w stronę lewego łokcia. Powtarzaj i zmieniaj nogi.
  6. W kolejnym kroku możesz dodać do tego ćwiczenia wyciąganie wyprostowanej ręki po przeciwnej stronie ciała. Ćwiczenie powtórz kilka razy. 

Warto poszukać osobistego trenera, który może nauczyć Cię prawidłowego wykonywania ćwiczeń i pokaże Ci więcej ćwiczeń „szytych na miarę”.



Źródła: www.wellnessmama.com, www.webmd.com, www.babycenter.com, www.babyweb.cz

Published: 2 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.