Zdrowy tryb zycia Ćwiczenia 9 dobrych rad, jak być pełnym energii zimą

Mamy parę rad, które pozwolą Ci zimą utrzymać formę i zachować zdrowie. Wzmocnij odporność i nie daj się przeziębieniu, kaszlowi czy grypie. Zwróć uwagę na dietę i włącz do niej produkty, które wzmacniają odporność. Nie gódź się na obrastanie w tłuszczyk. Wszystko w Twoich rękach.

Opanuj apetyt na słodycze

Zima potrafi przebudzić ogromny apetyt na niezdrowe posiłki zawierające mnóstwo węglowodanów. Po zjedzeniu takiego posiłku podnosi się poziom serotoniny w organizmie, a mózgowi wydaje się, że jesteśmy szczęśliwsi.

Aby uniknąć niezdrowego podjadania i nieposkromionego apetytu na słodycze, zapewnij sobie odpowiednią ilość białka w diecie. Zacznij od śniadania pełnego białka, a przez cały dzień nie zabraknie Ci energii. Białka są budulcem zębów, paznokci, rzęs, skóry oraz włosów i mięśni. Trawienie białek, w przeciwieństwie do węglowodanów, nie jest tak proste i szybkie, dlatego długo nie poczujesz ssania w żołądku. A jednocześnie trawiąc białka spalisz kalorie.

Aby dostarczyć organizmowi białka wcale nie trzeba zaczynać dnia od mięsa. Sięgnij po nabiał, płatki owsiane, nasiona i orzechy. 

Możesz wybrać także białko roślinne

Kwasy tłuszczowe omega-3 działają antydepresyjnie

Mają działanie przeciwzapalne, łagodzą ból i niwelują sztywnienie stawów. Kwasy omega-3 zaliczają się do zdrowych tłuszczów, które można znaleźć w różnych produktach, takich jak ryby, nasiona i orzechy. Badania dowodzą, że pomagają w walce z depresją i łagodzą chandrę, która często towarzyszy nam w krótkie zimowe dni.

Gotując nie zapomnij o grzybach

Być możne nie wiesz, że grzyby mają dobroczynny wpływ na organizm. Warto wspomnieć choćby o działaniu przeciwzapalnym i oczyszczającym. Dodatkowo wzmacniają odporność i chronią przed grypą lub łagodzą jej objawy – katar i kaszel. Są bogatym źródłem witamin z grupy B i składników mineralnych. Wszystkie te zalety mają jednak przede wszystkim grzyby lecznicze. Zaliczają się do nich:

  • boczniak,
  • grzyby shiitake,
  • grzyby reishi,
  • uszak bzowy,
  • grzyby maitake.

Jedz więcej błonnika

Zimą nie zapominaj o źródłach błonnika. Błonnik oczyszcza jelita i pomaga usuwać złogi zalegające w przewodzie pokarmowym. Rozpuszczalny błonnik zawarty w owocach i warzywach reguluje trawienie tłuszczów i węglowodanów. Sięgnij po owoce i warzywa, które zawierają mniej wody: jabłka, banany, awokado lub brokuły i warzywa korzeniowe. Nierozpuszczalny błonnik znajduje się przede wszystkim pod skórką owoców i warzyw. Przeciwdziała zaparciom, hemoroidom i nowotworom jelit. Z tego powodu warto sięgać po nasiona i orzechy, kalafiory i pomidory. Źródłem rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika jest również siemię lniane.

Przygotuj w domu chleb słonecznikowy z siemieniem lnianym

Zielone i pomarańczowe warzywa to najlepszy wybór

Dlaczego akurat te dwa kolory? Ponieważ oznaczają, że dany owoc lub warzywo zawiera przede wszystkim witaminę C, która wzmacnia odporność oraz wspomaga profilaktykę przeziębienia i grypy. W zielonych owocach i warzywach znajduje się także kwas foliowy.

Dlatego warto sięgnąć po:

  • szpinak,
  • awokado,
  • brokuły,
  • zieloną sałatę,
  • winogrono,
  • oliwki,
  • kiwi,
  • fasolę,
  • rukolę,
  • fasolkę szparagową,
  • ogórki,
  • cukinię,
  • zielone jabłka,
  • dynię.

Pomarańczowe warzywa zawierają betakaroten, wspomagają pracę nerek i poprawiają nastrój. Dlatego jedz:

  • marchew,
  • dynię,
  • paprykę,
  • słodkie ziemniaki,
  • morele,
  • mango,
  • papaję,
  • brzoskwinie,
  • nektarynki.

Jak długo owoce i warzywa zachowują świeżość? 

Nie bój się przypraw

Odpowiednio dobrane zimowe przyprawy rozgrzewają i wzmacniają odporność. Gotując dodawaj następujące przyprawy i mieszanki:

  • pieprz czarny,
  • kurkuma,
  • chili,
  • imbir,
  • kardamon,
  • cynamon,
  • papryka,
  • goździki,
  • kolendra.

Na przykład kurkuma wspomaga trawienie i ma działanie przeciwzapalne. Sprawdza się również w profilaktyce nowotworowej. Mieszając kurkumę z czarnym pieprzem wzmacniamy jej działanie.

Jak przechowywać przyprawy?

Planuj ćwiczenia z tygodniowym wyprzedzeniem

Jeśli spiszesz wszystkie zajęcia sportowe i ustalisz, w jakim dniu, jak długo i co będziesz ćwiczyć, wszystko pójdzie jak po maśle. Możesz wybrać ćwiczenia w domu przy telewizorze z wideo lub z aplikacji. Możesz też odwiedzić siłownię lub fitness i wybrać ćwiczenia grupowe, takie jak joga czy zumba.

Zadbaj o układ limfatyczny: ćwiczenia pobudzające układ limfatyczny 

5 zasad uprawiania sportu na zewnątrz

Zimą nie musisz rezygnować z uprawiania sportu na zewnątrz. Poza wypadem w góry na narty możesz regularnie biegać. Jeśli latem i jesienią uprawiałeś jogging, nie przestawaj. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, aby nie przepłacić biegania zdrowiem.

  1. Zaczynaj bieg w umiarkowanym lub wolniejszym tempie, aby uniknąć zadyszki i wdychania ustami zimnego powietrza.  
  2. Zawsze rób wdechy nosem i wydechy ustami.
  3. Miej przy sobie chusteczki – przydadzą się podczas biegania.
  4. Ubieraj się na cebulkę – przy bieganiu lepiej sprawdza się kilka cieńszych warstw odzieży. Chroń ręce, głowę i szyję.
  5. Po powrocie do domu wskocz pod prysznic i załóż suche, ciepłe ubrania.

Doładuj energię poprzez relaks

Jeśli zimą poczujesz spadek energii i zmęczenie, spraw sobie półgodzinną kąpiel oczyszczającą. Do ciepłej wody wsyp 100 g soli jadalnej, pół szklanki octu jabłkowego lub garść soli morskiej. W trakcie 30-minutowej kąpieli w wannie dolewaj ciepłą wodę, a w międzyczasie zrób sobie masaż gąbką lub myjką dla poprawy ukrwienia. Dla pobudzenia zmysłów możesz dodać do wody kilka kropel ulubionego olejku eterycznego.

Czerp energię z pożywienia: dieta, która dodaje energii i pozwala pozbyć się nadmiaru kilogramów już za tydzień 


Źródła: prozeny.cz, pinnaclehealth.org, vimcojim.cz, prozeny.cz, ahaonline.cz, fitfab.cz, radiozurnal.rozhlas.cz, klubzdravi.cz

Published: 2 miesiące temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Artykuły

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.

Historie Pisane Smakiem, które pokochasz

Uups! Brak artykułów pasujących do Twojego filtra. Zmień kryteria wyszukiwania.