Zdrowy tryb zycia Zdrowie Co może powodować brak snu?

Sen jest razem ze zrównoważoną dietą i ruchem jednym z trzech podstawowych filarów zdrowia. Według dyrektorki Królewskiego stowarzyszenia zdrowia publicznego Shirley Cramer, wielu ludzi przyznaje, że śpią dziennie tylko od czterech do pięciu godzin. „Cóż, to nie jest coś z czego należy być dumnym. Brak snu szkodzi zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Na podstawie wielu badań dziś wiemy, że u cierpiących na brak snu powiększa się ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów, cukrzycy i depresji” ostrzega ekspert w artykule dla BBC.

Brak snu – więcej kilogramów

„Brak snu powoduje, że się gorzej odżywiamy. W takim stanie, mamy tendencję do jedzenia niezdrowych posiłków, a zatem brak snu idzie w parze ze wzrostem wagi. Dobry wypoczynek jest warunkiem funkcjonującego metabolizmu, szczególnie u dzieci. Istnieją nawet dowody na powiązania między otyłością u dzieci i liczbą przespanych godzin. Jeśli dobrze się prześpisz, naturalnie będziesz mieć ochotę na lżejszy posiłek”, wyjaśnia Cramer. Naukowcy łączą brak snu z otyłością, ale też z cukrzycą. Mało snu powoduje zwiększony apetyt i oporność na insulinę.

Brak snu - więcej problemów psychicznych

„Brak snu wiąże się także z szeroką gamą zaburzeń fizycznych i psychicznych, a także zaburzeń zachowania. Przypomina to trochę błędne koło - jeśli masz problemy psychiczne, śpisz mało. I odwrotnie. Później czujesz się coraz gorzej. Ważne jest, aby nabrać sił i dlatego w takich przypadkach warto poprosić o pomoc psychologiczną"- radzi ekspert. W przypadku bezsenności dobrym wyborem jest również psychoterapia, ćwiczenia relaksacyjne i zioła. Nie wahaj się skorzystać z pomocy eksperta. Ze swoim problemem nie będziesz pierwszy, ani ostatni.

Brak snu - więcej wypadków

Jeśli cierpisz z powodu braku snu, zwiększasz ryzyko uczestnictwa w wypadku drogowym. Jeden na pięć wypadków drogowych ma coś wspólnego ze zmęczeniem. Nie ryzykujesz tylko wypadkiem drogowym. Według Cramer wzrasta również prawdopodobieństwo wypadków w domu. „Brak snu stanowi zagrożenie dla zdrowia w wielu aspektach” - ostrzega.

Brak snu - mniejsza sprawność fizyczna

Dobry sen jest ważny, by mieć wystarczająco dużo energii w ciągu całego dnia. Eksperci są zgodni, że jest to warunkiem sprawnego funkcjonowania podczas dnia. Brak snu ma bezpośredni wpływ na wydajność fizyczną, dlatego że ludzkie ciało po prostu potrzebuje pewnej liczby godzin wypoczynku. W nocy mózg i tkanki fizyczne się regenerują. Jeśli się nie wyśpisz, regeneracja nie będzie odpowiednia. Konsekwencje na pewno poczujesz na własnej skórze i nie będzie to nic przyjemnego. Na pewno wiesz, o czym mówimy.

Brak snu - gorsza koncentracja

Słaba jakość oraz brak snu mają duży wpływ na pamięć i zdolność uczenia się. Spróbuj się skupić na ważnych informacjach lub nauczyć się czegoś nowego po kilku bezsennych nocach! Przekonasz się, że to nie działa. Im jest się starszym, tym trudniej poradzić sobie z bezsennymi nocami. „Powinniśmy traktować nasz sen tak, jak inne rzeczy, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Na przykład zbilansowana dieta i regularne ćwiczenia. Ciągle wiele osób nie docenia snu, a jest to temat, który powinien interesować wszystkich” dodaje Cramer.

Published: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.