Wskazówki i porady Ciecierzyca na ratunek wegetarianom

Jeżeli jesteś na diecie wegetariańskiej, zapewne zdarzało ci się słyszeć, że bez mięsa nie dostarczasz swojemu organizmowi niezbędnych białek. Prawda jest taka, że nie musisz się martwić zagrożeniami dla zdrowia, ponieważ białka roślinne są wystarczająco odżywcze, by zapewnić organizmowi niezbędną ilość składników energetycznych.  

Białka są fundamentem budowy i utrzymania masy mięśniowej. Pozwalają też zaspokoić głód i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie każdej komórki w ciele człowieka. Oprócz mięsa istnieje wiele źródeł białka, które mają również inny, ale wciąż pozytywny wpływ na organizm. Gdy spróbujesz wegańskiego makaronu ryżowego z ciecierzycą przekonasz się, że za mięsem nie trzeba tęsknić.  

Ciecierzyca 

Ciecierzyca to żółto-brązowe nasiona rośliny strączkowej, podobne do grochu. Ma zwartą konsystencję i przyjemny orzechowy smak, dzięki czemu jest popularnym i pożywnym składnikiem sałatek, zup i wielu innych produktów spożywczych, jak na przykład hummus. Bywa również stosowana jako pasza dla zwierząt.  

Na rynku znaleźć można dwa rodzaje ciecierzycy. W Polsce sprzedawana jest ciecierzyca “kabuli”. Ma jaśniejszy kolor, większe owoce i jest bardziej miękka. Uprawia się ją w południowej Europie, Afganistanie i Chile. Mniej znany jest rodzaj “desi”, czyli mniejsze, ciemniejsze owoce z szorstka powierzchnią. Uprawia się je głównie w Etiopiii, Meksyku i Iranie. Ciecierzyca potrzebuje klimatu podzwrotnikowego lub tropikalnego, w łagodniejszej strefie nie rośnie tak dobrze. Możesz jednak ugotować ją w dowolnym miejscu. 

Białkowe wsparcie dla wegetarian 

Połączenie białka i błonnika, zawartych w ciecierzycy, jest bardzo korzystne dla organizmu. Można użyć ciecierzycy jako mąki do pieczenia babeczek, zrolować w kulki znane jako falafel, przygotować hummus albo wegański pasztet.  Ciecierzyca jest bogatym źródłem białka, miedzi, kwasu foliowego, cynku, witaminy A i żelaza. Ze względu na wysoką zawartość błonnika nadaje się dla diabetyków. Ciecierzyca zawiera również wapń w tej samej ilości co jogurt i mleko. 

Suszona czy sterylizowana? 

Zależy co wolisz. Suszona ciecierzyca jest tańsza, ale musi gotować się przez bardzo długi czas, 1-2 godziny. Jej zaletą jest to, że nawet po tych dwóch godzinach gotowania nie rozpada się.. Jeżeli zanurzysz ją w wodzie na 12 – 24 godziny, możesz skrócić czas gotowania o 30 minut. Z drugiej strony sterylizowana ciecierzyca jest droższa, ale gotowa do użycia natychmiast. Nie trzeba jej moczyć, wystarczy wrzucić do wrzącej wody.  

Czy wiesz, że...? 

Pieczona ciecierzyca jest ciekawą propozycją zdrowej przekąski. Możesz przygotować ich słodką wersję z cynamonem lub słoną z chili i solą. Nadaje się idealnie do wieczornych seansów zamiast popcornu. Spróbuj też curry z ciecierzycą.  

Inne rośliny strączkowe pełne białka 

Edamame to strąki młodej soi, popularne szczególnie w azjatyckiej kuchni. W Japonii są one blanszowane w słonej wodzie przed podaniem. Jedna szklanka edamame pokrywa dzienne zapotrzebowanie białka. Ważne jest, by wybierać organiczną odmianę edamame, ponieważ większość soi w sklepach jest genetycznie modyfikowana i silnie zaprawiona pestycydami.  

Czerwona soczewica ma niską kaloryczność, dużo białka i błonnika. Można ją dodawać do zup, past lub wegetariańskich burgerów. Ponadto obniża poziom cholesterolu i ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. 

Czarna fasola także zawiera fantastyczne połączenie białka i błonnika. Ponadto wspomaga pracę układu trawiennego, pomaga utrzymać równowagę cukru we krwi i ma korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Jest uważana za bardzo pożywną, ponieważ w jednej szklance tej rośliny znajduje się 15 g białka i 15 g błonnika. Taka kombinacja nasyca na długi czas. Czarna fasola zawiera też dużo cynku, który pomaga metabolizować tłuszcz.  

Biała fasola Lima, zwana limeńską lub półksiężycowatą,  jest doskonałym źródeł protein roślinnych i złożonych węglowodanów. Jest bogata w potas, żelazo, minerały i dodaje energii. Ma maślany smak, a wewnątrz jest wypełniona skrobią, dzięki której fasola zamienia się w papkę podczas gotowania.  

 

Sources: prevention.com, womenshealthmag.com 

Opublikowano: 4 tygodnie temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.