Zdrowy tryb zycia Ćwiczenia Co pobudza najlepiej: kawa, herbata czy guarana?

Kawa – najpopularniejszy sposób na zwiększenie energii 

Kawa to powszechnie znany energetyczny wspomagacz. Jednak jaki jest jej rzeczywisty efekt? Trzeba wspomnieć przede wszystkim o działaniu kofeiny. Kofeina nie sprawi, że zostaniesz natychmiastowo pobudzony, ale spowoduje, że przez chwilę nie będziesz czuł zmęczenia. Naturalna zawartość kofeiny w jednym kubku napoju pomoże Ci się skoncentrować. 

Picie kawy to forma rozrywki i przyjemności już od tysięcy lat. Każdy człowiek ma inną tolerancję kofeiny, jednakże Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ustalił, że dzienny limit kofeiny wynosi 400 mg, czyli około 4–5 filiżanek kawy. W wielu krajach ta dawka jest jednak przekraczana. 

Kawę traktuje się jako sposób na zwiększenie ilości energii również z powodu witaminy B3 znanej jako niacyna, która jest wytwarzana podczas parzenia napoju. Można ją znaleźć także w rybach, mięsie, zbożach i warzywach. Na czym polega jej działanie? Pobudza metabolizm i łagodzi objawy zmęczenia. Należy pamiętać, że kawa bezkofeinowa również jest źródłem witaminy B3. 

Jak prawidłowo pić kawę? 

Pierwsze, co musisz zrobić przed wypiciem porannej kawy, to... wypicie szklanki wody.

Kawa na pusty żołądek nie jest najlepszym pomysłem i może zaszkodzićNajlepiej już wieczorem położyć szklankę zwykłej wody na stoliku nocnym i wypić jeszcze zanim zaczniemy parzyć świeżą kawę. Smak oraz efekt, jaki wywołuje u nas kawa, zależy od jej jakości. Obecnie można znaleźć dziesiątki różnych rodzajów kawy w sklepach. Nie warto jednak kierować się tylko ceną. Tania kawa może Ci wręcz zaszkodzić, a nie pomóc. Jeśli pijasz ją regularnie, znajdź specjalistyczny sklep dla baristów w okolicy, gdzie eksperci w tej dziedzinie na pewno Ci doradzą. 

Jeśli jesteś na diecie bezlaktozowejjednak nie wyobrażasz sobie picia kawy bez mleka, wybierz mleko bez laktozy lub substytut roślinny, aby złagodzić smak kawy. Jeżeli słodzisz, powinieneś używać cukru trzcinowego lub miodu. Staraj się całkowicie unikać wszelkiego rodzaju sztucznych słodzików.  

Ciesz się kawą! Traktuj jej picie jak rytuał, a więc usiądź i sącz ją powoli. Wypicie kubka kawy kilkoma łykami i szybki bieg do pracy na dłuższą metę nie  dobre dla Twojego zdrowia.  

Desery kawowe 

Jeżeli jesteś prawdziwym miłośnikiem kawy, z pewnością spodobają Ci się również kawowe ciasta i inne desery. Spróbuj ciasta czekoladowego z kawą i brandy lub klasycznej rozkosznej mokki. 

Co pobudza najlepiej: kawa, herbata czy guarana?

Zielona herbata 

Być może pijesz za dużo kawy lub po prostu potrzebujesz od niej krótkiej przerwy. Jeżeli szukasz zamiennika, mamy dla Ciebie rozwiązanie. Zielona herbata zawiera teinę, która pobudzi Cię równie skutecznie jak kofeina. Substancje zawarte w zielonej herbacie stymulują pracę mózgu i wspierają koncentrację oraz pamięć. 

Za najlepszą zieloną herbatę uważa się japońską matchę. Jest bogata w błonnik i aminokwasy. Ponadto jest źródłem energii i ma pozytywny wpływ na fizyczne i psychiczne samopoczucie. Matcha jest nawet 10 razy bardziej skuteczna od innych zielonych herbat, ponieważ przygotowuje się ją z drobno zmielonych liści, które spożywa się w trakcie picia. W odróżnieniu od kawy energia pochodząca z matchy jest uwalniana stopniowo przez około 4–6 godzin.  

Żeń-szeń 

Nazwa „żeń-szeń” pochodzi od chińskiego słowa oznaczającego „korzeń przypominający wyglądem człowieka”. Może też znaczyć „siłę Ziemi w postaci człowieka”. Jest to ważna roślina w medycynie. Zbiory żeń-szenia odbywają się zwykle jesienią, po około 5–6 latach uprawy. Wówczas roślina posiada najwyższą zawartość minerałów i substancji aktywnych. Korzeń żeń-szenia jest suszony na słońcu i można kupić go w formie proszku lub kapsułek. Stosuje się go w przypadku ogólnej słabości, zaburzeń hematologicznych, a także w celu osłabienia procesów starzenia czy jako wsparcie w leczenia raka. Pomaga stymulować fizyczną i psychiczną aktywność oraz dostarcza ciału energii, przez co stawia się go na równi z kawą jeżeli chodzi o działanie rozbudzające. 

Guarana 

Guarana to brazylijska roślina z Niziny AmazonkiJej dojrzały owoc wygląda jak ludzkie okoPodobnie jak żeń-szeńekstrakt z guarany również dostępny jest w formie proszku i znany jest ze swoich terapeutycznych właściwości. Guarana zawiera cały wachlarz stymulantów takich jak kofeinateofilina, a także wiele antyoksydantówCzęsto można spotkać guaranę nie tylko w proszku, ale też w formie napojów energetycznych. 

Woda z cytryną 

Ta wskazówka może wydawać się śmieszna w otoczeniu innych energetycznych wspomagaczy, jednak szklanka zwykłej wody z cytryną o poranku również może dać Ci nieoczekiwany zastrzyk energii. Ważną rolę pełni tutaj kwas cytrynowy, ponieważ wzmacnia układ odpornościowy, reguluje poziom pH i wypłukuje toksyny z organizmu. Jeżeli potrzebujesz rano porządnej dawki energii, a nie masz kawy ani innych wspomagaczy pod ręką, spróbuj szklanki ciepłej wody z cytryną. 




Źródłatchibo.sk, cafepoint.sk, mediteka.sk, healthline.com. 

Opublikowano: 4 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Marchew (kg = 2.99)
Marchew
  299
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3