Zdrowy tryb zycia Zdrowy tryb życia Ból pleców: zanim sięgniesz po tabletkę, poćwicz

Bóle pleców dotykają aż cztery na pięć osób. O ile w przeszłości plecy bolały od ciężkiej pracy, obecnie przyczyną bólu krzyża czy karku jest siedząca praca czy wygodny styl życia. Przy niedostatku ruchu, nadwerężaniu jednej strony lub nieprawidłowej postawie, mięśnie kręgosłupa ulegają skróceniu i słabną, zaś krążki międzykręgowe, potoczne zwane dyskami, są narażone na wypadnięcie lub zakleszczenie.

Bóle pleców zdarzają się nawet u dzieci

W dzisiejszych czasach nawet dzieci cierpią na bóle pleców. Jest to spowodowane głównie brakiem ruchu. Problem może wystąpić również u dzieci uprawiających jedną dyscyplinę sportu. Jeśli obciążamy ciągle te same mięśnie, następuje ich przeciążenie. Dlatego warto wysyłać dziecko na zajęcia z wychowania fizycznego w szkole, które są dość wszechstronne.

Sport dostosowany do wieku dziecka: kiedy zacząć i jaką dyscyplinę wybrać?

Ostry i przewlekły ból pleców

W zależności od tego, jak długo doskwiera ból, wyróżnia się ostry i przewlekły ból pleców.

Ostry ból pleców z reguły powinien ustąpić w ciągu trzech tygodni i często jest spowodowany problemami z dyskiem lub przeciążeniem mięśni. Ostry ból pleców jest odczuwany w jednym miejscu.

Przewlekły ból pleców trwa powyżej sześciu miesięcy. Jest on spowodowany przede wszystkim niewłaściwą postawą, która prowadzi do osłabienia mięśni. Objawia się bólem głowy oraz drętwieniem rąk i nóg.

Przy bólach pleców poleca się chodzenie i pływanie.

Ból pleców może sygnalizować poważniejszy problem

Ból pleców może towarzyszyć innym poważniejszym schorzeniom. Może być symptomem następujących chorób:

  • choroba Bechterewa,
  • osteoartroza (zwyrodnienie stawów),
  • spondylioza (kręgoszczelina),
  • lumbago (ostra blokada szyjnego lub lędźwiowego odcinka kręgosłupa),
  • wypadnięcie dysku,
  • choroba Scheuermanna.

Bóle pleców pojawiają się także przy:

  • zawale mięśnia sercowego,
  • wrzodach żołądka,
  • kamicy żółciowej lub nerkowej,
  • chorobach wątroby itp.

Na ból pleców nie pomoże leżenie w wannie

Ulgę w bólach pleców, krzyża lub karku przynosi ciepło. Można przykładać termofor lub specjalne poduszeczki wypełnione ziarnami i podgrzane w kuchence mikrofalowej. Ból łagodzi także powietrze z suszarki do włosów i ciepły prysznic. Nie ulegaj jednak wizji relaksu w wannie wypełnionej gorącą wodą! Nagła zmiana temperatury po wyjściu z wanny mogłaby spowodować jeszcze większe problemy.

Co pomaga na bóle pleców?

Dolegliwości bólowe łagodzą leki, które zwalczają tylko objawy, nie zaś przyczynę. Ulgę przynoszą środki przeciwbólowe i przeciwreumatyczne. W cięższych przypadkach lekarz może zalecić zastrzyki. Na dolegliwości bólowe pomoże także masaż problematycznych partii ciała. Nadal jednak nie jest to rozwiązanie problemu u jego źródła. Jest nim natomiast odpowiednia postawa i wzmacnianie mięśni pleców. Na początku warto oddać się w ręce specjalisty, na przykład fizjoterapeuty, który zadba o prawidłową pozycję podczas ćwiczeń.

Przy pracy siedzącej warto zainwestować w krzesło balansujące, które zmusza do siedzenia w pozycji wyprostowanej.

Ćwiczenia na bóle pleców

Ból pleców jest tylko logiczną konsekwencją braku odpowiedniej aktywności mięśni pleców. Jeśli przyczyna bólu pleców wiąże się z osłabieniem mięśni spowodowanym brakiem aktywności, odpowiednią profilaktyką oraz sposobem na zwalczenie bólu są ćwiczenia. Mocne i elastyczne mięśnie zapewniają kręgosłupowi odpowiednie oparcie i bezpieczeństwo krążkom międzykręgowym. Z tego powodu ważne jest wzmacnianie mięśni głębokich i mięśni brzucha. Ćwiczenia rozciągające powinny skupiać się raczej na odchylaniu w tył i w bok niż w przód, bowiem to właśnie tę pozycję „trzymamy” przez większość dnia. O prawidłową postawę należy zadbać już po przebudzeniu.

Fizjoterapeuci polecają następujący poranny rytuał: leżąc w łóżku na plecach zegnij nogi w kolanach. Następnie przewróć się na lewy lub prawy bok i spuść nogi z łóżka, pomagając sobie ręką (jeśli przewracasz się na lewy bok, użyj lewej ręki i na odwrót) i opierając się na przedramieniu.

Inne ćwiczenia, które przynoszą ulgę w bólu pleców

Połóż się na brzuchu i wsuń dłonie pod czoło. Powoli podnoś głowę. Nogi pozostają napięte na podłodze. Uwaga! Nie należy przechylać głowy do tyłu. Wystarczy ją podnieść, chwilę przytrzymać i położyć na dłoniach. Ćwiczenie powtórz 15 razy.

Połóż się na brzuchu. Podnieś się opierając się na łokciach i palcach stóp. Ciało powinno się wygiąć w łuk. Spróbuj utrzymać tę pozycję i na przemian przenoś ciężar ciała na przód i na tył. Zwróć uwagę na proste plecy. Głowa i miednica powinny znajdować się na tej samej wysokości. Wytrzymaj w tej pozycji minutę. Powtórz ćwiczenie 15 razy.

Proste ćwiczenie, które można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie. Pomaga rozciągnąć plecy: Stań prosto, nogi złączone, dłonie oparte z tyłu na biodrach, palce dłoni skierowane w dół. W tej pozycji odchyl się maksymalnie w tył.

Szybkie rozluźnienie zapewni także „koci grzbiet”. Ćwiczenie wykonuje się w pozycji klęku podpartego z dłońmi ułożonymi na ziemi i palcami skierowanymi do przodu. Schyl głowę, wypnij plecy w górę i wykonaj trzy powolne oddechy. Następnie powoli wygnij się w drugą stronę, „wciskając” kręgosłup ku ziemi, podnieś głowę, ale nie przechylaj jej do tyłu. Wzrok powinien być skierowany do przodu. Wykonaj trzy powolne oddechy. Powtórz ćwiczenie 3 – 5 razy.

Klęknij na czworakach. Podnieś i wyprostuj prawą rękę i lewą nogę. Zrób trzy wdechy i wydechy, następnie zmień stronę. Ćwiczenie powtórz 3 – 5 razy.

Rozciągnij mniejsze mięśnie głębokie w okolicy pleców. Zacznij od krążenia głową. Możesz spróbować wykonywać głową „ósemki” lub przechylać głowę w prawo i w lewo. Przechylając głowę w lewo, sięgnij lewą ręką do prawego ucha przekładając ramię przez czubek głowy, a prawą rękę włóż pod udo. I na odwrót.


Proste ćwiczenia, które można wykonywać w dowolnym czasie i miejscu


Źrodła: mesicnikzdravi.cz, mojezdravi.cz, izdravie.sk, wikipedia

Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3