Zdrowy tryb zycia Zdrowie Alergia na pyłki: 15 sposobów na zwalczenie kataru siennego

Katar sienny, alergia, uczulenie na pyłki... Nieważne, jak to nazwiemy, jest to reakcja alergiczna na pyłki traw, drzew i chwastów. Wytwarzają one drobne pyłki, które są roznoszone przez wiatr. Pozostałe rośliny wytwarzają pyłki, których przenoszeniem zajmują się owady. Jedni mają alergię na jeden rodzaj pyłków, dla innych problemem są wszystkie trzy. Czas wystąpienia alergii zależy od rośliny:

Pyłki drzew: marzec – maj
Pyłki traw: maj – lipiec
Pyłki chwastów: czerwiec – wrzesień

Co pomaga przy alergii na pyłki?
Znalezienie skutecznego środka, który przyniesie ulgę w katarze siennym, zajmuje niekiedy wiele lat. Pomocne mogą się okazać sprawdzone metody:

  1. Po powrocie do domu przebierz się.
    Pyłki przynosimy do domu na ubraniu. W domu warto się przebrać i przeprać odzież lub wysuszyć w suszarce.
  2. Pranie susz w domu.
    Pranie pomaga pozbyć się pyłków z odzieży, ale suszenie na zewnątrz sprawi, że pyłki znów osiądą na ubraniach, zwłaszcza gdy jest wietrznie.
  3. Co wieczór myj włosy.
    Pyłki osiadają także na włosach. Wystarczy je opłukać czystą wodą. Długie włosy należy zaplatać.
  4. Śledź aktualne prognozy pylenia.
    Podobnie jak prognozy pogody, sprawdzaj informacje o stężeniu pyłków w powietrzu. Jeśli pyłków jest zbyt dużo, lepiej unikaj wychodzenia z domu.
  5. Nie otwieraj okien.
    W czasie wysokiego stężenia pyłków w powietrzu pozamykaj okna i włącz wentylator lub klimatyzację.
  6. Noś okulary słoneczne.
    Przynajmniej częściowo chronią oczy przed bezpośrednim atakiem pyłków.
  7. Chroń nos.
    Noszenie maseczki raczej nie wchodzi w rachubę, ale posmarowanie nosa wazeliną pozwala wychwycić pewien procent pyłków, które w innym razie trafiłyby do organizmu.
  8. Rzuć palenie.
    Dym papierosowy podrażnia błony śluzowe dróg oddechowych i wzmaga objawy alergii.
  9. Wyjedź nad morze.
    Czasami to trudne, ale nawet parę dni poza obszarem występowania pyłków może przynieść wyraźną ulgę.
  10.  Jedz pikantne potrawy.
    Pikantne potrawy z dodatkiem przypraw takich jak chili lub kurkuma mają działanie przeciwzapalne i łagodzą obrzęk błon śluzowych.
  11.  Sięgnij po jedzenie.

    Niektóre produkty zmniejszają produkcję histaminy. Zaliczają się do nich:
    - liście sałaty,
    - owoce jagodowe,
    - fasola,
    - jabłka,
    - marchew,
    - szpinak,
    - żółte owoce,
    - tłuste ryby.

  12.  Wypróbuj zioła.
  13.  Unikaj produktów, które zwiększają produkcję histaminy.
    Histamina to substancja, którą organizm produkuje w odpowiedzi na alergen. Niektóre produkty powodują jej wzmożoną produkcję. Należą do nich:
    - pikle,
    - wędzonki i ryby,
    - sery,
    - orzechy,
    - alkohol
  14.  Prowadź dziennik.
    To wprawdzie pracochłonne zajęcie, ale zapisywanie informacji o samopoczuciu w sezonie pomoże Ci się lepiej przygotować na kolejny rok. Może się też okazać pomocne dla Twojego lekarza.
  15.  Krople do nosa stosuj naprzemiennie z wodą morską.
    Krople do nosa stosuj ściśle według zaleceń podanych w ulotce i na przemian z wodą morską. Pamiętaj jednak, że długotrwałe stosowanie kropli do nosa grozi uzależnieniem.

Źródła: izdravie.sk, pushdoctor.co.uk, alergia.sk, 

Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

Our price
Cebula (kg = 2.99)
Cebula
  299
Dodaj do listy zakupów Dodano do lista zakupów
Dodaj do listy zakupów
1 / 3