Zdrowy tryb zycia Zdrowe żywienie Burak – niezwykłe warzywo korzeniowe w naszej diecie

Najwcześniejsze źródła archeologiczne wskazują na to, że burak znany był ludziom już w starożytnym Egipcie. Około 300 roku p.n.e. Grecy wykorzystywali liście buraka w obrzędach religijnych, poświęcając je Bogu słońca, ale również w medycynie. Hipokrates używał ich jako bandaży i zalecał spożywać je w celu wzmocnienia zdrowia. Rzymianie również cenili właściwości tego warzywa. Leczono nimi choćby gorączkę. Słynny rzymski szef kuchni Apicius napisał książkę zatytułowaną „Sztuka kuchni”, w której opublikował przepisy na sałatki i buliony z buraków. 

Gotowane i pieczone 

W przeszłości buraki miały podłużny, cienki kształt, przypominający znane nam marchewki. Obecnie znamy je jako dorodne, obłe korzenie. Jedną z pierwszych potraw przygotowywanych z buraka był barszcz. Jego historia zaczyna się na Ukrainie, a jego pozostałe składniki to wołowina, ziemniaki, marchew, papryka i kwaśna śmietana. 

Uprzemysłowienie ułatwiło uprawę i przetwarzanie buraków, dzięki czemu stały się bardziej dostępne. Na półkach sklepowych możemy spotkać jego ciemnoczerwoną odmianę, ale również wersję żółtą, białą i jasnoczerwoną. W kuchni spożywamy je na surowo - najczęściej w sałatkach, marynowane, gotowane w zupie lub pieczone np. jako podstawa brownie. Jeśli lubisz mocniejszy i słodki smak, przed użyciem buraka w sosach i zupach musisz go ugotować. 

W przemyśle spożywczym burak stosowany jest jako źródło barwnika, wszędzie tam, gdzie czerwony kolor nie wystarczy i potrzebna jest wyjątkowo soczysta barwa. 

Ćwikła 

Najwięcej składników odżywczych znajduje się w soku z buraków, dlatego warto gotować je i piec bez wcześniejszego obierania, a skórki pozbywać się już po obróbce cieplnej. Jeżeli dodatkowo zetrzecie buraki na tarce, doprawicie sokiem z cytryny lub octem i wymieszacie ze świeżym chrzanem, to otrzymacie pyszną ćwikłę, którą możecie spokojnie przechowywać w słoikach. Będzie wspaniałym dodatkiem do tradycyjnych polskich dań obiadowych. 

Uprawa 

Buraki sadzi się wiosną, najczęściej w kwietniu. Mogą być uprawiane praktycznie w każdej glebie odpowiedniej do uprawy warzyw, ale należy pamiętać o korzystaniu z nawozów bogatych w bor i magnez. Okres wzrostu trwa od 3 do 4 miesięcy. Z młodej botwiny można przygotować tradycyjną zupę lub wykorzystać ją jako dodatek do sałatek. Koniecznie spróbujcie również niecodziennych przepisów na czekoladowe ciasto z buraków lub carpaccio z buraków, rukoli i sera koziego. 

Burak – naturalny barwnik 

Burak – niezwykłe warzywo korzeniowe w naszej diecie

Większość czerwonych barwników spożywczych jest wytwarzane syntetycznie. Naturalną alternatywą jest właśnie burak ćwikłowy. Istnieje kilka sposobów na domową produkcję barwnika. Możemy oczywiście wycisnąć z buraka jego czerwony sok, ale ma on specyficzny smak, który może „zepsuć” barwioną żywność. Mamy dla Was dwa sposoby na to, jak sobie z tym poradzić: 

1. Przygotowanie odwodnionego buraka w proszku 

Obierz buraki, pokrój je w plastry i krótko blanszuj we wrzącej wodzie, aby pozbyć się bakterii. Następnie szybko włóż do wody z lodem, aby zachowały kolor. Połóż plastry buraków na tacy w suszarce lub na blasze z papierem do pieczenia. Susz w najniższej możliwej temperaturze. Odwodnione plasterki możesz pokroić na połówki. Gdy ostygną, zblenduj je dokładnie na drobny proszek. Przesiej uzyskany barwnik, aby pozbyć się grudek. 

2. Koncentrat z buraków do barwienia 

Pokrój trzy buraki ćwikłowe w kostkę i umieść je w garnku. Zalej wodą tak, aby wszystkie kawałki były zanurzone. Zamiast gotować je w wysokiej temperaturze, podgrzewaj je delikatnie przez 20-30 minut, aż staną się miękkie. Użyj praski do ziemniaków, aby rozgnieść fragmenty buraka, a następnie pozostaw wywar na małym ogniu na 10-15 minut. Postaraj się nie doprowadzić do wrzenia. Przefiltruj wywar przez drobne sitko lub szmatkę, pamiętając o wyciśnięciu z pozostałych na „filtrze” kawałków resztek soku. Mieszając, zagotuj uzyskany ekstrakt na małym ogniu, aż powstanie gęsty syrop. Ostudź przed przygotowaniem do przechowywania. 

 

 

 

Source: vegetablefacts.net, carozahrady.sk, livingsafe.com.au 

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3