Wskazówki i porady Białka roślinne: Nie jesz mięsa? Jedz edamame!

Białko obok  tłuszczu i węglowodanów jest jednym z głównych makroskładników. Białka stanowią ok. 10% naszego mózgu i aż 20% serca,  jak widać, odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważne są również dla naszego zdrowia psychicznego.

„Weganie i wegetarianie sięgają po różnorodne produkty bogate w białko”

Babora Drahovská jest wegetarianką od wielu lat. „Nie jestem dietetykiem, w wyborze jedzenia kieruję się własną intuicją. Mięso nigdy mi nie służyło, sprawiało, że ciągle byłam zmęczona. Po przejściu na dietę wegetariańską poczułam się znacznie lepiej, miałam o wiele więcej energii, a teraz, kiedy jestem weganką, czuję się jeszcze lepiej” – zdradza nam swoje powody rezygnacji z mięsa. A gdy ktoś jej wmawia, że bez porządnego steka wołowego nie może dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości białka, zaczyna się uśmiechać. „Znam wielu sportowców, którzy przeszli na dietę wegańską i nie wyglądają jakby im czegoś brakowało. Przeciwnie, uważam, że właśnie wegetarianie i weganie sięgają po różnorodne produkty bogate w białko” – przekonuje.

Najwięcej białka mają rośliny strączkowe
Jest bardzo wiele źródeł białka, z których mogą czerpać również wegetarianie i weganie. Zdaniem Barbory prym wiodą rośliny strączkowe. „Najwięcej białek ma edamame, czyli niedojrzałe strąki soi. Wyglądają jak zielona fasola. Następne w kolejności są czerwona soczewica, cieciorka, fasola, orzechy, ziarna, masła orzechowe. Wybór jest naprawdę imponujący. Można sięgać także po nasiona chia czy konopi, albo tempeh przygotowany z fermentowanych ziaren soi, dzięki czemu jest zdrowszy niż tofu. Wśród warzyw i owoców bogatym źródłem białka są choćby szpinak, brokuły, brukselka oraz awokado” – wymienia Barbora.

Produkty bogate w białko
Przedstawiamy pięć produktów będących bogatym źródłem białka, które mają wiele dodatkowych zalet.

Edamame – młode zielone strąki soi zawierają dużo białka, ale mają także inne zalety. Pomagają obniżyć poziom cholesterolu, nie przyczyniają się do wzrostu poziomu cukru we krwi, dlatego są polecane osobom cierpiącym na cukrzycę. Edamame zawiera dużo wapnia, magnezu, fosforu i kwasu foliowego, które chronią kości, układ nerwowy i mózg. Wzbogacenie nimi diety jest zalecane także przyszłym mamom.

Czerwona soczewica – zawiera najwięcej białka spośród wszystkich roślin strączkowych. Szybko się gotuje i na długo zapewnia uczucie sytości. Obniża poziom cholesterolu we krwi, jest źródłem kwasu foliowego i magnezu, a zatem przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania serca. Czerwona soczewica wspomaga też tworzenie krwi i usprawnia trawienie. Może zatem ugotujesz ją dziś na kolację? 

Tempeh – być może nie jest jeszcze popularny, ale warto dać mu szansę. To indonezyjskie złoto, z którego można wyczarować prawdziwe rarytasy. Kostki sfermentowanej soi można smażyć lub dusić, ale trzeba się przyzwyczaić do ich specyficznego smaku. Tempeh nie zawiera cholesterolu. Zawarte w nim saponiny są naturalnym antybiotykiem, zaś izoflawony łagodzą objawy menopauzy. Jest źródłem wapnia i fosforu, niezbędnych do budowy kości, oraz żelaza, będącego składnikiem krwi. Nie zawiera cukru ani tłuszczu, zatem może być doskonałym uzupełnieniem diety.

Szpinak zawiera potas, mangan, cynk, magnez, żelazo i wapń. Świeże zielone liście oferują całe bogactwo mikroelementów, dlatego warto po nie sięgać jak najczęściej. Szpinak dostarcza także betakarotenu i luteiny, które są ważne dla oczu.

Orzechy – nie tylko włoskie, lecz również migdały, orzechy pekan, laskowe, nerkowce i pistacje są źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 i antyoksydantów, a to dobra wiadomość dla całego układu naczyniowo-sercowego. Mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu, a ich regularne spożywanie zapobiega rozwojowi chorób serca i raka. Zamów je choćby i teraz 

Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.