Zdrowy tryb zycia Ćwiczenia 15 zalet jazdy na rowerze: piękniejsze ciało, lepsza forma i dobre relacje

Na rowerze mogą jeździć także osoby, które nie mogą biegać z powodu problemów z kolanami. Aby rower służył nie tylko do przemieszczania się z miejsca na miejsce, warto urządzać sobie 20-, 30-minutowe przejażdżki 3 lub 4 razy w tygodniu. Jakie są korzyści jazdy na rowerze?

Wyrzeźbione i mocne mięśnie

Mogłoby się wydawać, że jazda na rowerze rozwija przede wszystkim mięśnie nóg, ale wzmacnia też mięśnie rąk, ponieważ część ciężaru spoczywa właśnie na nich. Podczas jazdy zaleca się zmianę pozycji i wysokości siodełka, aby ćwiczyć mięśnie pleców. Mocne mięśnie to jeden z warunków pozwalających uniknąć bólu pleców.

Czy wiedziałeś, że...
... osoby umięśnione mają lepszy metabolizm i spalają kalorie nawet wtedy, gdy siedzą?

Mniejsze ryzyko raka i chorób naczyniowo-sercowych

Podczas jazdy na rowerze serce bije szybciej niż zwykle. Pokonując na rowerze 48 kilometrów tygodniowo, prawie o połowę zmniejszasz ryzyko wystąpienia chorób naczyniowo-sercowych i raka. Wynika to z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Glasgow, w których wzięło udział ponad 260 tysięcy osób. W porównaniu z osobami, które dojeżdżały do pracy samochodem, rowerzyści mieli:
- o 41% niższe ryzyko przedwczesnej śmierci,
- o 46% niższe ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia,
- o 45% niższe ryzyko zachorowania na raka.
Zarzut, że powietrze jest zanieczyszczone, jest słaby. Pomiary dokonywane w Londynie, który jest znacznie bardziej zanieczyszczony niż nasze miasta (niestety oprócz Krakowa), pokazały, że najwięcej smogu wdychamy podczas jazdy samochodem. Kierowcy wdychają pięć razy więcej smogu niż rowerzyści, trzy i pół raza więcej niż piesi i dwa i pół raza więcej niż pasażerowie autobusów.

Lepszy sen

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda pokazały, że jazda na rowerze niweluje stres. Grupie osób cierpiących na bezsenność zalecono pół godziny jazdy na rowerze co drugi dzień. Wkrótce osoby te potrzebowały o połowę mniej czasu na zaśnięcie i spały o prawie godzinę dłużej niż przed rozpoczęciem badania. „Dzięki kontaktowi ze światłem dziennym aktywność na świeżym powietrzu pomaga zsynchronizować biorytm dobowy. Jednocześnie organizm pozbywa się kortyzolu, czyli hormonu stresu, który utrudnia zapadnięcie w głęboki sen i regenerację” - wyjaśnia profesor Jim Horne z Centrum Badań nad Snem Uniwersytetu Loughborough.

Redukcja wagi

Jazda na dwóch kółkach to fantastyczny sposób na spalanie kalorii. Jeżdżąc z prędkością 16 km/h spalamy około 260 kalorii w godzinę.

Inne korzyści płynące z jazdy na rowerze:

  • poprawa komfortu psychicznego – podczas uprawiania sportu wydzielają się hormony szczęścia, czyli endorfiny,
  • oszczędność czasu – nie musisz stać w korku, do celu docierasz szybciej niż na piechotę
  • jasny umysł – lepsze dotlenienie mózgu ma pozytywny wpływ na jego funkcjonowanie
  • niwelacja zmęczenia – krótka relaksacyjna jazda na rowerze jest skuteczniejsza niż filiżanka kawy!
  • wzmocnienie układu odpornościowego – ćwiczenia aerobowe aktywizują białe krwinki
  • działanie odmładzające – odpowiednie ukrwienie i dotlenienie w połączeniu z ciepłem optymalizują procesy produkcji kolagenu, co przekłada się na gładką i promienną cerę. Przed wyjściem na rower nie zapomnij jednak posmarować się kremem do opalania
  • mniejsze obciążenie stawów niż przy bieganiu. Biegacze są o ponad 130% bardziej niż rowerzyści narażeni na kontuzje i o 256% bardziej narażeni na zapalenie ścięgien i mięśni
  • większy krąg znajomych – wystarczy dołączyć do grupki rowerzystów lub grupy miłośników rowerów na portalu społecznościowym, by wybrać się na wycieczkę z nowymi znajomymi
  • lepsze relacje rodzinne – każdy może jeździć na rowerze, wystarczy wybrać odpowiednią trasę i prędkość
  • poszerzanie horyzontów – rower umożliwia dotarcie tam, dokąd nas oczy zawiodą i pozwala poznawać okolicę
Opublikowano: Ponad rok temu
Wydrukuj tę stronę
Podziel się artykułem

Nasze najlepsze oferty

1 / 3